LMUTYS10217 TYS102 Tysk språk og didaktikk 2 (5-10) (Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Undervisnings- og læringsformer.
Emneansvarlig:
Camilla Bjørke
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger tysk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Engelsk eller Matematikk som masterfordypning
  • undervisningsfag (60 eller 90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har grunnleggende kunnskaper om tysk syntaks og utvidet kjennskap til tysk morfologi.
  • har kunnskaper om sentrale tradisjoner og tenkemåter i tysktalende land og kjennskap til disse landenes kulturelle og språklige innflytelse på norsk kultur.
  • har kunnskaper om hvordan digitale verktøy kan brukes til å bygge opp ferdigheter i muntlig og skriftlig tysk.
  • kan sette aktuelle læreverk (analoge og digitale) i tysk for mellom- og ungdomstrinnet i forhold til læreplan for fremmedspråk og det felleseuropeiske rammeverket for språk og velge ut læringsressurser på bakgrunn av disse og den kunnskap de får om språklæringsteorier.

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan fritt bruke sentrale språkstrukturer og et basisordforråd i tysk, såvel muntlig som skriftlig.
  • kan delta i forberedte og spontane samtaler om ulike emner i ulike sosiale situasjoner og med ulike samtalepartnere og bl.a. gjøre rede for sentrale tradisjoner og tenkemåter både i tysktalende land og i norsk kultur på tysk.
  • er i stand til å forstå lengre muntlige og skriftlige autentiske tyske tekster i ulike sjangre og media og kan vurdere bruken av autentiske tyske tekster fra ulike media i undervisning.
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning på tysk tilpasset ulike elevgrupper.
  • veilede og bevisstgjøre elevene i valg av analoge og digitale lære- og hjelpemidler for å illustrere likheter og forskjeller mellom norsk og tysk og bruk av språklæringsstrategier i overgangen til videregående opplæring
  • kan vurdere relevant forskning og selv bidra med forskningsbasert kunnskap i arbeidet med å videreutvikle tyskfaget i skolen

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan utvise holdninger som er tjenlige i undervisningssituasjoner ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barn og unges personlig vekst
  • reflektere over og videreutvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse
  • har innsikt i ulike innfallsporter til fremmedspåksdidaktikk, i ulike undervisningsmetoder for fremmedspråk og kunnskap om hvordan barn og unge lærer fremmedspråk
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere og analysere elevenes læringspotensial og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling.

Innhold

Emnet gir en grunninnføring i tysk syntaks og bestemte emner fra tysk morfologi sett i et praktisk perspektiv. Oppøvelse av både muntlig og skriftlig språkferdighet samt bruk av relevante digitale verktøy står sentralt. Emnet tar for seg hvordan en med ulike elevgrupper kan arbeide med ferdighetstrening gjennom bruk av eksisterende og egenutviklede læringsressurser.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er hovedsakelig nettbasert. I emnet gis det også mulighet for regelmessige fysiske samlinger på én til to dager på campus i Halden og mulighet for veiledning på campus.

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer, både i form av samlinger og nettbasert synkron og asynkron undervisning:

  • forelesninger
  • gruppearbeid
  • seminar med muntlige presentasjoner og tilbakemelding fra lærer og medstudenter
  • selvstudium og arbeid i kollokviegrupper med synkron og asynkron veiledning.

Studenten må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 2. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Fagpulje 2, emne 102 (ENGELSK/MATEMATIKK/FRANSK/SPANSK/SAMFUNNSFAG) har hovedansvar for praksisperioden.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • En individuell, skriftlig oppgave hvor studentene, basert på egen praksis, presenterer et tema fra tysk syntaks og/eller morfologi sett i et praktisk perspektiv. Oppgaven har et omfang på ca. 4 sider inkludert referanseliste.  
  • Deltakelse på profesjonsdager.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell mappevurdering og individuell muntlig eksamen

Individuell mappe som dokumenterer studentenes aktivitet i emnet. I mappa vil det inngå både muntlige og skriftlige arbeider relatert til emnets temaer og til praksis. Mappen må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til muntlig eksamen.

Muntlig eksamen er en samtale (ca. 20-25 minutter) omkring mappeoppgavene ved slutten av semesteret, der det i tillegg til faglig og didaktisk innhold legges vekt på studentenes muntlige kommunikasjonsferdighet.

Muntlig eksamen virker justerende på karakter for mappe, maksimalt ett trinn opp eller ned på karakterskala A–F.

Som hovedregel gjennomføres muntlig eksamen på nettet via læringsplattform. Det er også mulig å avlegge eksamen på campus.

Sensorordning

To interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering
  • løpende evaluering/sluttevaluering


Resultatene behandles av

  • lærergruppe
  • studieleder
  • lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 16. august 2018.

Bjørke, C., Dypedahl, M. & Myklevold, G.-A. (Red.) (2018). Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (utvalgte kapittel)

Bjørndal, C. R. P. (2017). Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. (168 sider).

Dreyer, H. & Schmitt, R. (2000). Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning: Hueber.

Drange, E.-M. D. (2014). Hvordan kan teknologi skape nye undervisnings- og læringsmåter i fremmedspråksundervisningen fram mot 2030? Acta Didactica 8(2). (Temanummer om engelsk og fremmedspråk. Utviklingstrender fram mot 2030.) Hentet fra: https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/1125/1004

Haukås, Å. (2014).Metakognisjon om språk og språklæring i et flerspråklighetsperspektiv. Acta Didactica 8(2).(Temanummer om engelsk og fremmedspråk. Utviklingstrender fram mot 2030.) Hentet fra: https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/1130/1009

Heimark, G.E. (2007). Hvordan forstå "praktisk tilnærming" i 2. fremmedspråk? Noen betraktninger fra fagdidaktikk- og praksisfeltet. Språk og språkundervisning (4), 2-5.

Helland, H. P. (2014). Fortid eller framtid? (Lingvistisk) kompetansebygging i fremmedspråksfagene. Acta Didactica 8(2). (Temanummer om engelsk og fremmedspråk. Utviklingstrender fram mot 2030.) Hentet fra: https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/1132/1011

Hestnes, H. et al. (2007-2012). Språkfag 1/2/3/4/5. Idéhefter for lærere. Trondheim: Tapir akademisk forlag.

Reiten, H. (2015). Tysk grammatikk. Oslo: Aschehoug. (utvalgte deler)

Slemmen, T. (2010). Vurdering for læring i klasserommet. Oslo: Gyldendal. 

Vold, E. T.  (2014). Instrumentelt turistspråk eller interkulturell dannelse? Om fremmedspråkfagets formål i dag og frem mot 2030. Acta Didactica 8(2). (Temanummer om engelsk og fremmedspråk. Utviklingstrender fram mot 2030.) Hentet fra: https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/1131/1010

Ett eller flere tysklæreverk (analoge og digitale) som blir brukt i norsk skole.

Læreplan for grunnskolen - Generell del og Fremmedspråk (FSP1-01). Hentet fra http://www.udir.no/

Digitale læringsressurser fra Fremmedspråkssenteret:
- Den europeiske språkpermen
. Hentet fra:http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/larings---ressurser/den-europeiske-sprakpermen-1
- Tidlig start med fremmedspråk. Hentet fra: http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/fremmedsprak-pa-barnetrinnet-1/laringsressurser

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:50:33