LMUSAM10417 SAM104 Geografi og samfunnsfaglige metoder 2 (5-10) (Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger samfunnsfag som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått praksisperioder i 1. studieår.

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om samfunnsfaglig, og tverrfaglig, didaktikk, teori, tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har analytisk kunnskap om økonomi og ideologi i Norge og internasjonalt
  • har kunnskap om utvilingen i den globale verdensøkonomien og politiske, kulturelle, miljømessige og sosiale konsekvenser av denne utviklingen, også i et utfolksperspektiv
  • har kunnskap om hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger og valg i nær og fjern fortid
  • har kunnskap om en spesifikk regions utvikling, særtrekk og dens betydning for omgivelsene og for menneskers levesett

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap og resultat fra forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan arbeide selvstendig med faglige og fagdidaktiske spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets begrepsapparat, fakta og teorigrunnlag
  • kan kritisk analysere samfunnsfaglige problemstillinger og stimulere til dette i opplæringen
  • kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
  • kan anvende spesifikke geografiske metodiske og didaktiske tilnærmingsmåter
  • kan foreta politiske og økonomiske analyser
  • kan bruke nasjonal og internasjonal fagdidaktisk forskning til å anvende og evaluere varierte og tverrfaglige arbeidsformer og læremidler i samfunnsfagundervisning
  • kan artikulere og drøfte sammenhengen mellom gjeldende læreplaner, kunnskapsteori og praktiske fagdidaktiske avgjørelser i samfunnsfagundervisning

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan sette i gang og lede læringsprosesser som sikrer progresjon i arbeid med grunnleggende ferdigheter, og kartlegge arbeidet med sikte på å tilpasse opplæringen til elevers behov og gi læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan forberede elever til å leve i og forstå et mangfoldig og demokratisk samfunn og fremme kritisk tenkning og bærekraftig utvikling
  • kan filtrere og vurdere samfunnsfaglige og statistiske kilder og ressurser for å svare på sammensatte spørsmål og gi elever opplæring i å vurdere digitale ressurser
  • kritisk reflektere over samfunnsfaglige problemstillinger

Innhold

I dette emnet lærer studenten å forstå ulike organiseringsrammer og til å organisere et klasserom selv. Spesielt fokus vies debatter om økonomi og geografi og historie, og kritisk bruk av kilder og arbeidsformer. Forutsetningen for å forstå økonomisk og regional geografisk utvikling er kunnskap om moderne historie. Studenter forberedes til å engasjere seg i fagdidaktiske diskusjoner og til å ruste elever til å engasjere seg i debatter.

Emnet omfatter, i samsvar med grunnskolens læreplan, temaer fra geografi, historie og utforskeren. Alle temaene omfatter fagdidaktiske aspekter. Temaene er:

  • Geografi og historie
    - Økonomisk geografi
    - Regionstudie
    - Moderne historie
  • Samfunnsfagdidaktikk
    - Ferdigheter i samfunnsfag
    - Arbeidsformer i samfunnsfag
    - Digitale kilder

Økonomisk geografi behandler de grunnleggende geografiske dimensjonene i enhver økonomi, og økonomiske prosesser og teorier står sentralt. Temaet omhandler konsekvenser av økonomisk globalisering og transnasjonale selskapers inntog på verdensmarkedet. Fattigdom og ulikhet i globale, nasjonale og regionale områder, inkludert urban fattigdom, problematiseres og drøftes. Ressursutvinning og utnyttelse analyseres i tid og rom, og endringer i det globale arbeidsmarkedet, samt migrasjon er viktige temaer.

Moderne historie. Hovedvekten legges på det 20. århundre med mellomkrigstid, etterkrigstid og kald krig, bla. med behandling av ideologier som fascisme, nazisme og kommunisme.

Ferdigheter i samfunnsfag analyserer faget epistemologisk og undersøker konsekvenser for fagdidaktikk.

Arbeidsformer i samfunnsfag evaluerer diverse tilnærminger til samfunnsfagundervisning som veiledet tverrefaglige prosjektarbeid, tren tanken, og vurdering for læring utfra didaktiske refleksjoner og analyser.

Digitale kilder behandler avansert informasjonskompetanse med tanke på hvordan bruke kilder i undervisning, lære bort kildegransking, og faglige og sosiale aspekter av sosiale medier i historisk perspektiv.

Fagdidaktiske grunntanker som grunnleggende ferdigheter, vurdering, tilpasset opplæring og minoritetskulturelle perspektiver er integrert i alle temaene.

Undervisnings- og læringsformer

De vanligste tilrettelagte læringsformene i emnet er:

  • forelesninger
  • refleksjon over praksis
  • metodiske og utforskende øvelser/analyse
  • bearbeiding av digitale og andre kilder
  • samarbeidslæring og studentrespons

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 4. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Fagpulje 1, emne 103 (NOR/TYS/KRO/NAT) har hovedansvar for praksisperioden.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse på tverrfaglig og utforskende undervisningsopplegg
  • Fagartikkel som drøfter og evaluerer en medstudents timeplan fagdidaktisk, innleveres digitalt.
  • Refleksjonsnotat, innleveres digitalt
  • Deltakelse på profesjonsdager

Arbeidskravene belyser deler av områdene grunnleggende ferdigheter, vurdering og tilpasset opplæring.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen
Varighet ca. 30 minutter.

Ingen hjelpemidler.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Emneansvarlig har ansvar for at studentene gjennomfører en emneevaluering (EVA3). Resultatene behandles av lærerne i emnet i samarbeid med studieleder. Det gis tilbakemeldinger til studentene.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 7. januar 2019.

Befring, E. (2015): Forskningsmetoder i utdanningsvitenskap, Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Eriksen, T.H. og Sajjad, T.A. (2015). Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge, Oslo: Gyldendal 2006, del I kap. 1-3, del II, kap. 5-7.

Eriksen, Thomas Hylland (red): Flerkulturell forståelse, Oslo: Universitetsforlaget 2001, kap. 6, 7, 9, 10.

Jordhus-Lier, David og Kristian Stokke (red), (2017) Samfunnsgeografi: En innføring. Cappelen Damm Akademisk. kap. 3,5,6, 8,9,10, 19, 20, 22, 25, 26. ISBN: 9788202567422. (122 sider) Bare tilgjengelig online (open access), og kan lastet ned i ulike formater fra: https://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/14

Karlsen, K.H.; Lockhard-Pedersen, V. & Bjørnstad, G.B (2018). Hva slags lærer vil du bli’a? Grunnskolelærer-studenters opplevelse med Storyline som metode i lærerutdanningen. I antologien: K.H. Karlsen & G.B. Bjørnstad (Red.) Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske- & tverrfaglige undervisningsmetoder i pedagogisk virksomhet. Oslo: Universitetsforlaget. (22 sider)

Koritzinsky, T, (2012), Samfunnskunnskap, fagdidaktisk innføring. Universitetsforlaget

Lund, E. (2016). Historiedidaktikk. En håndbok for studenter og lærere (5. utg.), Oslo: Universitetsforlaget.

Lundestad Geir: Øst, vest, nord, sør. Hovedlinjer i internasjonal politikk etter 1945, Oslo: Universitetsforlaget 2015, kap. 1-7, 9-10, 12, 14-16.

Mazower, Mark (2012), Governing the World. The History of an Idea, 1815 to the Present, London: Penguin Books, kap 7—14.

Mikkelsen, Rolf og Per Jarle Sætre (red.)(2015) Geografididaktikk for klasserommet. En innføringsbok i geografiundervisning for studenter og lærere. 4. utgave. Kristiansand, Høyskoleforlaget.

Nolet, R. Bjørshol, S. (2017), Utforsking i alle fag. Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1,2,8 (40 sider)

Nystad, J.F. og Rosèn, E. (2012) Samfunnsgeografi Læremiddelforlaget, 2 opplag. Side 160-191 (30 sider)

Sokol, M. (2011), Economic Geographies og Globalisation: A short Introduction. Engelsk. Edward Elgar Publishing Ltd, ISBN13: 9781849801539 Kap. 1,2,3,7 (90 sider)

Sætre, Per Jarle (2002), Geografi og Storyline. I Acta Geographica, Geographical Methods. Proceedings of the Annual Conference of the Norwegian Gepgraphical Society, Trondheim, Norway, April 5th-6th 2002. Serie A, Nr. 2. Side 110-116 (6 sider) Tilgjengelig online: http://www.svt.ntnu.no/geo/Doklager/Acta/Serie_A_2_Rapport_NGS_konferanse.pdf


Områdestudie: USA.
Earle Black & Merle Black (2002), Chapter 12, ”Competitive South, Competitive America”, i The Rise of Southern Republicanism, Cambridge: Belknap of Harvard University Press, 369—404. (35 s)

Hitchens, Christopher, ”All Politics is Local”, ”War and Revolution in Virginia”, og ”Revolution in France (and a Meeting with Sally)” i Thomas Jefferson: Author of America, Harper Perennial, s. 7-66. (59 s).

Johnson, Walter (2013), ”The Empire of the White Man’s Will” i River of Dark Dreams. Slavery and Empire in the Cotton Kingdom, Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press, s. 176—209. (33 s.)

King jr, Martin Luther (1963), ”Jeg har en drøm”, norsk oversettelse i H. Friis Nilsen & H. Jordheim, Politisk frihet, Oslo: Res Publica, s. 415—23 (8 s.)

Lincoln, Abraham (1858), ”Første debatt med Stephen A. Douglas” og (1863) ”Gettysburg-talen”, norsk oversettelse i H. Friis Nilsen & H. Jordheim, Politisk frihet, Oslo: Res Publica, s. 289—295. (6 s.)

McCurry, Stephanie, ”Prologue: The Confederate Project” og ”Who Are the People?” i Confederate Reckoning: Power and Politics in the Civil War South, Harvard University Press, s. 1—38. (37 s.)

Nilsen, Håvard Friis (2014), ”Det glemte frihetsbegrepet”, i H. Friis Nilsen & H. Jordheim, Politisk frihet, Oslo: Res Publica, s. 13—47. (34 s.)

Paine, Thomas (1776), ”Tanker om Amerikas nåværende situasjon” fra Common Sense, norsk oversettelse i H. Friis Nilsen & H. Jordheim, Politisk frihet, Oslo: Res Publica, s. 193—213. (20 s.)

Richardson, Heather Cox (1997), ”Directing the Legislation of the Country to the Improvement of ther Country”, TARIFF AND TAX LEGISLATION, i The Greatest Nation of the Earth. Republican Economic Policies during the Civil War, Cambridge: Harvard University Press, s. 103—139. (36 s.)

Wells, H. G. (1920) The Outline of History Volume 2: The Roman Empire to The Great War, Chapter 8, ”The New Democratic Republics of America and France”, s. 360¬—389. (29 s.)

The Declaration of Independence (1776), Treaty With the Six Nations (1794), Lincoln’s First Inaugural Address (1861), The Emancipation Proclamation (1864), alle i American Historical Documents, The Harvard Classics vol. 43. New York: P. F. Collier & Son, 1959. (20 s.)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:51:49