LMUFRA10217 FRA102 Fransk skriftlig språkferdighet (5-10) (Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Undervisnings- og læringsformer.
Undervisningsspråk:
Fransk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger fransk som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskaper tilsvarende fransk som fremmedspråk nivå II fra videregående skole anbefales, men er ikke et krav.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har

  • grunnleggende kjennskap til sentrale språkstrukturer og basisordforråd i fransk
  • kunnskap om kontrastiv språklæring fransk- norsk
  • kunnskaper om dagligliv og skikker i fransktalende land
  • kunnskaper om hvordan digitale verktøy kan brukes til å bygge opp ferdigheter i skriftlig og muntlig fransk

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • fritt bruke sentrale språkstrukturer og et basisordforråd i fransk
  • forstå lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangre og media
  • bruke ulike digitale verktøy tilpasset språklæringssituasjonen
  • velge ut hensiktsmessige analoge og digitale læringsressurser og tilrettelegge arbeid med autentiske og tilpassede tekster fra fransktalende områder for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • formidle relevant fagstoff og kommunisere på fransk på en måte som er tilpasset kommunikasjonssituasjonen og målgruppen
  • har innsikt i hvordan barn og ungdom kan utnytte sine allmennkunnskaper, flerspråklighet og digitale ferdigheter i språklæringen
  • reflektere kritisk over egen undervisning og hvilke læringsressurser og arbeidsformer som fremmer læring og formidling

Innhold

Det gis en teoretisk og praktisk innføring i fransk språklære, med vekt på morfologi, syntaks og semantikk, samt språkstrukturer og språkbruk.

Gjennom kontrastiv beskrivelse av fransk og norsk gis grunnlaget for å formidle innsikten videre til elevene.

Videre gjøres studentene i stand til å uttrykke seg på mest mulig idiomatisk fransk gjennom fri skriftlig produksjon, oversettelser og dialoger.

Kommunikativ kompetanse trenes opp gjennom autentiske franske tekster, og kontrastiv forståelse oppøves, slik at studentene blir i stand til å formidle fransk språk videre til elevene. De får også trening i å velge ut og anvende analoge og digitale autentiske tekster i franskundervisningen.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er hovedsakelig nettbasert. I emnet gis det også mulighet for regelmessige fysiske samlinger på én til to dager på campus i Halden og mulighet for veiledning på campus.

Undervisningen blir gitt i nettmøter. Bruk av læringsplattform og andre digitale og samarbeidsverktøy er sentrale i studiet. Læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt kursmateriell og oppgaver, samt annen relevant informasjon om emnet. I nettmøter vil studentene også gi hverandre faglige tilbakemeldinger. Selvstudium inngår i læringsformene.

Studenten må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 2. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).
FRA102 har ansvar for praksisperioden.

Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 10 skriftlige oppgaver av ulik art (leseforståelse, dialoger, oversettelser, fri skriftlig produksjon, grammatikk) må leveres innen angitt frist. Deler av oppgavene har en fagdidaktisk vinkling.
  • Deltakelse på profesjonsdager.
  • Praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)
  • Observasjonsoppgave. Skriftlig innlevering (jf. Plan for praksis)
  • Praksis må være bestått

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig individuell eksamen (4 timer).
Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterregel: A–F.

Eksamen avholdes normalt ved studiestedet. Studenten kan også søke om å avlegge eksamen ved andre norske og utenlandske høgskoler og universitet, samt ved norske ambassader og konsulat. http://www2.hiof.no/nor/hogskolen-i-ostfold/for-studenter/studenthandbok/eksamen/eksamenssted

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres av studentene to ganger hvert semester, og evalueringen behandles i avdelingens utvalg for studiekvalitet.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 19. juni 2018.

Bjørndal, C. R. P. (2017). Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. (168 sider).

Boularès, M., Frérot, J-L. (2012). Grammaire progressive du français avec 400 exercices. Niveau avancé. CLE International/SEJER.

Fløttum K., Halvorsen A. & Lorentzen, L. (2001). Fransk språklære. Grammatikk og kommunikasjon, Trondheim, Tapir akademisk forlag.

Miquel, C. (2014). Communication progressive du français avec 450 exercices. Niveau intermédiaire. CLE International.

Nettbaserte læringsressurser fra Fremmedspråksenteret: Leseferdigheter:

Hentet fra: http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/larings---ressurser/grunnleggende-ferdigheter/lesing

Nettbaserte læringsressurser fra Fremmedspråksenteret: Skriveferdigheter:

Henter fra: http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/larings---ressurser/grunnleggende-ferdigheter/skriving-1

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:50:30