LMUENG10417 ENG104 Kultur, samfunn, litteratur i Storbritannia og Irland (5-10) (Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger engelsk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Norsk eller Tysk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

  • Bestått praksisperioder i 1. studieår.
  • Bygger på emnene ENG101 (5-10) og ENG102 (5-10).

Undervisningssemester

4. semester (vår)

Høgskolen i Østfold tar forbehold om endringer i emnebeskrivelsen før semesterstart.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten har

  • god kunnskap om læreplanen med vekt på engelsk som både redskaps- og dannelsesfag i et tverrfaglig undervisningsopplegg

  • kunnskap om de grunnleggende ferdighetene Å kunne lese og Å kunne skrive

  • kunnskap om kulturelt mangfold i Storbritannia og Canada

  • kunnskap om historiske, geografiske, politiske og sosioøkonomiske forhold i Storbritannia

  • kjennskap til et rikt utvalg sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon, med vekt på litteratur, film og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisningen

  • kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler, kritiske, analytiske og didaktiske tilnærminger til skjønnlitteratur og andre typer analoge og multimodale autentiske tekster

  • god kunnskap om normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern (inkl. elektroniske kilder).

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning

  • bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig

  • gjennomføre tverrfaglige utviklingsorienterte og praksisrettete prosjekt

  • velge ut og tilrettelegge arbeid med analoge og digitale tekster fra engelskspråklige land, med fokus på lese- og læringsstrategier

  • tilpasse vurderingsformer for å utvikle elevenes lese- og skrivekompetanse

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barn og unges personlige vekst

  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å fremme elevers læring og utvikling i engelskfaget

  • utvikle og vedlikeholde egen språklig kompetanse

  • være en aktiv bidragsyter i tverrfaglige fagfellesskap og ha en beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innenfor faget

Innhold

Studentene vil arbeide videre med Kunnskapsløftet med vekt på hovedområdet Kultur, samfunn og litteratur og de to grunnleggende ferdighetene Å kunne lese og Å kunne skrive i engelsk. I didaktikk vil litteratur- og kulturpedagogikk stå sentralt og studentene skal utføre forskningsprosjekter i praksisperioden. I denne sammenheng vil de lese, analysere og diskutere vitenskapelige artikler som omhandler forskning i engelskundervisningen. Studentene vil også arbeide videre med å utvikle innsikten i normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern.

Emnet gir en innføring i historiske, geografiske, politiske og sosioøkonomiske forhold i Storbritannia.  Studentene vil lese litteratur fra Storbritannia og Irland i form av et utvalg romaner, noveller, skuespill, dikt og med hovedvekt på tekster for barn og unge i både analogt og digitalt format. Det arbeides videre med litterær analyse og hvordan læreren kan vurdere, velge ut og bruke språkstimulerende tekster tilpasset mellom- og ungdomstrinnene.  Gjennom emnet arbeider studentene med flere tilnærminger til tekster som tilrettelegger for elevenes utforsking av levesett, kulturuttrykk og mangfold i engelskspråklige land. Det vil også fokuseres på hvordan IKT kan integreres i elevenes arbeid med disse temaene, f.eks. gjennom digitale plakater, veggaviser, historiefortellinger o.l. Undervisningen vil gi studentene anledning til å diskutere mangfoldet i Storbritannia og den multikulturellismen som har sine røtter i dets historiske imperium og det nåværende britiske samveldet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, prosjekter, seminarer og gruppetimer. Læringsplattform og andre digitale verktøy er en integrert del av emnet.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

 

Praksis

Det er tre uker praksis i 5. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Fagpulje 1, emne 103 (NOR/TYS/KRO/NAT) har hovedansvar for praksisperioden.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. 80 % obligatorisk oppmøte
  2. En leselogg basert på en ungdomsroman (individuell, skriftlig, digitalt)
  3. En skriftlig oppgave tilknyttet kulturkunnskap med krav til bruk og dokumentasjon av sekundærlitteratur (individuell, skriftlig)
  4. Presentasjon av en barne- eller ungdomsbok (individuell, muntlig, med bruk av digitale presentasjonsverktøy)
  5. Deltakelse på profesjonsdager

Arbeidskrav må være levert til fastsatt tid og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, fem timer

Tillatt hjelpemiddel: Godkjent engelsk-engelsk ordbok. Læreplanen i engelsk.

Både språk og innhold teller.

Karakterregel: A-F.
To interne sensorer.

 

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 25.06.2018.

 

Didaktikk

Ahlquist, S. (2015). The Storyline approach: promoting learning through cooperation in the second language classroom. Education 3-13, 43(1), 40-54.

 

Birketveit, A. & Williams, G. (Red.). (2013). Literature for the English Classroom: Theory into Practice. Oslo:

Fagbokforlaget. (kap. 4, 6-10).

 

Carter, R. & McRae, J. (2016). The Penguin Guide to Literature in English: Britain and Ireland. London: Longman.

 

Drew, I. & Sørheim, B. (2016). English Teaching Strategies: Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds (3. utg.) Oslo: Samlaget. (kap. 4, 6).

 

Griffith, K. (2016). Writing Essays about Literature (9. utg.). Boston: Cengage Learning.

 

Hughes, A., Marjan, H. & Taylor, N. (2012). Action Research in TEYL: reflections on the global picture from 1996 to 2010. I A. Hasselgreen, I. Drew & B. Sørheim (Red.). The Young Language Learner: Research-based Insights into Teaching and Learning(s. 161-176). Bergen: Fagbokforlaget.

 

Kemmis, S. & Wilkinson, M. (1998). Participatory action research and the study of practice. I B. Atweh, S. Kemmis, & P. Weeks (Red.), Action research in practice: Partnerships for social justice in education (s. 21-36). New York: Routledge.

 

Paran, Amos. (2008). The role of literature in instructed foreign language learning and teaching: An evidence-based survey. Language Teaching 41(4), 465-496.

 

Utdannings- og forskningsdepartementet. (2013). Kunnskapsløftet: Læreplan i engelsk.

 

I tillegg skal studentene lese et utvalg av følgende skjønnlitterære tekster:

 

Romaner:

Haddon, M. (2003). The Curious Incident of the Dog in the Night-time. London: Random House.

 

Lowry, L. (2014). The Giver. London: HarperCollins.

 

Rai, B. (2001). (Un)arranged marriage. London: Random House.

 

Skuespill:

Stoppard, Tom. (1968). The Real Inspector Hound. London, New York, etc.: Samuel French Ltd.

 

Barne- og ungdomslitteratur:

(Studentene velger et antall barnerim, dikt og billedbøker og leser i tillegg en klassisk og en moderne bok fra følgende liste eller velger andre bøker i samråd med faglæreren. De valgte bøkene burde reflektere studentens spesialisering for trinn 5-10.)

 

Klassisk litteratur:

Barrie, J.M. (1911). Peter and Wendy. London: Hodder & Stoughton.

 

Doyle, A.C. [1912] (1998). The Lost World. New York: Dover Publications Inc.

 

Falkner, J. M. [1898] (2011). Moonfleet. London: Vintage Books.

 

Grahame, K. [1908] (2012). The Wind in the Willows. New York: Sterling Classics.

 

Kipling, R. [1894] (2003). The Jungle Book. New York: Dover Children¿s.

 

Lewis, C.S. [1955-1956] (2001). Chronicles of Narnia. New York: Harper Collins. (Choose from series).

 

Milne, A.A. [1926] (1985). Winnie the Pooh. New York: Dutton Children¿s Books. Or

--- [1928] (1985). The House at Pooh Corner. New York: Dutton Children¿s Books.

 

Stevenson, R.L. [1886] (2008). Kidnapped. New York: Random House.

 

Stoker, B. [1897] (2014). Dracula. New York: Black & White Classics.

 

Tolkien, J. R. [1937] (2013). The Hobbit. New York: Del Rey.

 

Moderne litteratur:

Burgess, M. (2007). Billy Elliot. Harlow, UK: Pearson Education. (Book or film)

 

Dahl, R. (1988). Matilda. London: Puffin Books.

--- (1980). The Twits. London: Puffin Books.

--- (1964). Charlie and the Chocolate Factory. London: Puffin Books.

 

Dowd, S. (2008). Bog Child. London: Random House.

 

Doyle, R. (2001). Rover Saves Christmas. New York: Scholastic.

 

Fine, A. (1992). Flour Babies. New York: Bantam Doubleday Dell.

 

Heinrich, S. (2007). Hungry Ghosts. Sydney: Lothian Children¿s Books.

 

Horowitz, A. (2000). Stormbreaker. New York: Penguin.

 

Maloney, J.A. (1996). Bridge to Wiseman's Cove. St. Lucia: University of Queensland Press.

 

Wilson, J. (1999). The Illustrated Mum. London: Random House.

--- (1964). Dustbin Baby. London: Random House.

 

Et utvalg dikt og prosatekster fra kurskompendium:

Knutsen, K. (2016). Kompendium: Culture, society and literature in Great Britain and other English Speaking Countries. (Available in the college bookstore.)

 

 

INNHOLD:

 

Getting started....

  • World Englishes, (p. 2).

  • Aly Anwar Amer: "Teaching EFL/ESL Literature". [From The Reading Matrix. Vol. 3:2, 2003, pp. 63-67.] (pp. 3-12).

  • Graphic Organizers for Working with Literature in the English Classroom, (komp. 13-19).

  • "Reader-response criticism". From Wikipedia, the free encyclopedia, (komp. 20-24).

  • Knutsen, K. `Some Thoughts on Literature', (komp. 25-26).

  • Knutsen, K. `The Elements of Fiction', (komp. 27-30).

  • Knutsen, K. `Notes on Literary History', (komp. 31-40).

 

Studying Novels

  • Notes for Mark Haddon's The Curious Incident of the Dog in the Night-time, (komp. 42-46).

  • Notes for Bali Rai's (Un)arranged Marriage, (komp. 47).

1. "Evaluating Multicultural Literature", p. 48. [From Mitchell, Diana. Children's Literature: an Invitation to the World. Boston & New York: Pearson Ed., 2003, (p. 213).

2. "Britsh Indian". [From Wikipedia, the free encyclopedia], (komp. 49-64).

3. "What does Britishness mean to you?" [From Moss, Stephen, The Guardian, Sun. 5 February, 2012, excerpt], (komp. 65-72).

4. "What is Britishness? Citizenship, values and identity". [From Beetham, David. Red Pepper. June 2008, http://www.redpepper.org.uk/]. (komp. 73-84).

 

Children's Literature in English - an Introduction, (komp. 85-87).

1. Ullmann, L. "Jeg er så snill". [Fra Dagbladet "På en søndag"]. (comp. 88-90).

2. Sutherland, R. (1985). "Hidden Persuaders: Political Ideologies in Literature for Children". Children's Literature in Education, Vol. 16, No. 3, 143-157, (comp. 91-102).

 

Prose

  • Swift, J. (1729). "A Modest Proposal". (1729). (comp. 115-123). [The Norton Anthology of English Literature, Vol. I (6th ed.), London & New York, W.W. Norton & Co. Ltd., 1993. ISBN 0-393-96287-3, pp. 2181-2187].

  • Knutsen, K. `Notes on Irish History', (comp. 124-125).

 

Reading Poetry, pp. 126-132.

 

Knutsen, K. `Notes on Working with Poetic Language', (comp. 133-136).

 

Poetry from [The Norton Anthology of English Literature, Vol. I (6th ed.), London & New York, W.W. Norton & Co. Ltd., 1993. ISBN 0-393-96287-3]

  • Shakespeare, W. "Shall I compare thee....?" [Norton p. 810]/"Let me not to the marriage of true minds..." [Norton p. 818] (comp. 137-138).

  • Donne, J. "Batter my heart...." [p. 1117] (comp. 139-140).

 

Poetry from [The Norton Anthology of English Literature, Vol. II (6th ed.), London & New York: W. W. Norton & Co. Ltd., 1993. ISBN 0-393-96289-X]

  • Wordsworth, W. "Daffodils", [Norton p. 186], (comp. 141).

  • Yeats, W.B. "Easter 1916", [Norton p. 1878], (comp. 145-147).

  • Heaney, S."Digging" [Norton p. 2422] and "Punishment" [Norton p. 2424] (comp. 148-152).

  • Thomas, D. "Fern Hill", [Norton p. 2284], (comp. 153-154).

  • Auden, W. H. "Musée des Beaux Arts", [Norton p. 2266], (comp. 155).

  • Hughes, T. "Daffodils", [From Ted Hughes, Birthday Letters, London: Faber & Faber, 1998, pp. 127-129. ISBN 0-571-19472-9], (comp. 142-144).

 

Poetry [From The Norton Anthology of Children's Literature, London and New York: W. W. Norton & Co. Ltd., 2005, ISBN 0-393-97538-X], (pp. 187-188)].

 

  • Nichols, G. "Come into My Tropical Garden" [Norton p. 1284] and "The Fastest Belt in Town" [Norton p. 1286],

 

Child Devlopment and the Selection of Children's Literature

[Adapted from Mitchell, Diana, Children's Literature: an Invitation to the World, (2003). Boston and New York: Pearson Education, 11-12. ISBN 0-321-04915-2], (comp. 156-161).

 

Knutsen, K. `Teaching Tips: Using Poetry in the English Classroom',(comp. 176-186).

 

Poetry from Inquiry Unlimited Org. "Poetry related to the Phantom Tollbooth".


Accessed on http://inquiryunlimited.org/lit/poetry/phant/phant_poems1.htmlJune 23, 2015.

 

Shel Silverstein - "Nothing to do"

 

Eleanor Farjeon - "Boredom"

 

Jack Prelutsky - "Boring"

 

Eleanor Farjeon - "Geography"

 

Shirlee Curlee Bingham - "English is a Pain (Pane?)"

 

Agnes Maxwell-Hall - "Jamaica Market"

 

Shirlee Curlee Bingham - "Dumb Dog"

 

More poetry from Inquiry Unlimited Org. "Poetry related to the Phantom Tollbooth".

 

Accessed on http://inquiryunlimited.org/lit/poetry/phant/phant_poems2.htmlJune 23, 2015.

 

Eleanor Farjeon - "Numbers"

 

Eve Merriam - "What is red?"

 

Jack Prelutsky - "The Court Jester's Report to the King"

 

Joyce Armor - "Recipe"

 

Margaret Wise Brown - "Bumble Bee"

 

Eleanor Farjeon - "Verbs"

 

Robert Heidbrede - "The Alphabet Monster"

 

Calvin Miller - "Alphabet Protest"

 

Poetry [From Charlotte S. Huck & Doris Young Kuhn. Children's Literature in the Elementary School, 2nd ed. (1968). New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc. ISBN 0-03-066330-X].

 

Anon. - "Godfrey Gordon Gustavous Gore" [p. 391].

 

Eve Merriam - "Inside a Poem" [p. 390].

 

Eleanor Farjeon - "Mrs. Peck-Pigeon" [p. 390].

 

David McCord - "The Picket Fence" [p. 391].

 

Dorothy Aldis - "Snow" [p. 392].

 

Harry Behn - "Far and Near" [p. 393].

 

Aileen Fisher - "Zero Weather" [p. 393].

 

Polly Chase Boyden - "Mud" [p. 393].

 

Aileen Fisher - "Skins" [p. 393].

 

Langston Hughes - "City" [p. 404].

 

Adrien Stoutenberg - "Storm" [p. 405].

 

Ogden Nash - "The Panther" [p. 412].

 

Carl Sandburg - "Circles" [p. 416].

 

Carl Sandburg - "Primer Lesson" [p. 416].

 

Aileen Fisher - "Pussy Willows" [p. 420].

 

`Found' Poetry:

Rick Moody - "Use Caution Near Edge". From crossXconnect. Accessed on

http://ccat.sas.edu/sconnect/v5/i2/g/moody3.html

 

Richard Thompson - "Make the pie higher". From About.com Political Humor. Accessed on http://politicalhumor.about.com/library/jokes/bljokebushpiehigher.htm

 

"The Crocodile and the Monkey" [From `The Giant Crab' and Other Tales from Old India, re-told by W. H. D. Rouse, London: David Nutt, 1897, Gutenberg E-book # 36039, available at http://www.gutenberg.org/files/36039/36039-h/36039-h.htm], (pp. 189-190).

 

Studying Drama

  • Knutsen, K. `An Introduction to Drama¿, (comp. 192-197).

  • Knutsen, K. `Notes on Tom Stoppard¿, (comp. 198-201).

  • Drama in the Classroom! Role Plays. Teaching Suggestions. (pp. 202-212). [From the free website ESL Flow for teachers: http://www.eslflow.com/roleplaysdramatheatregames.html].

 

Til referanse/supplement:

Aktuelle avisartikler.

Fremmedspråksenteret (2008). IKT i språk - en veiledning for lærere. http://www.fremmedspraksenteret.no/ikt-veiledning

 

Fremmedspråksenterets Læringsressurser: http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/ fremmedspraksenteret/larings---ressurser/om-vare-laringsressurser?lang=nor.

 

Harmer, J. (2007). How to Teach English. Harlow: Pearson English Language Teaching.

 

Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. Harolow: Pearson English LanguageTeaching.

 

Jones, D. (2006). English Pronouncing Dictionary. (16th ed.). Cambridge: Cambridge UP

 

Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford UP.

 

Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learners' dictionaries).

Alt materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen regnes også som pensum.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:51:47