LUMBP40614 Forskningsmetodologi og forskningsetikk (Høst 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Ann Sofi Larsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år).
Undervisningssemester
Emnet undervises i 5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Etter gjennomført emne har kandidaten kunnskap om:
-
ulike metodologiske tilnærminger til barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskapelig forskning
-
etiske problemstillinger og teorier knyttet til forskning på barn under tre år
-
juridiske krav og retningslinjer relatert til forskning
-
forskningsområdets fagterminologi
Ferdigheter
Etter gjennomført emne kan kandidaten:
-
vurdere og bruke ulike metodiske tilnærminger til forskning på barn under tre år
-
utarbeide forskningsdesign
-
bruk av referanser i vitenskapelige tekster
-
ivareta personvernet i egne forskningsprosesser
-
identifisere forskningsbehov og planlegge eget forskningsprosjekt
Generell kompetanse
Etter gjennomført emne kan kandidaten:
-
analysere ulike metodologiske problemstillinger
-
bruke kvalitative og kvantitative metoder i gjennomføring av forskningsprosjekt
-
kommunisere skriftlig og muntlig om etiske problemstillinger, analyser og konklusjoner
-
ta etisk funderte valg i et selvstendig forskningsarbeid
-
reflektere kritisk til forskningsspørsmål, metoder og etikk i forskning med utgangspunkt i kunnskap om barn under tre år
Innhold
Emnet har følgende tema:
- skriveseminar
- kvalitative, kvantitative metoder
- teoretisk og metodisk grunnlag for utarbeiding av eget forskningsdesign og prosjekt
- forskningsetiske dilemmaer
- forskningsetiske retningslinjer
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres med fire samlinger á tre dager hver, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00. I tillegg arrangeres Småbarnsvitenskapelig forum to ganger pr semester, på ettermiddag/kveld i forbindelse med to av samlingene.
I emnet legges det i stor grad opp til undersøkende og problembaserte læringsformer, med forelesninger/etterlesninger, gruppearbeid/workshop, selvstudium, ett masterseminar, og individuell veiledning. Digitale læringsplattformer benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca. 400 timer, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Studenten leverer en individuell refleksjonstekst (ca. 3 sider). I teksten skal studenten gjøre rede for en selvvalgt problemstilling og diskutere hvordan problemstillingen kan undersøkes metodisk.
- Studenten skal delta på en workshop i tekstproduksjon.
- Det er krav om minimum 80 % deltakelse på samling/forum.
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: tre uker.
Kandidaten skal skrive en fagtekst på ca.3000 ord. På forhånd utarbeider lærere og studenter en liste over relevante metodologiske problematikker som kan være utgangspunkt for tekstens drøftinger.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensur.
Evaluering av emnet
Studentene evaluerer emnet muntlig ved hver studiesamling. Ved emnets slutt leverer studentene en skriftlig evaluering.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 12.8.2019
Alvesson, M. & Kärreman, D. (2011). Kreativ metod –skapa och lösa mysterier. Malmö: Liber Forlag.
Benozzo, A. and Gherardi, S. (2019). "Working within the shadow: what do we do with “not-yet” data?". In Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://www.researchgate.net/publication/334706119_Working_within_the_shadow_what_do_we_do_with_not-yet_data
Björklund, C. (2010). Att fånga komplexiteten i små barns lärande: En metodologisk reflektion. I: Nordisk barnehageforskning. 3 (1): 17-26. https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/254/268
Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.) (2015). Kvalitative metoder. En grundbog. 2.utgave. København: Reitzel.
Kvernbekk, T. (2011). The concept of evidence in evidence-based practice. Educational Theory, Volum 6, Number 5. University of Illinois.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1741-5446.2011.00418.x
Lindstrand, K. (2018). "Alt skjer i ingenting»: om ingenting og mellomrom: en utforskende reise, sammen med Gilles Deleuze, i egne småbarnspedagogiske praktiseringer. Masteroppgave, Høgskolen i Østfold. https://hiof.brage.unit.no/hiof-xmlui/handle/11250/2503880?locale-attribute=no
Norrman, S. (2018). Om å ha noe på hjertet ...: frigjørende krefter i småbarnspedagogiske praksiser. Masteroppgave, Høgskolen i Østfold.
https://hiof.brage.unit.no/hiof-xmlui/handle/11250/2503876
Otterstad, A-M og Reinertsen, A-B. (red.) (2015). Metodefestival og øyeblikksrealisme – eksperimenterende kvalitative forskningspassasjer. Bergen: Fagbokforlaget.
Rhedding-Jones, J. (2005). What is research? Methodological Practices and New Approaches. Oslo: Universitetsforlaget.
Sennerud, H. C. (2018). Å invitere inn: etikk som førstefilosofi i barnehagen. Masteroppgave, Høgskolen i Østfold.
https://hiof.brage.unit.no/hiof-xmlui/handle/11250/2503866?locale-attribute=no