LUIDR10219 Inkluderende kroppsøving i et mangfoldig samfunn (5-10) (Høst 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ole Sveen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obliagtorisk emne i valgfaget Kroppsøving og idrett for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10 (240 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Det forutsettes at studenten er svømmedyktig før han/hun starter på emnet. Se utdanningsdirektoratets definisjon: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/veiledning-til-lp/svomme-og-livredningsopplaring/

Undervisningssemester

7. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets læreplan, formål og egenart
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
  • har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven
  • har kunnskap om hva som kan fremme positiv selvforståelse, helse og bevegelsesglede
  • har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
  • har kunnskap om begrepet fair play og respekt for andre i tilknytning til kroppsøving
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter, differensiering og vurdering for læring i faget
  • har kunnskap om barn og unges utvikling og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan vurdere elevens kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
  • kan gi svømmeopplæring på trinn 5-10 og utføre livreddende førstehjelp (DHLR) og livberging i vann
  • kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
  • kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger i kroppsøvingsfaget
  • kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
  • kan arbeide med mangfold og forskjellighet i kroppsøving og reflektere over fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole

Innhold

Emnet består av temaene:

  1. Kroppsøvingsdidaktikk (læring i bevegelse, læreplan, undervisningsplanlegging, -metoder, -prinsipper, evaluering og lærerrollen
  2. Tilpasset opplæring og inkluderende kroppsøving i et mangfoldig samfunn
  3. Vurdering for læring
  4. Grunnleggende ferdigheter og tverrfaglig arbeid
  5. Forutsetning for læring

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er forskningsbasert og profesjonsorientert. Emnet er organisert i teoretiske tema med utgangspunkt i praktisk kontekst. Studentene får erfaring med bruk av digitale verktøy og varierte organiserings- og arbeidsformer, som feks samarbeidslæring og studentrespons. Undervisningen blir gitt som forelesninger, arbeid i grupper, som praktisk aktivitet ledet av lærer, og ved problembasert læring. Undervisningen i praktiske aktiviteter er både lærer- og studentstyrt.

Den praktiske konteksten kan gjennomføres konsentrert og på eksterne arenaer, for eksempel friluftsliv.

Undervisningen vil gi studentene erfaring med fagspesifikt digitalt verktøy og utvikle studentenes digitale kompetanse innen kroppsøvingsfaget. Dette innebærer blant annet å kunne bruke elektronisk stemplingsutstyr i orientering og pulsmålere.

Det benyttes elektronisk læringsplattform til informasjon, fagstoff, oppgaver og innleveringer. Det blir benyttet digitalt kommunikasjonsverktøy i undervisning- og veiledningssituasjon.

Det forutsettes at studentene tilegner seg nødvendige kunnskaper, ferdigheter og faglig innsikt ved selvstudium i tillegg til timeplanlagt undervisning. Studenten må ta aktivt ansvar for egen læring og benytte digitalt verktøy for tilegnelse og formidling av kunnskap.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er ingen praksis i 7. semester. Se nærmere informasjon i Plan for praksis (5-10).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Minst 80 % aktiv deltaking i undervisning i hvert praktisk emne. Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå ekstraordinær praktisk arbeid, muntlig prøve og/eller skriftlig opplegg i faget for å kunne fremstilles til eksamen. Ved fravær over 50 % må aktiviteten tas på nytt neste studieår og studenten kan ikke fremstille seg til eksamen inneværende studieår.

  • Gjennomføre og få godkjent praktisk prøve i utvalgte aktiviteter.

  • En skriftlig gruppeoppgavesom skal være knyttet til et eller flere sentrale områder som forutsetning for læring, kroppsøvingsdidaktikk, tilpasset opplæring, vurdering, grunnleggende ferdigheter, flerkulturelle perspektiver og samiske forhold. Leveres digitalt til fastsatt frist i semesterplan.

Det forutsettes deltakelse på ekstern arena for å oppnå godkjenning på enkelte aktiviteter. Studenter som ikke har anledning til å delta på ekskursjoner og utedag vil få et alternativt opplegg. Opplegget skal dekke læringsmålene.

Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen. Varighet: ca. 35 minutter.

Muntlig eksaminasjon tar utgangspunkt i emnets læringsutbyttebeskrivelser, undervisning gitt i emnets tema og pensumlitteratur.

Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Eventuelt ny/utsatt eksamen foregår ved neste ordinære gjennomføring av emnet.

Evaluering av emnet

Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt (EVA3).

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 05.06.2017

Brattenborg, S. & Engebretsen, B. (2013). Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Huseby,B & Tangen S (2014): Bevegelsesglede, idrettsglede og mer fysisk aktivitet for elever på byggfag. Kroppsøving (3). (Landslaget fysisk forstring).

Jacobsen, A. M. (2012). Motivasjonsteori som utgangspunkt for å skape et best mulig læringsmiljø i kroppsøving. Tilgjengelig fra: www.idrottsforum.org

Lyngstad,I. (2014). Ribbeveggsløping gir liten bevegelsesglede. Kroppsøving (3) (Landslaget fysisk fostring).

Ommundsen,Y. (2013). Fysisk-motorisk ferdighet gjennom kroppsøving; et viktig bidrag til elevenes allmenndanning og læring i skolen. Norsk Pedagogisk tidskrift (2).

Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (red.). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Traavik, H., Hallås O. & Ørvig A. (red.). (2009). Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget. Artikkel 1 og 14.

Vinje, E. (red.). (2016). Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Utdanningsdirektoratet (u.å). Veiledning til læreplanen i kroppsøving 5-7 årstrinn.

Utdanningsdirektoratet, 2016. Læreplan i kroppsøving. Hentet fra; http//www.udir.no/kl06/KRO1-04/Kompetansemaal@arst=98844765&kmsn=583858936

Utdanningsdirektoratet, 2016. Læreplan generell del. Hentet fra; http//www.udir.no/Laereplaner/Kunnskapsloftet/Generell-del-av-laereplanen

Utdelt materiale under forelesninger / praktiske økter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:50:21