LMUTYS10417 TYS104 Tysk litteratur, kultur og samfunn 2 (5-10) (Høst 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Undervisnings- og læringsformer.
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger tysk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Engelsk eller Matematikk som masterfordypning
  • undervisningsfag (60 eller 90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 2. studieår.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har kunnskap om ulike teksttyper på tysk, for eksempel skjønnlitteratur, aktuell barne- og ungdomslitteratur, sakprosa, tegneserier, muntlig tradisjon, sanger, film, forskjellige digitale og multimodale uttrykk, og hvordan disse kan brukes i tyskundervisningen.

  • har kjennskap til aktuell ungdomskultur i de tysktalende land

  • har god kjennskap til sentrale språkstrukturer og til hvordan språk, eventuelt sammen med andre virkemidler, brukes i tekststrategisk sammenheng.

  • har innsikt i gjeldende læreplaner, kjenner til aktuelle læreverk (analoge og digitale) og har kunnskap om aktuelle og relevante undervisningsressurser samt ulike undervisningskonsept og -metoder.

  • har kunnskaper om vitenskapsteori og metode

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan analysere og tolke skjønnlitterære og andre ulike kulturelle uttrykk.

  • tilrettelegge for at elevene kan lage for eksempel digitale veggaviser, digitale plakater, animasjonsvideoer, multimodale tekster, lydopptak, screencast og liknende.

  • kan anvende ulike tekstdidaktiske konsepter, tilpasse dem til elevenes behov og undervisningssituasjon og veilede elevene i å utvikle gode og varierte lesestrategier.

  • har økte aktive ferdigheter i tysk og kan selv produsere forskjellige typer tekster på tysk.

  • kan bruke digitale og analoge ressurser for at elevene skal tilegne seg både reseptiv kompetanse og best mulig ferdighet i å kommunisere både muntlig og skriftlig.

  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen profesjonsrettet FoU-oppgave

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan utvise holdninger som er tjenlige i undervisningssituasjoner ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barn og unges personlig vekst

  • er i stand til å planlegge og gjennomføre undervisningsprosjekt knyttet til tekstlige aspekter og kan utvikle, analysere og vurdere elevers lærings- og kommunikasjonsstrategier.

  • kan anvende sin fagkunnskap på en reflektert måte i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen fagundervisning.

  • kan reflektere over hvilke ressurser og arbeidsformer som passer elevenes forutsetninger best.

Innhold

Det brukes et vidt tekstbegrep, som omfatter ulike typer av kulturelle uttrykksformer og medier som bl.a. skjønnlitteratur, barne- og ungdomslitteratur, film, bildebøker, musikk, språkspill og tegneserier med hensyn til å fremme aktivitet hos hhv. studenter og elever. Det legges opp til en nær sammenheng mellom teorien og litteraturen som gjennomgås og utprøving av undervisningskonsept og -metoder i praksis - inkludert digitale tilnærminger.

Studentene skal sammen med pedagogikkfaget skrive en profesjonsrettet FoU-oppgave. I denne forbindelse vil det arbeides med tekstbehandling av lengre oppgaver og elektronisk system for noteapparat.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er hovedsakelig nettbasert. I emnet gis det også mulighet for regelmessige fysiske samlinger på én til to dager på campus i Halden og mulighet for veiledning på campus.

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer, både i form av samlinger og nettbasert synkron og asynkron undervisning:

  • forelesninger
  • gruppearbeid
  • seminar med muntlige presentasjoner og tilbakemelding fra lærer og medstudenter
  • selvstudium og arbeid i kollokviegrupper med synkron og asynkron veiledning.

Studenten må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.

Det arrangeres et FoU-seminar i samarbeid med pedagogikk der studentene får fordype seg i metode og problemstilling. Det er obligatorisk deltakelse på FoU-seminar.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 4. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

PED102 har hovedansvar for praksisperioden.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Deltakelse på profesjonsdager
  2. Levere problemstilling til FoU-oppgaven
  3. Delta i veiledning knyttet til FoU-oppgaven
  4. Deltakelse på FoU-seminar

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:

Dekleksamen 1: FoU-oppgave (vekting 50 %)

Oppgaven kan gjennomføres alene eller i par. Omfang på 5000 ord hvis man skriver alene, eller 6000 ord hvis man skriver i par (+/- 10 %) eksklusiv innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg.

Oppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i pedagogikk og fagdidaktikk. Det innebærer at den skal knyttes til praksisfeltet eller andre sider ved skolens virksomhet samt fagdidaktikk rundet emnets innhold.

Karakterregel: A-F.

Oppgaven vurderes av en ekstern og en intern sensor.

Deleksamen 2: Individuell, muntlig eksamen 30 minutter (vekting 50 %)

Karakterregel A-F.

To interne sensorer.

Begge deleksamener må være bestått for å få samlet karakter i emnet (A-F).

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering
  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • lærergruppe
  • studieleder
  • lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 14.06.2017.

Knudsen, S. V., Aamotsbakken, B. & Skjelbred, D. (2007). Tekst i vekst: teoretiske, historiske og analytiske perspektiver på pedagogiske tekster. Oslo: Novus. (247 sider)

Slibar, N. (2011). Wie didaktisiere ich literarische Texte. Neue Maturatexte und viele andere im DaF-Unterricht. Ljubljana: Znanstvena zalozba Filozofske fakultete.

O'Sullivan, E. & Rösler, D. (Red.) (2013). Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Stauffenburg. (= Einführungen. Bd. 23).

Strand, T. (2009). Litteratur i det flerkulturelle klasserommet. Mangfold, migrasjon og muligheter. Oslo: Universitetsforlaget.

Temahefte: Kinder- und Jugendliteratur. Fremdsprache Deutsch 27/2002. (Innleiing og innhaldsoversikt: http://www.goethe.de/ins/nl/ams/prj/kij/deindex.htm)

Vestli, E. N. (2008). Fra sokkel til klasserom. Litteraturens plass i fremmedspråkundervisningen. Fokus på språk 13/2008. Hentet fra: http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=14283&lang=nor

Vestli, E. N. & Langemeyer, P. (siste utgave). Deutschsprachige Literatur und Literaturgeschichte von Johann Wolfgang von Goethe bis Else Lasker-Schüler. (Også tilgjengelig digitalt.)

Ulike læreverk og læringsressurser (analoge og digitale) for årstrinn 5 til 10.

Læreplan for grunnskolen - Generell del og Fremmedspråk (FSP1-01). Hentet fra http://www.udir.no/

Digital læringsressurs fra Fremmedspråkssenteret: Den europeiske språkpermen. Hentet fra:http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/larings---ressurser/den-europeiske-sprakpermen-1

Litterære tekster:

Brecht, Bertolt: Fragen eines lesenden Arbeiters. (K)

Brentano, Clemens: Wiegenlied (K), Abendständchen. (K)

Droste-Hülshoff, Annette von: Am Turme. (K)

Eichendorff, Joseph von: Mondnacht, Sehnsucht, Der frohe Wandersmann. (K)

Goethe, Johann Wolfgang: Der Prokurator (fra 'Unterhaltungen deutscher Ausgewanderter'; Reclam UB Nr. 6558).

Grimm, Jacob und Wilhelm: Dornröschen, Schneewittchen. (K)

Hauptmann, Gerhart: Bahnwärter Thiel (Reclam UB Nr. 6617).

Heine, Heinrich: Die schlesischen Weber, Loreley. (K)

Hoffmann, Heinrich: Der Struwwelpeter (Reclam UB Nr. 18569).

Busch, Wilhelm: Max und Moritz (Reclam UB 18218).

Toller, Ernst: Eine Jugend in Deutschland (Reclam UB Nr. 18688).

Mairowitz, D. Z. / Montellier, C. (2013). Der Process. Nach Franz Kafka. München (Knesebeck).

Lasker-Schüler, E.: Mein blaues Klavier. (K)

De kortere tekstene (K) står i et eget teksthefte. Dette kan kjøpes sammen med kompendiet, også tilgjengelig digitalt.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:51:33