LMUNAT10417 NAT104 Bærekraftig utvikling og naturfaglig allmenndannelse (5-10) (Høst 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter som velger naturfag som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.
Absolutte forkunnskaper
Bestått praksisperioder i 1. og 2. studieår.
Undervisningssemester
5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
-
har omfattende undervisningskunnskap i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet og kjennskap til overgangen til videregående skole
-
har kunnskap om hvordan økosystem kan endres over tid, både som resultat av naturlige og menneskeskapte påvirkninger, og konsekvenser av dette for det biologiske mangfoldet
-
har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak evolusjon og evolusjon som grunnlag for moderne biologi
-
har helhetlig kunnskap om bærekraftig utvikling og hvordan mennesker gjennom naturvitenskap og teknologi (inkludert bioteknologi) påvirker samfunn og miljø.
-
har kunnskap om samenes rettigheter og tradisjoner med særlig vekt på anvendelse av naturen
-
har god kunnskap om fornybare og ikke-fornybare energikilder inkludert kjerneenergi i samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger
-
har utdypende kunnskap om elektronikk, gravitasjon og elektromagnetisme og deres betydning i naturfaglige og samfunnsmessige sammenhenger
-
har kunnskap om hvordan naturvitenskapelige begrep kan anvendes til å beskrive og forklare form og funksjon hos noen teknologiske produkt
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan tilrettelegge praktisk undervisning i naturfag og teknologi med og uten bruk av digitale verktøy
-
kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger med og uten bruk av digitale verktøy, tilpasset elevers forutsetninger og behov
-
kan anvende en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i dagsaktuelle tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger som teknologi og design og bærekraftig utvikling.
-
kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen profesjonsrettet FoU-oppgave
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan drøfte relevante fagetiske problemstillinger
Innhold
Innholdet er i tråd med Nasjonale retningslinjer og kompetansemålene i hovedområdene «Mangfold i naturen» og «Fenomener og Stoffer».
I emnet inngår følgende temaer:
- artskunnskap
- forutsetninger for bærekraftig utvikling
- menneskets plass i naturen og respekt for naturens mangfold inklusive samenes bruk av naturen og deres rettigheter
- genetikk og bioteknologi
- økologiske begreper og stoffkretsløpene i naturen
- vern av sårbart liv og organismer med trange økologiske toleransegrenser
- havet og ferskvann som økosystem
- elektrisitet, magnetisme og elektromagnetisme
- FoU-oppgave
Undervisnings- og læringsformer
Temaene vil behandles i forelesninger, gjennom praktisk arbeid, demonstrasjoner, ekskursjoner og gjennom gruppearbeid og innleveringer. Det inngår også et gruppevis didaktisk arbeid utprøvd med en skoleklasse med påfølgende refleksjonsnotat. I tillegg legges vekt på et rollespill med tilhørende veiledning og diskusjon.
I løpet av emnet må studentene regne med tre dager hjemmefra i forbindelse med overnattingsturer i naturen.
Det arrangeres en FoU-konferanse i samarbeid med pedagogikk og elevkunnskap der studentene presenterer utkast til FoU-oppgaven for medstudenter og lærere. Det er obligatorisk deltakelse på FoU-konferansen.
Studentene må påregne utgifter på inntil kr. 3000.- til ekskursjoner og utferder knyttet til arbeidskrav og annen undervisning.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er tre uker praksis i 5. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).
PED102 har hovedansvar for praksisperioden.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Levere problemstilling til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)
- Delta i veiledning knyttet til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)
- Deltakelse på FoU-seminar (jf. Plan for praksis)
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av et undervisningsopplegg ved ferskvann med en skoleklasse, med særlig fokus på bruken av læremidler.
- Deltagelse på en 3-dagers ekskursjon til marine miljø som læringsressurs, med fokus på menneskets påvirkning og bærekraftig utvikling
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:
Deleksamen 1. FoU-oppgave (vekting 50 %)
Oppgaven kan gjennomføres alene eller i par. Omfang på 5000 ord hvis man skriver alene, eller 6000 ord hvis man skriver i par (+/- 10 %) eksklusiv innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg.
Oppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i pedagogikk og fagdidaktikk. Det innebærer at den skal knyttes til praksisfeltet eller andre sider ved skolens virksomhet, samt didaktikk rundt emnets innhold.
Karakterregel: A-F
Oppgaven vurderes av en ekstern og en intern sensor.
Deleksamen 2. Individuell muntlig eksamen (vekting 50 %)
Varighet: ca. 30 minutter.
En artsprøve inngår som teller 1/3 av eksamenskarakteren. Kandidaten eksamineres for øvrig i faglige og fagdidaktiske temaer. Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: A-F.
To interne sensorer.
Begge deleksamener må være bestått for å få samlet karakter i emnet (A-F).
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått på FoU-oppgaven (deleksamen 1), kan studenten levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang til ny sensur.
Ved ønske om forbedring av bestått karakter på FoU-oppgaven, må studenten skrive ny oppgave med ny problemstilling.
Evaluering av emnet
Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 28.05.2019.
Kvammen, P. I., Lie, S., Nyhus, G. C., Vedum, T. V., & Ødegaard, T. (2014). Oppdag Naturen: Biologi for Lærere. Grunnskolelærerutdanning. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Larsen, A. K. (2017). En enklere metode. Veiledning i samfunnsvitenskapelig forskningsmetode. Bergen: Fagbokforlaget.
Marion, P. v., & Strømme, A. (2008). Biologididaktikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (eventuelt bare som støttelitteratur)
Pople, S. (2014). Complete physics for Cambridge IGCSE. Oxford: Oxford University Press.
I tillegg må studentene lese selvvalgt pensum knyttet til FoU oppgaven. Øvrig faglig pensum baseres på pdf’er, forelesningsnotater og anbefalt bestemmelses- og støttelitteratur.