LMUFRA10317 FRA103 Fransk samfunnskunnskap (5-10) (Høst 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Undervisnings- og læringsformer.
- Undervisningsspråk:
- Fransk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter som velger fransk som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10 (300 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Bestått praksisperioder i 1. studieår.
Anbefalte forkunnskaper
Forkunnskaper tilsvarende fransk som fremmedspråk nivå II i videregående skole anbefales, men er ikke et krav.
Undervisningssemester
3. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten har
- kunnskap om geografi, enkelte viktige historiske hendelser, samfunnsstrukturer og institusjoner i Frankrike og andre franskspråklige områder
- kunnskap om sentrale trekk ved dagligliv, skikker, høytider og samfunn i fransktalende land
Ferdigheter
Kandidaten kan
- på fransk sammenligne sentrale trekk i dagliglivet og samfunnet med norsk kultur
- et godt utviklet og differensiert ordforråd innen området som dagligliv, kultur og samfunn
- selv kunne produsere forskjellige typer tekster på fransk
- planlegge, gjennomføre og vurdere franskundervisning tilpasset elever på 5.-10. trinn
- tilrettelegge for at elevene kan produsere ulike type tekster på målspråket, også digitalt, for eksempel digitale plakater, veggaviser, historiefortellinger, animasjonsvideoer og lignende
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- utvikle, analysere og vurdere egne lærings- og kommunikasjonsstrategier og hjelpe elevene med å utvikle passende lærings- og kommunikasjonsstrategier
- planlegge og gjennomføre undervisningsprosjekter knyttet til kulturelle, tekstlige og samfunnsmessige aspekter i de fransktalende landene
- bruke aktuelle digitale verktøy i arbeidet med tekstlige uttrykk og generelt i en språklærings- og undervisningssammenheng
Innhold
Studentene får kunnskap om Frankrike, både som land innen EU og i internasjonal sammenheng. Emnet skal bidra til tverrkulturell innsikt og forståelse. Emnet tar for seg innføring i samfunnsoppbygging, frankofoni, kultur og samfunn, samt innføring i fransk økonomi og Frankrikes historie i nyere tid.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er hovedsakelig nettbasert.
I emnet gis det også mulighet for regelmessige fysiske samlinger på én til to dager på campus i Halden og mulighet for veiledning på campus.
Undervisningen blir gitt i nettmøter. Læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt kursmateriell og oppgaver, samt annen relevant informasjon. Studentene får trening i å bruke digitale verktøy for å lage plakater, veggaviser, historiefortellinger, blogger, animasjonsvideoer, lydopptak og screencast. Selvstudium inngår i læringsformene.
Studenten må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er tre uker praksis i 3. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).
FRA103 har ansvar for praksisperioden.
Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse på profesjonsdager
- Minst 50 % deltakelse i oppgaveseminarer gjennom semesteret.
- En muntlig presentasjon
- En skriftlig innlevering/oppgave knyttet til praksis (jf. Plan for praksis)
- Individuell praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)
- Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen, individuell. Varighet: ca. 30 minutter.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: A-F.
Som hovedregel gjennomføres muntlig eksamen på nettet via læringsplattform. Det er også mulig å avlegge eksamen på campus.
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres av studentene hvert semester, og evalueringen behandles i avdelingens utvalg for studiekvalitet.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 31.10.2016.
Découvrir la France. Internettsidene til M.A.E - Ministère des Affaires étrangères. Hentet fra: http://www.diplomatie.gouv.fr/fr/
Labrune, G. (2010). La géographie de la France. Paris: Nathan. (Repères pratiques)
Labrune, G. & Toutain, P. (2011). L'histoire de France. Paris: Nathan. (Repères pratiques)
Nettbaserte læringsressurser fra Fremmedspråksenteret. Digitale ferdigheter: