LKHV20111 Håndverk, design og arkitektur (Høst 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i Kunst og håndverk, årsstudium
.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om arkitektur fra antikken til nyere uttrykksformer
- har kunnskap om design og arkitektur i private og offentlige rom, hvordan arkitektur virker på oss, danner rammer for våre liv, og gir mulighet til undersøkende og skapende arbeid.
- har kunnskap om kunsthåndverk, design og noe kjennskap til samisk kunsthåndverk duodji
- har kunnskap om design, idéutviklingsprosesser og samspillet mellom materiale, teknikk, funksjon og formuttrykk
- har kunnskap om lærings- og erkjennelsesformer knyttet til kunst og håndverk som estetisk skapende, praktisk handlende og visuelt kommunikativt fag
- har fagdidaktisk kunnskap og kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter er del av arbeidet i faget, og hvordan legge til rette for tilpasset opplæring.
Ferdigheter
Studenten
- kan utnytte materialers bruksegenskaper og estetiske uttrykkskvaliteter i praktisk skapende arbeid og utøve skjønn ved bruk av estetiske virkemidler i egne uttrykk
- kan velge ut hensiktsmessige materialer, teknikker og verktøy, vedlikeholde redskaper og enkle maskiner og kjenne sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)
- kan vurdere og beskrive måloppnåelse i kunst og håndverk, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, bidra til at elever kan vurdere egen læring og legge til rette for tilpasset opplæring
- kan inspirere elevene til å utforske egne ideer i møte med materialer, teknikker og arbeidsmåter i faget
- kan vurdere estetiske kvaliteter og praktisk tilrettelegging i skolens innemiljø og uterom som ramme om elevenes arbeid med faget
- kan organisere hensiktsmessige verksteder for undervisning i kunst og håndverk tilpasset ungdomstrinnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring i kunst og håndverksfaget
- kan stimulere til opplevelse, skapende uttrykk og refleksjon og veilede eleven i arbeidsmetoder som fremmer kreativitet og nyskaping
Innhold
Temaer som vil bli behandlet i Håndverk, design og arkitektur:
- Arkitekturens historie fra antikken til nyere uttrykksformer
- Kunsthåndverk og design
- Eget arbeid med materialer, håndverk, design/formgiving
- Estetisk opplevelse og estetisk forståelse
- Fagdidaktikk
Gjennom arbeidet med temaene skal studentene videreutvikle egen praktisk ferdighet i faget og få erfaring med ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på grunnskolens mellom- og ungdomstrinn. Flerkulturelle perspektiv og kjennskap til det samiske inngår i emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil være preget av veksling mellom teoretisk orientering, eget skapende arbeid og fagdidaktisk refleksjon som gir grunnlag for å forstå, vurdere og videreutvikle ideer i arbeid med design. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap.
Det vil bli minst en obligatorisk studietur i semesteret.
Siden frammøte til undervisning er obligatorisk, skal tilstedeværelsesliste signeres av studenten ved hver samling.
Arbeidsomfang
Det forventes en studieinnsats på minst 20 timer pr uke inkludert undervisning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Godkjent frammøte til undervisning (minimum 80 % tilstedeværelse)
- Deltakelse i studieturer. Har ikke studenten anledning til å delta på felles studieturer, må det gjennomføres et alternativt opplegg som skal godkjennes av faglærer på forhånd, samt dokumentasjon over at opplegget er gjennomført i ettertid.
Eksamen
Som en del av undervisningen gis formativ vurdering på arbeider og faglig progresjon.
Eksamensform:
- Mappeeksamen med utstilte produkter som leveres innen angitt frist. Mappen skal bestå av kandidatens individuelle arbeider i emnet, med tilhørende prosessdokumentasjon og logg.
- Individuell muntlig eksamen, varighet cirka 25 minutter, med utgangspunkt i presentasjon av kandidatens egne produkter. Den muntlige eksaminasjonen tar også opp spørsmål fra pensumlitteratur og lærestoff i emnet.
Det gis en samlet karakter i emnet. Karakterregel: A-F.
Sensorordning
To interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved eventuell ny eksamen kan eksamensmappen forbedres én gang. Kandidaten må deretter framstille seg for ny muntlig eksamen.
Evaluering av emnet
Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema (EVA3).
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 9. mai 2018.
Foruten undervisning og forelesninger/feltstudier ved kulturhistoriske museer er følgende pensum:
Bleiklie, Siv (2017). Dette er arkitektur - en introduksjon. Trondheim: Fagbokforlaget.
Dahl, Elbjørg og Johansen, Randi (2006): AKANTUS, Oslo, Samlaget
Dahl, Elbjørg og Johansen, Randi (2006): AKANTUS, ressursperm for lærerne, Oslo, Samlaget
Einmo, Arvid Peder og Hestad, Anne Grethe (1999): Harde og plastiske materialer, Tell forlag, Vollen
Gympel, Jan (2005) Arkitekturens historie. Fra oldtiden til i dag. Oslo : Spektrum
Haabesland & Vavik (2000): Kunst og håndverk - hva og hvorfor. Bergen : Fagbokforlaget
Juell, Elisabeth & Trygve-Johan Norskog (2006): Å løpe mot stjernene : om estetisk dannelse, kreativitet og skapende prosesser. Bergen : Fagbokforlaget [s.69-99]
Lepperød, J, Kallestad, T, Gilje, Ø (2013): Kunst, håndverk, teknologi og design . Bergen, Fagbokforlaget
Lind-Solstad, Nina og Almedal, Marit (2008): Design og stilhistorie fra 1750 til i dag. Oslo : Yrkeslitteratur
Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006). Kunnskapsdepartementet.
A. Generell del: http://www.udir.no/Artikler/_Lareplaner/Den-generelle-delen-av-lareplanen/
B. Prinsipp for opplæringen: http://www.udir.no/Artikler/_Lareplaner/Prinsipp-for-opplaringa-i-Kunnskapsloftet/http://www.udir.no/upload/larerplaner/Fastsatte_lareplaner_for_Kunnskapsloeftet/prinsipper_lk06.pdf
C. Læreplan i kunst og håndverk: http://www.utdanningsdirektoratet.no/grep/Lareplan/?laereplanid=127655http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/larerplaner/generell_del/Generell_del_lareplan_bm.rtfDahl, Elbjørg og Johansen, Randi (2006): AKANTUS, Oslo, Samlaget
Nielsen, Liv Merete (2009): Fagdidaktikk for kunst og håndverk: I går - i dag og i morgen. Oslo: Universitetsforlaget [s 9-35 og s. 73-117]
Kompendier, aktuelle artikler i tidsskrift, aviser, bøker og forelesninger ved gallerier og kunst- og kulturmuseer er også å regne som pensum.