LBLHNHB19 Natur, helse og bevegelse (Høst 2019–Vår 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Adrian Kristinsønn Jacobsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Målet er å gi studenten kunnskap og kompetanse til å oppfylle krav og forventninger satt i "Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning" innenfor kunnskapsområdene "Natur, helse og bevegelse".
Etter fullført emne har kandidaten kunnskap om:
-
barns bruk av kropp og sanser i lek og læring, og om hvordan en kan skape rom for dette
-
betydningen av friluftsliv og naturopplevelser
-
fysiske fenomen, biologisk mangfold, organismer i barns nærmiljø og sammenhengene i naturen
-
bærekraftig utvikling og hvordan barnehagen kan bidra til øke miljøbevissthet
-
menneskekroppen, motorikk, helsefremmende arbeid og barns helse og livsmestring
-
mat, maten sitt opphav, matlaging og måltid som pedagogisk ressurs
-
nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak
Etter fullført emne har kandidaten følgende ferdigheter. Kandidaten kan:
-
utforske naturen og eksperimentere og reflektere sammen med barn
-
velge og bruke materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og gjøre nytte av lokale naturressurser
-
legge til rette for god hygiene, fysisk aktivitet, hvile og varierte måltid i samsvar med nasjonale føringer
-
skape og bruke ulike rom sammen med barn og vurdere risiko av lekemiljø og handtere ulykker på en hensiktsmessig måte, og samtidig legge til rette for barns risikovurdering og mestring
-
orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for naturfaglig utforsking, leik og rørsle sammen med barn
Etter fullført emne har kandidaten følgende generell kompetanse. Kandidaten:
-
kan reflektere over ulike natursyn og ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv, blant annet samiske, i arbeidet med mat, helse, natur og bevegelse
-
er medvirkende og inspirerende sammen med barn i deres bevegelseslek, naturopplevelser og måltid
-
kan drøfte etiske problemstillinger knytt til kunnskapsområdet
-
opplever personlig trygghet ved opphold og aktivitet i naturen, og på den måten har pedagogisk overskudd til barna
Innhold
Tema som gjennomgås:
-
Arter i dyreriket, soppriket og planteriket
-
Naturen som lek- og læringsarena
-
Bevegelse som grunnlag for barns totale utvikling
-
Fysisk aktivitet, kosthold, hygiene og helse
-
Sammenheng mellom fysisk og psykisk helse
-
Bevegelseslek i ulike miljø
-
De yngste barnas kroppslige lek i utemiljøet
-
Pedagogisk dokumentasjon som grunnlag for prosjektarbeid
-
Mat i barnehagen og praktisk matlaging i naturen
-
Varierte vinteraktiviteter med snø og is
-
Kart og kompass
-
Grunnleggende fysikk og hverdagskjemi
-
Menneskekroppens oppbygging og funksjon
-
Prosjektarbeid i barnehagen
-
Plante- og dyreliv ved ulike årstider og miljø
-
Grunnleggende kunnskap om samspill i naturen
-
Årstidsvariasjoner knyttet til økologi og klima
-
Basal hjerte- og lungeredning (HLR)
-
Naturlekeplass med tverrfaglig innhold
-
Sopptur
-
Tilpasning av aktiviteter og bekledning for barn i ulike læringsmiljø, ute og inne og til ulike årstider
-
Kritisk refleksjon
Mangfoldsperspektiver, pedagogisk ledelse og samiske perspektiver ligger til grunn i alle kunnskapsområder.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning vil foregå på ulike måter, blant annet: gruppearbeid, uteundervisning, praktiske øvelser, laboratoriearbeid, forelesninger, selvstudium, prosjektarbeid med barn og ekskursjoner. Teoretisk og praktisk undervisning skal utfylle hverandre.
Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.
Arena for undervisning:
-
Natur som pedagogisk arena til ulike årstider
-
Kulturlandskap og nærmiljø som læringsressurs i barnehagen
-
Basseng, vann
-
Gymsal
-
Auditorium/klasserom
-
Laboratorium
-
Grupperom
-
Barnehagen
Ekskursjoner Ulike typer friluftsliv. Eventuelle kostnader knyttet til ekskursjoner må dekkes av den enkelte student.. Det gis alternativt arbeidskrav ved arbeidskrav som inkluderer kostnad for studenten.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 12,5 timer pr. uke inkludert undervisning.
Praksis
20 dagers praksis i en av HiØs partnerbarnehager som ivaretar kunnskapsområdene Natur, helse og bevegelse og Samfunn, religion livssyn og etikk.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
-
Artskunnskapsprøve.
-
Naturlekeplass og mangfold i naturen. Planlegging, gjennomføring og etterarbeid.
-
Bestått prøve i hjerte-lunge-redning (HLR).
-
De yngste barna i naturen. Planlegging, gjennomføring og etterarbeid
-
Vinteraktivitetskurs. Planlegging, praktisk gjennomføring og etterarbeid.
-
Godkjent og bestått praksis.
-
Obligatorisk deltakelse i undervisning, minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.
Studenten vil få tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent. Dersom arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få én ny mulighet til å rette opp dette. Foruten arbeidskrav 7; obligatorisk deltakelse i undervisning.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen, varighet 30 minutter
Tillatte hjelpemidler: Tre selvvalgte bilder. Spesifiseres nærmere eksamen.
Karakterregel: A-F.
.
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering.
Resultatene behandles av
-
trinnleder på trinnledermøte
-
av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 14. mai 2018.
Bøker:
-
Broström, S. & Frøkjær, T. (2016). Realfag i barnehagen. Oslo: Pedagogisk forum.
-
Kolle, T., Larsen, A. S. og Ulla, B. (2017). Pedagogisk dokumentasjon. Inspirasjoner til bevegelige praksiser (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget
-
Langholm, G. (2017). Forskerfrøboka (2. utg.). Bergen: Fagbokforl.
-
Nordbotten, G.L. (2014). Barns fysiske utvikling: hvordan stimulere barns fysiske utvikling? Kristiansand: Høyskoleforlaget
-
Osnes, H., Skaug, H. N. & Kaarby, K. M. E. (2015) Kropp, bevelges og helse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget
-
Storli og Bagøien (2013). Lag en naturlekeplass. Oslo: Gyldendal norsk forlag
Kompendium:
-
Jensen, M. og Osnes, H. (2009). Kroppen i lek og læring. Sirkus i barnehage og skole. Side 103-106, 110-112, 135-147. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-0520-2
-
Kippe, K. (2010). Barns utvikling gjennom fysisk utfoldelse i barnehagen. Side 148-162, fra Wilhelmsen, B.U. & Holte, A (2010). Måltider og fysisk aktivitet i barnehagen. Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-01510-1
-
Kvammen, P. I., Lie, S., Nyhus, G. C., Vedum, T. V., & Ødegaard, T. (2014). Oppdag naturen: biologi for lærere. Side 443-525. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-1484-6
-
Larsen, A.,S. (2012). Hvordan stopp skapte nye vilkår for praksis. I A.L. Arnesen (red.) Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Side 149-169. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-01927-7
-
Lundhaug, T. og Neegaard, H. R. (2013) Friluftsliv og uteliv i barnehagen. Side 11-41. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 978-82-02-40625-7
-
Lundheim, R. (2013) Helse: Forebyggende helsearbeid i barnehagen. Side 70-85. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 978-82-02-40624-0
-
Samdal, O. og Haug, E. (2010) Betydningen av et sunt kosthold og fysisk aktivitet for helse og læring. Side 32-47, fra Wilhelmsen B.U. & Holte A (2010). Måltider og fysisk aktivitet i barnehagen. Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-01510-1
-
Sandseter, E.B.H. (2010). Det opplevelses- og spenningssøkende barnet. Sid 53-63, fra Sandseter, E.B.H., Hagen, T.H & Moser, T. (2010). Barnas barnehage 3:Kroppslighet i barnehagen. Gyldendal Akademisk. ISBN: 978-82-05-39772-9
-
Svenning, B. (2009). Hva fortelles om meg? Barns rettigheter og muligheter til medvirkning i barnehagers bruk av dokumentasjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Side 22-30, 99-102. ISBN: 978-82-02-27829-8
-
Åberg, A. & Taguchi, H.L. (2006). Lyttende pedagogikk. Oslo: Universitetsforlaget. Side 96-106, 109, 112-121, 124-126. ISBN: 9788215009575
-
Sletten, B. O., Tangen, S., Rasmussen, A. & Hoveid, S. (red.) Kompendium: Natur, helse og bevegelse (2016). Består av:
Hefter (gratis elektronisk versjon på nett):
-
Flemmen, A. (1996) Skileik: Skiopplæring. Oslo: Universitetsforlaget, Norges skiforbund. Hentet fra: http://www.nb.no/nbsok/nb/fd538589c190e239e2a4f72331f8a19c.nbdigital?lang=no#0
-
Helsedirektoratet (2007). Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen. Hentet fra: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/retningslinjer-for-mat-og-maltider-i-barnehagen
Artikler:
-
Lundheim, R., Furuset, K., (2010). Barns forestillinger om helse og sunnhet-Har barnehagens helsefokus betydning? Nordic Studies in Education, 94(5), side 384-395
-
Østergaard, E., (2011). Naturfaglærerens doble blikk - Fenomenologiske perspektiver på elevers naturkunnskap. Nordic Studies in Education, 95(4), side 314-326
-
Änggård, E., (2009). Skogen som lekplats - naturens material och miljöer som resurser i lek. Nordic Studies in Education, 29(2), side 221-234
-
Sageidet, B. M., (2015). Bærekraftig utvikling i barnehagen - bakgrunn og perspektiver.Nordic Studies in Education, 99(2), side 110-123
-
Sanderud, J., R. og Gurholt, K., P. (2012). Barns nysgjerrige lek i natur. Utforskende dannelse. Nordic Studies in Education, vol. 34, side 3-20.
Støttelitteratur (ikke pensum, men inneholder mye profesjonsrelevant informasjon)
-
Fischer, U., & Madsen, B. L., (2001). Se her! Om barns oppmerksomhet og førskolelærerens rolle. Oslo: Pedagogisk forum.
-
Lie, S., Vedum, T.V. og Ødegaard, T. (2013) Undre meg på - naturfag i barnehagelærerutdanningen. Vallset: Opplandske bokforlag