LUNF10410 Mangfoldet i naturen (5-10) (Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Hanne Eik Pilskog
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Naturfag for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanningen 6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten:

  • har tilegnet seg grunnleggende biologiske kunnskaper om organismenes bygning og artsmangfold og viktige biologiske prosesser som celler og celledeling, formering, genetikk og evolusjon
  • har tilegnet seg elementær artskunnskap om planter og dyr i nærmiljøet, hovedsakelig innrettet mot ungdomstrinnet, men med basis i barnetrinnet
  • har tilegnet seg kunnskaper som ivaretar sikkerhet og trivsel for elever og lærer i felt
  • har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om økosystemene, økologiske begreper og naturfaglige arbeidsmåter gjennom ekskursjoner til skogsmiljø, kulturlandskap, havstrand og ferskvann
  • har kunnskaper om sammenhenger i naturen, ressursutnytting, miljøhensyn og bærekraft i et flerkulturelt og globalt perspektiv
  • har kunnskaper om hvordan naturfaglig forskning og tenkemåte gir ny innsikt
  • har innsikt i hvordan forskningsbaserte nyvinninger kan skape samfunnsmessige utfordringer og etiske problemstillinger
  • har kunnskap om fordeler og ulemper ved ulike fagdidaktiske tilnærmingsmetoder overfor ulike alderstrinn, inklusive behov for en tilpasset opplæring
  • har kunnskaper om tidligere tiders ressursutnytting hos ulike kulturer fra nord til sør og hvilke rettigheter dette fortsatt kan gi i et nordisk perspektiv
  • kjenne til ulike presentasjonsmåter med egenproduserte prosjekter ved bruk av IKT
  • har tilegnet seg innsikt som skaper undring og glede over naturens mange sammenhenger og store variasjon slik at den skjønnhet som ligger i dette blir verdt å ivareta for kommende generasjoner
  • kan anvende elementær bestemmelseslitteratur for ulike systematiske grupper av levende organismer

Ferdigheter
Studenten:

  • har ferdigheter i å tilrettelegge for læring ute i naturen samt gi elevene varierte naturopplevelser
  • har utviklet ferdigheter knyttet til praktisk undervisningsarbeid ute i naturen, i laboratoriet og på ekskursjoner ved bruk av enkelt utstyr
  • har utviklet evne til å vurdere egne og andres ulike undervisningsformer i forskjellige naturfaglige emner overfor ulike alderstrinn, inklusive bruk av IKT og ved særskilte opplæringsbehov
  • har ferdigheter i å velge undervisningsformer som skaper begeistring og undring
  • har ferdigheter i å benytte ulike innfallsvinkler til naturfaglige emner ute og inne ved bruk av digitale og mobile hjelpemidler
  • har evne til å se sammenhenger mellom ulike naturfaglige problemstillinger i et flerkulturelt perspektiv
  • har evne til å vurdere nyere forskning og vil selv i noen grad kunne møte og bearbeide forskningsbasert, tverrfaglig erfaring gjennom arbeidskrav og eksamen
  • har evne til å begrunne og vurdere måloppnåelsen i grunnskolens læreplaner som ansvarlig naturfaglærer

Generell kompetanse
Studenten:

  • er kjent med fagområdene, lærestoff, læremidler, grunnleggende ferdigheter, arbeidsmåter og hovedemner slik de framgår av læreplanverket
  • har utviklet evner og holdninger hos elever med ulik sosial og kulturell bakgrunn for å skape positiv interesse for realfag og for naturfaglig tenke- og arbeidsmetoder
  • har utviklet holdninger og kunnskaper om menneskets plass i naturen og vårt ansvar i forhold til naturforvaltning og bevaring av livsmiljø - sentrale temaer i hele emnet
  • har evne til å vurdere egen og andres undervisningsformer og veiledning via egen praksis, i litteratur og via forelesninger
  • har utviklet glede, undring og respekt for alt liv i naturen
  • innser verdien av et allsidig biologisk mangfold med ønske om å bevare både natur og kultur for kommende slekter

Innhold

Temaer som blir behandlet:

  • feltarbeid - grunnlag for naturglede, undring, kunnskap og holdninger
  • forutsetninger for bærekraftig utvikling
  • menneskets plass i naturen og respekt for naturens mangfold
  • evolusjon og genetikk
  • dyre- og planteceller, celledeling
  • kunnskap om planter og dyr, biologisk systematikk og artskunnskap
  • prinsipper for navnsetting av ulike organismer
  • havet og kysten som økosystem
  • fugl, fuglesang, ringmerking og fugletrekk
  • blomsterplanter, sporeplanter og lav
  • organsystemer hos virveldyr, fiskedisseksjon
  • virvelløse dyrs bygning og funksjon
  • preparingsteknikker for virvelløse dyr og planter til studiesamling
  • spor og sportegn til ulike årstider
  • anvendelse av ulik bestemmelseslitteratur med hovedvekt på fugl, virvelløse dyr og karplanter
  • vern av sårbart liv og organismer med trange økologiske toleransegrenser
  • fordeler og ulemper ved ulike tilnærmingsmåter til lærestoffet

Undervisnings- og læringsformer

Temaene vil bli behandlet i forelesninger, på ekskursjoner, ved laboratorieøvelser av innsamlet materiale og disseksjoner, selvstudier, innleveringer av både individuelle og gruppeprosjekter med ulike tilnærmingsmåter til fagstoffet, fremføring av selvvalgt, naturfaglig tema med påfølgende diskusjon i plenum hvor didaktikken og bruk av digitale verktøy står sentralt. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap.

Noen utgifter til ekskursjoner må påregnes til områder i nærmiljøet. Emnet inneholder også et obligatorisk feltkurs i størrelsesorden ca. kr 2200,- og en båttur på Oslofjorden med mannskap og utstyr for bunnskraping og studier av marine organismer til ca. 500 kr.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er minst 20 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

Studentene skal i praksis i løpet av semesteret. Se nærmere beskrivelse av praksis i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Alle ekskursjoner er obligatoriske, og det skal leveres rapporter i etterkant.

Følgende aktiviteter/arbeider må leveres innenfor fastsatte frister før studenten kan fremstille seg til eksamen.

  1. Gruppevis rapport fra ekskursjon til marin biotop (Ny-Vigra)
  2. Gruppevis rapport fra ekskursjon til havstrand
  3. Individuell objektsamling/prosjektoppgave etter nærmere retningslinjer.
  4. Gruppevis rapport fra ekskursjon med tema ringmerking av fugl, fugletrekk
  5. Gruppevis, populærvitenskapelig plenumspresentasjon av et selvvalgt tema etter nærmere retningslinjer
  6. Deltagelse på en 3-5 dagers ekskursjon med fokus på artskunnskap

Ved dokumentert fravær (legeattest eller annet akseptabelt fravær etter søknad) gis en tilsvarende oppgave om temaet som skal godkjennes innenfor fastsatte frister.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen, Varighet: ca. 30 minutter.
En artsprøve inngår og teller 1/3 av eksaminasjonen.

Karakterregel: A-F.
En ekstern og interne sensorer.

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for emneevalueringen.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 20. november 2015. Det kan komme endringer før semesterstart.

Hågvar, Eline 2010. Det zoologiske mangfoldet, dyregruppenes systematikk, bygning og levevis.
            - Universitetsforlaget

Kvammen, Per Ivar, Sigmund Lie, Gunnar Christian Nyhus, Trond Vidar Vedum & Torbjørn Ødegaard 2014. Oppdag naturen. Biologi for lærere. Grunnskolelærerutdanning. - Fagbokforlaget. 549 s.

Van Marion, Peter & Alex Strømme (red.) 2015. Biologididaktikk. - Cappelen Damm. 264 s.

Mork, Sonja M. & Wenche Erlien 2010. Språk og digitale verktøy i naturfag.
            - Universitetsforlaget. 223 s.

Øvrig pensum baseres på kompendier, artikler og anbefalt bestemmelses- og støttelitteratur. Aktuell støttelitteratur:

Aae, Rune 2009. Naturforvaltning. - Tun forlag.

Aae, Rune 2010. Natur, bruk og vern. - Tun forlag.

Aarvik, Leif, Lars Ove Hansen & Vladimir Kononenko 2010. Norges sommerfugler. Håndbok over
            Norges dagsommerfugler og nattsvermere. - Entomologisk Forening, NHM, UiO.

Bang, Preben 2010. Sportegn fra pattedyr og fugler. - Aschehougs Naturbøker.

Bjärvall, Anders & Stefan Ullström 1997. Pattedyr. Alle Europaspoas arter. - Cappelen.

Dolmen, Dag 2008. Norske reptiler og amfibier. - Tapir, Trondheim.

Grindeland, John Magne, Ragnhild Lyngved & Cato Tanberg 2012. Biologi for lærere. Naturfag i
            grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn. - Gyldendal.

Hallingbäck, Tomas & Ingmar Holmåsen 2000. Mossor. En fälthandbok. - Interpublishing.

Holmström, Göran 2007. Humlor. Alla Sveriges artar. - Brutus Östlings Bokförlag.

Krog, Hildur, Haavard Østhagen & Tor Tønsberg 1994. Lavflora. Norske busk- og bladlav.
            - Landbruksforlaget.

Lid, Johannes & Dagny Tande Lid 2005. Norsk Flora. 7 utg. ved Reidar Elven (red.). - Samlaget.

Moberg, Roland & Ingmar Holmåsen 1995. Lavar. En fälthandbok. - Interpublishing.

Moen, Frank Emil & Erling Svensen 2008. Dyreliv i havet. Nordeuropeisk marin fauna. - Kom forlag.

Mossberg, Bo & Lennart Stenberg 2012. Gyldendals store nordiske flora. - Gyldendal.

Mossberg, Bo & Lennart Stenberg 2010. Gyldendals nordiske feltflora. - Gyldendal.

Nylén, Bo 2001. Sopp i Norden og Europa. - Landbruksforlaget.

Olsen, Lars-Henrik 1999. Insekter og småkryp i skogen. - Aschehoug.

Pethon, Per 2005. Aschehougs store fiskebok. - Aschehoug.

Raastad, Jan Emil & Lars-Henrik Olsen 1999. Insekter og småkryp i vann og vassdrag.
            - Aschehoug.

Rueness, Jan 1998. Alger i farger. En felthåndbok om kystens makroalger. - Almater.

Sandhall, Åke 1987. Trollsländor [Øyenstikkere] i Europa. - Interpublishing.

Stockholms Entomologiska Förening 2008. Trollsländor i Sverige, en fälthandbok, 2 uppl.

Svensson, Lars 2011. Gyldendals store fugleguide. Europas og middelhavsområdets fugler i felt.
            - Gyldendal.

Tønsberg, Tor & Håkon Holien 2007. Norsk lavflora. - Tapir, Trondheim.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:50:05