LUMSP40614 Vitenskapsteori og forskningsmetode (Vår 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Geir Afdal
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått emnet LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv (15 stp).
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
- kan analysere pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger med utgangspunkt i vitenskapsteoretiske posisjoner og fagets egenart og plass i samfunnet
- har inngående kunnskap om kvantitative og kvalitative metoder slik de brukes i pedagogisk og spesialpedagogisk forskning
- har inngående kunnskap om det forskningsetiske grunnlaget for vitenskapelig arbeid med barn og andre sårbare grupper
Ferdigheter
Kandidaten
- kan utarbeide og begrunne en plan for et selvstendig mastergradsarbeid i spesialpedagogikk
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid med spesialpedagogisk relevans under veiledning og i tråd med forskningsetiske normer
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse
Kandidaten
- har en selvstendig, kritisk holdning til forskningsspørsmål, metoder og etikk i pedagogisk og spesialpedagogisk forskning
- har forståelse av hvordan forskningsbasert spesialpedagogisk kunnskap frembringes slik at en er i stand til å vurdere kunnskapene og metodene kritisk
Innhold
Emnet er delt i hovedområdene
- vitenskapsteori og etikk knyttet til pedagogisk og spesialpedagogisk forskning
- kvalitative metoder brukt i pedagogisk og spesialpedagogisk forskning
- kvantitative metoder og statistikk brukt i pedagogisk og spesialpedagogisk forskning
- oppgaveseminar (artikkelseminar og arbeid med egen prosjektbeskrivelse for mastergradsoppgave)
Undervisnings- og læringsformer
Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to til tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.
Læringsformene veksler mellom forelesninger, seminar, kollokviegrupper og praktiske øvelser knyttet til kvantitative og kvalitative metoder.
Praksis
Ingen praksis knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:
- Godkjent deltakelse på forelesninger og seminarer (minst 80 % frammøte)
- Utarbeide en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave. Dersom prosjektbeskrivelsen ikke godkjennes, gis ett nytt forsøk til nærmere bestemt frist.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Sluttvurderingen består av to deleksamener som hver teller 50 % av samlet karakter i emnet:
Deleksamen 1:
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, med varighet på tre uker. På bakgrunn av oppgitte vitenskapsteoretiske og forskningsetiske tema skal det skrives en fagtekst på 3000 ord (+/- 10 %).
Deleksamen 2:
Individuell skriftlig eksamen med tilsyn, varighet 4 timer. Kandidaten prøves i kvantitativ og kvalitativ metodikk. Ingen hjelpemidler er tillatt.
Gradert karakterskala A - F.
Interne sensorer.
Delkarakterene slås automatisk sammen til en samlet karakter i emnet.
Ny/utsatt eksamen
Dersom en student ikke består en av deleksamenene, kan han/hun ta den aktuelle delen på nytt. Dersom studenten ønsker å forbedre karakter i emnet, må begge deleksamener tas på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding midtveis/underveis og etter avsluttet emne (EVA 3).
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 11.01.2018.
Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.) (2015). Kvalitative metoder – Empiri og teoriutvikling. Oslo: Gyldendal Akademisk. (206 sider)
Bryman, A. (2016). Social Research Methods (5th edition). Oxford, UK: Oxford University Press. Kapittel 1-6 (s. 2-120).
Gall, M.D., Gall, J.P, Borg, W.R (2007). Educational Research. An introduction. Eight Edition. Boston: Pearson Education, Inc. Allyn & Bacon (Chap.7 Collecting Research Data with Tests and Self-Report Measures & Chap.8: Collecting Research Data with Questionnaires and Interviews. s.192 – 226 & s. 227 – 261) [ 34 sider]* (Scannede kopier av de to kapitlene legges ut i Fronterrommet for emnet)
Gilje, N. & Grimen, H. (1993). Samfunnsvitenskapenes forutsetninger. Oslo: Universitetsforlaget. (ca 270 sider)
Holen, Sivertsen & Gjerustad (2013). Spesialpedagogisk forskning i Norge: Forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det spesialpedagogiske fagområdet. Oslo: NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. (50 sider) https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/280501/NIFUrapport2013-38%20Rev.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Kleven, T.A. (red.) (2011). Innføring I pedagogisk forskningsmetode: En hjelp til kritisk tolking og vurdering, 2. utgave. (ca 217 sider)
Kvale, S. T. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utgave). Oslo: Gyldendal akademisk. (380 sider)
Utfyllende og utdypende litteratur:
Bryman, A. (2012). Social Research Methods (5th edition). Oxford, UK: Oxford University Press.