LUMBP40214 Vitenskapsteori/-filosofi (Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ninni Sandvik
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år).

Undervisningssemester

Emnet undervises 2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Etter gjennomført emne har kandidaten kunnskap om:

  • sentrale vitenskapsteoretiske og filosofiske tradisjoner og posisjoner
  • sammenhenger mellom kunnskapskonstruksjoner, forskning og vitenskapsteori/-filosofi

Ferdigheter
Etter gjennomført emne kan kandidaten:

  • konstruere og vurdere problemstillinger knyttet til krav om validitet, reliabilitet og representasjon
  • konstruere og vurdere forskningsrelaterte problemstillinger knyttet til forskerens posisjonering i forskning på barn under tre år
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike vitenskapelige og filosofiske kilder

Generell kompetanse
Etter gjennomført emne har kandidaten generell kompetanse i:

  • å kjenne til ulike forskningstilnærminger som er spesielt relevante i forhold til pedagogisk arbeid med barn under tre år
  • å vurdere allerede utført småbarnsforskning og selv å formulere og drøfte vitenskapelige perspektiv innen forskningsfeltet

Innhold

Emnet har følgende tema:

  • sentrale vitenskapsteoretiske og filosofiske tradisjoner og posisjoner
  • sammenhenger mellom kunnskapskonstruksjoner, forskning og vitenskapsteori/-filosofi
  • problemstillinger knyttet til krav om validitet, reliabilitet og representasjon
  • problemstillinger knyttet til forskerens posisjonering

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres med fire samlinger á tre dager hver, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00. I tillegg arrangeres Småbarnsvitenskapelig forum to ganger pr semester, på ettermiddag/kveld i forbindelse med to av samlingene.

I emnet legges det i stor grad opp til undersøkende og problembaserte læringsformer, med forelesninger/etterlesninger, gruppearbeid/workshop, selvstudium, masterseminar, småbarnsvitenskapelig forum og gruppe/individuell veiledning. Digitale læringsplattformer benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Studenten leverer et individuelt abstrakt knyttet til et selvvalgt tema innenfor emnet. Omfang: 300 ord.
  • Det er krav om minimum 80 % deltakelse på samling/forum.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Med utgangspunkt i godkjent arbeidskrav utarbeider studenten en individuell fagtekst. Tidsramme 14 dager.

Omfang: ca. 5000 ord, skrifttype: Times New roman, skriftstørrelse 12, halvannen linjeavstand.

Det gis gradert karakter der karakterskalaen A-F benyttes.

Intern og ekstern sensur.

Evaluering av emnet

Studentene evaluerer emnet muntlig ved hver studiesamling. Ved emnets slutt leverer studentene en skriftlig evaluering.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 09.01.2018. 

Bondevik, H. & Bolstad, I. (2003). Tenkepauser. Filosofi og vitenskapsteori. Oslo: Akribe forlag.

Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2010): Towards the epistemology of the Hand. Studies in Philosophy & Education, 29 (3): 243- 257.

Elwick, S., Bradley, B. & Sumsion, J. (2012): Infants as Others: uncertainties, difficulties and (im)possibilities in researching infants’ lives. International Journal of Qualitative Studies in Education.DOI:10.1080/09518398.2012.737043.

Jackson, A. Y. & Mazzei, L. A. (2012). Thinking with Theory in Qualitative Research. Viewing data across multiple perspectives. London and New York: Routledge.

Lykke, N. (2008). Kønsforskning. En guide til feministisk teori, metodologi og skrift. Fredriksberg: Forlaget samfundslitteratur.

Stormhøj, C. (2006): Poststrukturalismer: videnskabsteori, analysestrategi, kritik. Fredriksberg: Forlaget Studentlitteratur.

Vadenbroeck, M., Roets, G. & Roose, R. (2012): Why the evidence-based paradigm in early childhood education and care is anything but evident. European Early Childhood Education Research Journal, 20(4), (537-552).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:50:03