LMUNAT10217 NAT102 Grunnleggende ferdigheter og begrepslæring i naturfag (5-10) (Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger naturfag som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Høgskolen i Østfold tar forbehold om endringer i emnebeskrivelsen før semesterstart.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har grunnleggende undervisningskunnskap i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet
  • har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
  • har grunnleggende kunnskap om struktur og funksjon til celler og noen sentrale organ/organsystem i menneskekroppen og hvordan de blir påvirket av livsstil og helse
  • har undervisningskunnskap knyttet til seksualitet, seksuell orientering, kjønnsidentitet, grensesetting og respekt, seksuelt overførbare sykdommer, prevensjon og abort
  • har kunnskap om sentrale aspekter ved energiformer som bevaring, overføring og kvalitet i alle områder av naturfaget
  • har kunnskap om bevegelse og likevekt: krefter og vekselvirkninger mellom legemer eller partikler
  • har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergarters kretsløp, inkludert kjennskap til norske mineraler og bergarter


Ferdigheter
Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkt og knytte teknologi til relevante tema i naturfag


Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet

Innhold

Innholdet er i tråd med Nasjonale retningslinjer og kompetansemålene i hovedområdene «Forskerspiren», «Kropp og helse», «Fenomener og Stoffer» og «Teknologi og design» fra Kunnskapsløftet. 

I emnet inngår følgende tema:

  • menneskekroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel
  • psykisk helse
  • seksualitet, seksuell orientering, prevensjon, abort og seksuelt overførbare sykdommer
  • rusmidler, livsstil, kosthold og helseskader
  • mineraler og bergarter behandlet ved praktiske øvelser ute og i laboratoriet
  • Østfolds geologi og landformer, tema for en ekskursjon
  • jordas oppbygning og geologiske utvikling ved bruk av modeller og eksempler fra nettbaserte undervisningsressurser
  • teknologi og grunnleggende teknologiske innretninger
  • energi, energikilder, arbeid og effekt
  • prepareringsteknikker for virvelløse dyr og planter til studiesamling
  • bølger, lyd og lys

Undervisnings- og læringsformer

Temaene vil bli behandlet i forelesninger, på ekskursjoner, laboratoriearbeid, selvstudier og gjennom gruppearbeid. Rapporter i etterkant kan være muntlige, skriftlige eller digitale framstillinger. Kameratvurdering vil bli praktisert.

Det skal gjennomføres en individuell prosjektoppgavemed fokus på barn og unges forhold til enten seksualitet og samliv, kosthold og livsstil eller rus og rusmidler. Resultatet av arbeidet skal presenteres i en prosjektrapport (på ca. 10–15 sider) og legges fram som en del av eksamen.

Digitale arbeidsformer i emnet er blant annet produksjon av sammensatte tekster, digital databehandling og utregning, nettsøk med kildekritikk, utprøving av relevante nettressurser.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 2. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Fagpulje 2, emne 102 (ENGELSK/MATEMATIKK/FRANSK/SPANSK/SAMFUNNSFAG) har hovedansvar for praksisperioden.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Deltakelse på dagsekskursjon til INSPIRIA-vitensenter med fokus på alternativ læringsarena. For- og etterarbeid, inkludert multimodal rapport.
  2. Planlegge undervisningsopplegg knyttet til partikkelmodellen og begrepsinnlæring med enkle praktiske øvelser og teste det ut i praksis. Leveres som refleksjonsnotat.
  3. Praktisk arbeid knyttet til teknologi og design med påfølgende presentasjon.
  4. Delta på todagers geologiekskursjon med tilhørende gruppevis rapport.
  5. Individuell objektsamling med rapport, etter nærmere retningslinjer
  6. Deltakelse på profesjonsdager

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Eksamen består av to komponenter:

Individuell skriftlig prosjektoppgave
Prosjektoppgaven skal ha fokus på barn og unges forhold til enten seksualitet og samliv, kosthold og livsstil eller rus og rusmidler. Oppgaven veiledes gjennom semesteret.


Individuell muntlig eksaminasjon. Varighet: ca. 35 minutter
Muntlig eksaminasjon tar utgangspunkt i prosjektoppgaven og emnets læringsutbytte.

Prosjektoppgaven må være bestått før kandidaten kan fremstille seg til muntlig eksamen.
Tillatt hjelpemiddel: Prosjektoppgave

Muntlig eksamen kan justere endelig karakter opp eller ned en karakter. Det gis en samlet karakter i emnet.

Karakterregel: A-F.

To interne sensorer.

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 25.08.2016.

Angell, C. (2011). Fysikkdidaktikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Dietrichs, E., Hurlen, P., & Toverud, K. C. (2013). Den forunderlige kroppen. Oslo: Gyldendal Undervisning.

Fossen, H. (2008). Geologi : stein, mineraler, fossiler og olje. Bergen: Fagbokforlaget.

Grimense, A. A., Jerstad, P. & Sletbak, B. (2011). Grunnleggende fysikk for universitet og høgskole. Oslo: Cappelen Damm.

Hushovd, O. T. (2006). Den forunderlige kroppen - Aktivitetsbok. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

Kvammen, P. I., Lie, S., Nyhus, G. C., Vedum, T. V. & Ødegaard, T. (2014). Oppdag naturen: Biologi for Lærere. Grunnskolelærerutdanning. Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Marion, P. van, & Strømme, A. (2008). Biologididaktikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Pople, S. (2014). Complete physics for Cambridge IGCSE. Oxford: Oxford University Press.

Sjøberg, S. (2009). Naturfag som allmenndannelse : en kritisk fagdidaktikk (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:51:13