LMUKRO10217 KRO102 Inkluderende kroppsøving i et mangfoldig samfunn (5-10) (Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Inger-Lise Olsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger undervisningsfaget Kroppsøving (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Høgskolen i Østfold tar forbehold om endringer i emnebeskrivelsen før semesterstart.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven
  • har kunnskap om hva som kan fremme positiv selvforståelse, helse og bevegelsesglede
  • har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
  • har kunnskap om begrepet fair play og respekt for andre i tilknytning til kroppsøving
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter, differensiering og vurdering for læring i faget
  • har kunnskap om barn og unges utvikling og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i kroppsøving ut fra profesjonsetiske retningslinjer og forståelse for mangfoldet i dagens samfunn
  • kan vurdere elevens kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan anvende egne ferdigheter og kunnskaper innen varierte bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
  • kan utforske egne og andres kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
  • kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
  • kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
  • kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
  • kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
  • kan arbeide med mangfold og forskjellighet i kroppsøving og reflektere over fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger i kroppsøvingsfaget

Innhold

Emnet består av temaene:

  1. Tilpasset opplæring og inkluderende kroppsøving i et mangfoldig samfunn
  2. Vurdering for læring
  3. Grunnleggende ferdigheter og tverrfaglig arbeid
  4. Forutsetning for læring
  5. Læring i bevegelse (friluftsliv, idretts- og bevegelsesaktiviteter, tidsaktuelle aktiviteter, dans, leik)

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er forskningsbasert og profesjonsorientert. Emnet er organisert i praktiske aktiviteter i ulike bevegelsesmiljøer og teoretiske forelesninger. Studentene får erfaring med bruk av digitale verktøy og varierte organiserings- og arbeidsformer som f.eks. samarbeidslæring og studentrespons. Undervisningen blir gitt som forelesninger, arbeid i grupper, som praktisk aktivitet ledet av lærer, og ved problembasert læring. Undervisningen i praktiske aktiviteter er både lærer- og studentstyrt.

Noen deler av emnet gjennomføres konsentrert og på eksterne arenaer, for eksempel friluftsliv, aktivitetskurs på snø, langrenn og skøyter. Aktivitetskurset blir avhold på egnet snørikt sted over fem dager. Studenten må påregne kostnader knyttet til ekskursjoner. Se pkt. Arbeidskrav.

Undervisningen vil gi studentene erfaring med fagspesifikt digitalt verktøy og utvikle studentenes digitale kompetanse innen kroppsøvingsfaget. Det benyttes elektronisk læringsplattform til informasjon, fagstoff, oppgaver og innleveringer. Det blir benyttet digitalt kommunikasjonsverktøy i undervisning- og veiledningssituasjon.

Det forutsettes at studentene tilegner seg nødvendige kunnskaper, ferdigheter og faglig innsikt ved selvstudium i tillegg til timeplanlagt undervisning. Studenten må ta aktivt ansvar for egen læring og benytte digitalt verktøy for tilegnelse og formidling av kunnskap.

Studentene i kroppsøving og naturfag arrangerer en felles fagdag om temaet kropp, kjønn og identitet. Målet for studentene er at de lærer hverandre hvordan de kan hjelpe elevene å akseptere seg selv og hverandre uavhengig av kroppsfasong, seksuell legning osv.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 2. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Fagpulje 2, emne 102 (ENGELSK/MATEMATIKK/FRANSK/SPANSK/SAMFUNNSFAG) har ansvar for praksisperioden.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Praktiske aktiviteter:
    - Gjennomføre og få godkjent praktisk prøve i utvalgte aktiviteter.
    - Planlegge og gjennomføre en tverrfaglig utedag med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget for elever på 5.-10. trinn 
    Det forutsettes deltakelse på eksterne arenaer for å oppnå godkjenning på enkelte aktiviteter. Studenter som ikke har anledning til å delta på ekskursjoner og utedag kan etter skriftlig søknad få utarbeidet alternativt opplegg. Opplegget skal dekke læringsmålene. Studenten må snarest kontakte emneansvarlig.

  • En skriftlig gruppeoppgave:
    Oppgaven skal være knyttet til et eller flere sentrale områder som forutsetning for læring, kroppsøvingsdidaktikk, tilpasset opplæring, vurdering, grunnleggende ferdigheter, flerkulturelle perspektiver og samiske forhold. Leveres digitalt til fastsatt frist i semesterplan.

  • Minst 80 % aktiv deltaking i undervisning i hvert praktisk emne: 
    Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå en ekstraordinær praktisk/muntlig prøve i faget for å kunne fremstilles til eksamen. Ved fravær over 50 % må aktiviteten tas på nytt neste studieår og studenten kan ikke fremstille seg til eksamen inneværende studieår.

  • Deltakelse på profesjonsdager

Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen. Varighet: ca. 40 minutter.
Muntlig eksaminasjon tar utgangspunkt i pensumlitteratur, og fra undervisningen i praktiske aktiviteter i emnet.
Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterregel: A-F.
Intern og ekstern sensor. 

Eventuelt ny/utsatt eksamen foregår ved neste ordinære gjennomføring av emnet.

Evaluering av emnet

Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt (EVA3).

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 05.06.2017

Brattenborg, S. & Engebretsen, B. (2013). Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Enoksen, E., Sletten S. H. & Brunes, A. O. (2012). Aktivitetslære. Oslo: Gyldendal.

Holand, AA. (2008). Bevegelsens årsak. Elementær innføring i mekanikk og bevegelsesanalyse. Oslo: Cappelen Damm.

Husebye, B., & Karlsen, K. (2016). «Oj, skal vi gjøre dette i dag?» Lærerstudenter og lærerutdanneres meningsdanning i en workshop i dans som praktisk-estetisk fag. Nordic Journal of Dance - practice, education and research, 7(1), 28-41.

Jacobsen, A. M. (2012). Motivasjonsteori som utgangspunkt for å skape et best mulig læringsmiljø i kroppsøving. Tilgjengelig fra: www.idrottsforum.org

Kvikstad, I. (red). (2016). Motorikk i et didaktisk perspektiv. Oslo: Gyldendal akademisk.

Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (red.). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Traavik, H., Hallås O. & Ørvig A. (red.). (2009). Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget.

Tonkonogi, M. & Bellardini, H. (2013). Fysisk trening for barn og ungdom for helse, allsidig utvikling og prestasjon. Oslo: Akilles.

Vinje, E. (red.). (2016). Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

 Utdelt materiale under forelesninger / praktiske økter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:49:57