LMBNOR10217 NOR102 Grammatikk, skriveopplæring og elevtekster (1-7) (Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ragnhild Louise Næsje
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter i Grunnskolelærerutdanning 1-7 (300 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Høgskolen i Østfold tar forbehold om endringer i emnebeskrivelsen før semesterstart.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har bred kunnskap om språket som system og språket i bruk, samt innsikt i forholdet mellom tale og skrift
  • har kunnskap om barns språkutvikling, muntlig og skriftlig
  • har kunnskap om ulike dimensjoner ved skriving og skriveopplæring, med særlig vekt på begynneropplæring
  • har kunnskap om barns tekstbruk og om arbeid med skrivestrategier
  • har kunnskap om flerspråklighet, flerspråklig praksis og om det å lære norsk som et andrespråk
  • har kunnskap om gjeldene plan- og styringsdokumenter for skolens norskfag

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan analysere system i språket vårt og stimulere elevers bevisstgjøring av språks form og funksjon
  • kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av elevtekster, for å fremme læring
  • kan kartlegge skriveferdigheter, sette i verk relevante tiltak og oppdage elever som har lese- og skrivevansker
  • kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljø
  • kan vurdere og bruke ulike undervisningsmetoder i skriveopplæringa for trinn 1-7, for elever med ulik språklig bakgrunn så vel som ulik skriftlig målform
  • kan vurdere og analysere norskfaglige læremidler for trinn 1-7.

Generell kompetanse
Kandidaten

  • er en sikker språkbruker i norsk muntlig, og stø i skriftlig nynorsk og bokmål
  • kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere norskundervisning på trinn 1-7 og grunngi faglige valg ut fra læreplan, forskning og erfaringskunnskap
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre om elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
  • kan legge til rette for at arbeidet med litteratur og tekst kan styrke elevenes identitet, kulturforståelse og danning

Innhold

NOR102 er konsentrert om disse fagområdene:

  • Språk- og tekstkunnskap
  • Elevtekstanalyse
  • Skrivedidaktikk

I temaet språkkunnskap legges det vekt på språket som system, og arbeidet med grammatikk skal ha et tydelig didaktisk og kontrastivt perspektiv. Kunnskap om språknormering skal bidra til å danne grunnlag for økt forståelse for sammenhengen mellom muntlig og skriftlig språkbruk. Temaet språkkunnskap omfatter også barns språkutvikling i et samfunn med språklig mangfold hvor barn har ulik språklig bakgrunn når de begynner på skolen.

Tekstkunnskap tar for seg arbeid med skriftlige og muntlige tekster i et retorisk og didaktisk perspektiv, og temaet elevtekster behandler både muntlige, skriftlige og sammensatte tekster. Det vil bli lagt vekt på tilrettelegging av arbeid med tekster i ulike sjangre og medier. Analyse av elevtekster og vurdering for læring vil stå sentralt.

Temaet skrivedidaktikk tar for seg både begynneropplæring i skriving og videreutvikling av skriveferdighetene til og med 7. klassetrinn. Skriving som grunnleggende ferdighet blir sett i sammenheng med de andre grunnleggende ferdighetene.

Gjennom arbeidet med temaene skal studentene lære om ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på grunnskolens trinn 1-7. Det flerspråklige og flerkulturelle perspektivet bli integrert i de ulike hovedtemaene.

Undervisnings- og læringsformer

Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesinger, arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid, og lærestoffet skal bygge på anerkjent forskningsbasert kunnskap. I lærerutdanninga spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon knyttet mot emnets læringsutbytte.

Digitale arbeidsmåter i emnet er blant annet:
Innføring i akademisk bruk av Word (el. tilsv.) og referanseteknikk, opplæring i bruk av ordboksressurser og skrivehjelp på nett, grammatikkspill for barn og unge (f.eks. GREI), nettressurser til nynorskundervisning, samskrivingsverktøy til studentoppgaver.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 2. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).
NOR102 og MAT102 har i fellesskap ansvar for praksis.

Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

I løpet av semesteret blir det gitt oppgaver av faglig og didaktisk karakter i tilknytning til temaene i emnet, og i forbindelse med praksis:

  1. Praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)
  2. Individuell skriftlig observasjonsoppgave i praksis (jf. Plan for praksis)
  3. Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)
  4. Individuelt skriftlig arbeidskrav (bokmål), inkludert artikkelseminar
  5. Individuelt skriftlig arbeidskrav (nynorsk)
  6. Deltakelse på profesjonsdager

Tilbakemelding på arbeidskrav kan dels være fra faglærere, dels fra andre studenter, eventuelt kan de bli vurdert av studenten selv (f.eks. refleksjonslogg). Mer detaljert beskrivelse av innholdet i arbeidskrava vil bli gitt ved undervisningsstart.

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer.
Målform: Nynorsk
Tillatte hjelpemidler: Kunnskapsløftet og godkjent ordbok/ordliste

Karakterregel: A-F.
Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Studentene får anledning til å delta i evaluering av emnet (EVA3). Resultatene behandles av studieleder og av faglærerne som er knyttet til emnet.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 05.12.2017.

Hekneby, Greta (2011) Elevens håndskrift. Oslo: Universitetsforlaget (128 sider).

Høigård, Anne (2015) «Kapittel 3 Språket som system» i Barns språkutvikling Muntlig og skriftlig. Oslo: Universitetsforlaget (59 sider).

Igland, Mari-Ann & Mari Nygård (red.) (2017) Norsk 5-10 Språkboka Oslo. Universitetsforlaget (kap. 2-3 og 14, 43 sider).

Iversen, Harald M., Hildegunn Otnes & Marit S. Solem (2011). Grammatikken i bruk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (kap 1-3, 67 sider).

Iversen, Harald M. og Hildegunn Otnes (2016) «Kapittel 2 Å undervise i skriving» i Å lære å skrive Tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring. Oslo: Universitetsforlaget (30 sider).

Lundberg, Ingvar (2009). God skriveutvikling. Kartlegging og undervisning. Oslo: Cappelen Akademiske forlag (112 sider).

Løvland, Anne (2008). «Tekstkompetanse – ikke bare skriftkompetanse». I Mangen, Anne (red.) Lesing på skjerm. Stavanger: Lesesenteret, UiS (49 sider) (Lastes digitalt ned fra Lesesenteret, Universitetet i Stavanger).

Skjelbred, Dagrun (2014) Elevens tekst. Et utgangspunkt for skriveopplæring. Oslo: LNU/Cappelen Akademisk Forlag (187 sider).

Traavik, Hilde & Benthe K. Jansson (red.) (2013). Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1-7. Oslo. Universitetsforlaget. (kap. 1, 4-11, 182 sider)

Traavik, Hilde & Benthe K. Jansson (red.) (2014). Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1-7. Oslo. Universitetsforlaget. (kap. 2, 4-10, 96 sider).

Vaagen, Olav (2014). Norsk grammatikk for grunnskolelæreren. Oslo Cappelen Damm (236 sider).


Til artikkelseminar:

Hertzberg, Frøydis (2014): Grammatikk i skolen – klart for en omkamp? I Bedre skole nr. 2, s. 80-83 Tilgjengelig fra: https://www2.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_2_2014/UTD-BedreSkole-0214-WEB_Hertzberg.pdf

Hertzberg, Frøydis (2008): Grammatikk? I Nergård, Mette Elisabeth og Ingebjørg Tonne (red.): Språkdidaktikk for norsklærere. Oslo: Universitetsforlaget (10 s.)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:49:57