LBLDBO13 Bacheloroppgave (Vår 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Mette Røe Nyhus
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Progresjonkravene til barnehagelærerutdanningen må være innfridd.
Undervisningssemester
8. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om
- grunnleggende vitenskapsteori og forskningsmetodikk
- sentrale yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger
- barnehagelærerprofesjonen i et komplekst og mangfoldig samfunn
- relevante faglige problemstillinger og faglitteratur innen det selvvalgte temaet
Ferdigheter
Kandidaten har ferdigheter i
- å formulere og avgrense en problemstilling og undersøke den videre med relevante metoder
- å dokumentere og formidle eget arbeid og kunnskaper
- å reflektere kritisk over eget faglig arbeid gjennom drøfting av metodiske og teoretiske spørsmål
- å skrive en akademisk fagtekst
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- fordype seg i et avgrenset barnehagefaglig tema
- videreutvikle sin innsikt i forskningsbasert kunnskap som grunnlag for profesjonsutøvelse og kontinuerlig profesjonell utvikling
- utvikle og dokumentere ny kunnskap og forståelse for etiske og metodiske aspekt ved forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagen
Innhold
Bacheloroppgaven kan bygge på empiriske undersøkelser og på analyser av styringsdokumenter og pedagogiske tekster. Bacheloroppgaven skal være en skriftlig fagtekst, og kan skrives enten individuelt eller i gruppe (maksimalt tre studenter).
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert gjennom forelesninger, seminarer, veiledning, gruppearbeid og eventuelle undersøkelser i barnehagefeltet.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 20 timer pr uke. I samlingsukene må det påregnes mer tid.
Praksis
5 dagers punktpraksis i en av HiØs partnerbarnehager.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Utkast til tema og problemstilling for bacheloroppgaven med begrunnelser og faglitteratur
- Kurs i vitenskapsteori og metode
- Deltakelse i seminar med presentasjon av eget arbeid underveis i semesteret
- Gjennomført og bestått praksis
- Obligatorisk deltakelse i undervisning. Undervisningen omfatter seminarer, forelesninger og gruppearbeid. Minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår
- En veiledning, enten i gruppe eller individuelt
Studenten har mulighet til å rette opp arbeidskrav nr. 1 og nr. 3 en gang ved ikke godkjent.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Bacheloroppgave – individuell eller i gruppe
Bacheloroppgaven kan leveres individuelt eller i gruppe på maksimalt tre kandidater.
Omfang på individuell bacheloroppgave: 9000 ord (+/- 10 %).
Omfang på bacheloroppgave i gruppe: 10000 ord (+/- 10 %).
Ved besvarelse i gruppe vil kandidatene få en felles karakter.
Karakterregel: A-F.
Én ekstern og én intern sensor.
Ved klage på karakterfastsetting på felles eksamensbesvarelse der det gis én felles karakter (gruppeeksamen), må alle de som er bedømt samlet, samtykke i og skrive under på klagen.
Resultatet av klagebehandlingen gjelder for samtlige i gruppen.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte
- midtveisevaluering
- underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 20. juni 2016.
Obligatorisk litteratur:
Bergsland, M. D. & Jæger, H. (red.) (2014): Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen [Oslo] Cappelen Damm akademisk. 978-82-02-43183-9. Antall sider: 140
Dysthe,O., Hertzberg, F. og Løkensgard Hoel, T. (2010): Skrive for å lære. Skriving i høyere utdannng. [Kap.8.] Oslo: Abstrakt Forlag. Antall sider: 27 sider.
Løkken, G. & Søbstad, F. (2013): Observasjon og intervju i barnehagen (4. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. 978-82-15-02141-6. Antall sider: 125.
Totalt 300 sider obligatorisk.
I tillegg kommer ca. 700 sider selvvalgt litteratur.