LUMSP40514 Rådgiving og innovasjon i spesialpedagogisk virksomhet (Høst 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.

Absolutte forkunnskaper

Bestått emnet LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv (15 stp).

Undervisningssemester

5. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om gjennomføring av rådgivnings-, veilednings- og innovasjonsprosesser
  • kunnskap om ledelse, utvikling og evaluering i barnehage, skole og andre opplæringsarenaer
  • kunnskap om spesialpedagogikk i et relasjonelt og strukturelt perspektiv

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan forstå og arbeide faglig med barrierer og muligheter for inkluderende praksiser
  • kan evaluere og analysere rådgivnings-, veilednings- og innovasjonsprosesser
  • har et reflektert syn på etiske forhold

Generell kompetanse

Kandidaten forholder seg kritisk til eget arbeid med rådgivning, veiledning og innovasjonsprosesser

Innhold

Emnet inneholder temaer som

  • rådgiving i spesialpedagogisk arbeid
  • ulike teoretiske modeller og samarbeidsforhold,
  • ledelse av spesialpedagogisk arbeid,
  • spesialpedagogisk arbeid i et organisasjonsperspektiv
  • barnehage og skole som lærende og inkluderende organisasjon
  • foreldresamarbeid og tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.

Undervisnings- og læringsformer

Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to til tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.

Emnet er lagt opp med veksling mellom forelesninger, gruppearbeid, individuelt arbeid, skriving av tekster, feltarbeid og diskusjoner i plenum.

Om feltarbeidet (se også generell del av studieplan)
Feltarbeidet har et omfang på 10 dager. Gjennomføringen av feltarbeidet kan skje ved barnehager eller skoler høgskolen allerede har samarbeidsavtaler med, ved andre relevante institusjoner eller i tilknytning til evt. egen arbeidsplass. Studentene vil bli fulgt opp av høgskolens lærerteam, i samarbeid med den aktuelle institusjonen studenten har valgt. Dette vil være en fleksibel løsning som kan tilpasses de enkelte studentenes behov for yrkesinnretting av studieinnholdet. Grunnskolelærerstudenter kan integrere feltarbeidet i en evt. praksisopplæring de gjennomfører under Rammeplanen for grunnskolelærerutdanningen.

Feltarbeidet retter seg mot observasjon, kartlegging og evaluering av institusjonens arbeid med å utvikle egen organisasjon og veiledning/rådgivning i den forbindelse. Studentene gjennomføres fortrinnsvis i grupper, men kan etter søknad til emneansvarlig gjennomføres individuelt. Gruppene veiledes av HiØs lærerteam (4 t pr. gruppe pr. semester) når det gjelder planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og evaluering. Feltarbeidet knyttet til emnet Rådgivning og innovasjon i spesialpedagogisk virksomhet dokumenteres gjennom en muntlig presentasjon. Presetnasjonen er et arbeidskrav. Det vil bli gitt nærmere retningslinjer for format og gjennomføring av presentasjonen. 

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca. 400 timer.

Praksis

Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet. Studenter som tar masterstudiet som del av en 4-årig grunnskolelærerutdanning vil kunne ha praksis knyttet til emnet. I disse tilfellene vil en individuell plan legges opp i samsvar med grunnskolelærerutdanningens plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:

  • Godkjent deltakelse på forelesninger og seminarer (minst 80 % frammøte)
  • Gjennomført feltarbeid etter nærmere retningslinjer 
  • Muntlig presentasjon med utgangspunkt i feltarbeid, etter nærmere retningslinjer.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeoppgave.
Varighet: tre (3) uker.

På bakgrunn av et oppgitt tema skal det skrives en fagtekst på 3000 ord (+/- 10 %). Forside og referanseliste kommer i tillegg.

Karakterregel: A - F.

Sensorordning

Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 08.06.2017. Det kan komme endringer før semesterstart.

Aasen, T. M., & Amundsen, O. (2011). Innovasjon som kollektiv prestasjon. Oslo: Gyldendal.

Biesta, G. (2009). Good education in an age of measurement: On the need to reconnect with the question of purpose in education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability (formerly: Journal of Personnel Evaluation in Education), 21(1), pp. 33-46.

Dalen, M., & Tangen, R. (2012). Barnehagens og skolens samarbeid med foreldre til barn og unge med spesielle behov. I E. Befring, & R. Tangen (Red.), Spesialpedagogikk (ss. 220-240). Oslo: Cappelen Damm.

Lassen, L. M. (2014). Rådgivning. Kunsten å hjelpe og sikre vekstfremmende prosesser. Oslo: Universitetsforlaget.

Lassen, L. M., & Breilid, N. (2011). Elevsamtaler som veiledningsverktøy i arbeidet med elevers selvutvikling og læringsutbytte i skolen. I K. Skagen (Red.), Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning (ss. 93-114). Bergen: Fagbokforlaget.

Levin, B. (2011). Mobilising research knowledge in education. London Review of Education, 9(1), pp. 15-26.

Lingås, L. G. (2014). Etikk for pedagoger. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Skogen, K. (2004). Innovasjon i skolen: kvalitetsutvikling og kompetanseheving. Oslo: Universitetsforlaget.

Steinnes, J. (2017).' Enhver historie er en spøkelseshistorie» -narrativ veiledning i spesialpedagogikken. I M.Skibsted Jensen, T.J.Karlsen, & G.S.Luthen (Red.), Veiledning og oppdagelse (ss. 29-49) Oslo: Gyldendal Akademisk

Sträng, R. (2017). Handledning och kulturkompetens. I M. Skibsted Jensen, T. J. Karlsen, & G. S. Luthen (Red.), Veiledning og oppdagelse (ss. 203-219). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Vogt,A. (2016). Rådgivning i skole og barnehage. Mange muligheter for hjelp til barn og unge. Oslo: Cappelen Damm.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:49:16