LUMSP40314 Sosiale og emosjonelle vansker (Høst 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.

Absolutte forkunnskaper

Bestått emnet LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv (15 stp).

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om teori og forskning knyttet til barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
  • inngående kunnskap om samspillsvansker i et kommunikasjonsperspektiv
  • kunnskap om rus-, vold- og overgrepsproblematikk
  • kunnskap om forskning rettet mot barn og unge og psykisk helse

Ferdigheter

Studenten kan

  • møte barn og unge med samspillsvansker i et kommunikasjonsperspektiv
  • sette inn tiltak i forhold til barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
  • avdekke rusproblematikk og sette inn tiltak rettet mot ungdom i utprøvingsfasen
  • i samarbeid med skolens/barnehagens ledelse og andre instanser bidra til å avdekke og sette inn tiltak rettet mot vold- og overgrepsproblematikk

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere mestringshemmende og mestringsfremmende faktorer
  • identifisere og analysere ekskluderende prosesser i et systemisk perspektiv
  • planlegge, sette inn og evaluere tiltak for barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
  • legge til rette for tverrfaglig samarbeid

Innhold

Emnet består av ett innføringsseminar (begrepsbruk og et historisk og teoretisk perspektiv) og tre tema:
1) Sosiale og emosjonelle vansker i individ- og systemperspektiv
2) Forebyggende og problemløsende arbeid med utfordrende atferd i et kommunikasjonsperspektiv
3) Barn og unge og psykisk helse

Undervisnings- og læringsformer

Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to til tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.

Emnet er lagt opp med veksling mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, skriving av tekster, erfaringsutvikling og diskusjoner i plenum.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca. 400 timer.

Praksis

Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.

Studenter som tar masterstudiet som del av en 4-årig grunnskolelærerutdanning vil kunne ha praksis knyttet til emnet. I disse tilfellene vil en individuell plan legges opp i samsvar med grunnskolelærerutdanningens plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:

  • Obligatorisk deltakelse på forelesninger og seminar (minimum 80 % frammøte)
  • Gruppeframlegg i plenum. Gruppene skal gjøre rede for aktuell forskning knyttet til gitte problemstillinger

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen
Skriftlig hjemmeeksamen har en varighet på fire uker, der kandidaten skal skrive en fagtekst med et omfang på 4000 ord (+/- 10 %) etter nærmere angitte kriterier.

Karakterskala: A – F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 27. juni 2018.

*Alisic, E. (2012). Teachers' perspectives on providing support to children after trauma: a qualitative study. School Psychology Quarterly, 27(1), 51.
http://psycnet.apa.org/fulltext/2012-12563-005.pdf

Andenæs, K., Møller, J. (2016) Retten i skolen. Universitetsforlaget. Oslo

Amundsen, M. L. (2014). Elever med sosiale og emosjonelle vansker. I Høihilder og Lingås (red.) Pedagogikk 8.-13. trinn. Profesjonsutdanning av lærere. Oslo: Gyldendal Akademiske.

*Befring, E. (red.) (2003) Sosiale og emosjonelle vansker hos barn - problemer, utfordringer og muligheter i Barn i Norge 2003 - Utgiver: Voksne for Barn (http://stiftelsen-hvasser.no/documents/Barn_i_Norge_2003.pdf ) (Flere ulike forfattere- tils. 88 sider)

Befring, E. (2012). Forebygging blant barn og unge i et psykososialt perspektiv. I Befring, E. og Tangen, R. (red.) Spesialpedagogikk, s. 129-150. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (17 sider)

Befring, E. og Duesund, L. (2012). Relasjonsvansker: psykososial problematferd. I Befring, E. og Tangen, R. (red.) Spesialpedagogikk, s. 448-469. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (20 sider)

Bru, E., Idsøe, E.C., og Øverland, K. (2016). Psykisk helse i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. Oslo

Drugli , M. B. (2013) Atferdsvansker hos barn. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Gjertsen, P-Å., (2013) De usynlige barna. Fagbokforlaget. Oslo

Hattie, J. (2013) Synlig læring for lærere. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (utvalg)

*Holen, S. og Waagene, E (2014) Psykisk helse i skolen, Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant lærere, skoleledere og skoleeiere. Rapport 9/2014. Oslo: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. (http://www.nifu.no/files/2014/05/NIFUrapport2014-9.pdf )

*Idsøe, C. og Idsøe, T. (2012) Emosjonelle vansker. Hva kan voksne i skolen gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av negative livshendelser? Senter for atferdsforskning, Universitetet i Stavanger. http://laringsmiljosenteret.uis.no/getfile.php/SAF%20-%20ikke%20legg%20nye%20ting%20her!/Til%20nedlast/Respekthefte%20Emosjonelle%20vansker2.pdf

Kamplid I., Brekke M. og Stenberg O. (2015) Samarbeid mellom skole og Pedagogisk-psykologisk tjeneste om tilrettelegging av elevens opplæring krise I Høihilder og Gulbrandsen(red.) Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Killen, K. (2008). Omsorgssvikt og barnemishandling. I: Kvello, Ø. (red). Oppvekst. Om barn og unges utvikling og oppvekstmiljø. Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 445 ¿ 470. (ISBN 978 8205 380516)*

Klefbeck, J. og Ogden, T. (2007) Nettverk og økologi. Oslo: Universitetsforlaget.

MacLure,M., Jones,L., Holmes, R. og MacRae, C. (2011) Becoming a problem: behavior and reputation in the early years classroom, British Educational Research Journal, First published on: 15 April 2011 (iFirst), 1 ¿ 25

Midthassel. U.V., Bru, E, Ertesvåg, S.K., Roland, E. (2011) Sosiale og emosjonelle vansker. Universitetsforlaget

* Nordahl-Hansen, A., Kaale, A., & Ulvund, S. E. (2013). Inter-rater reliability of parent and preschool teacher ratings of language in children with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 7 (11), 1391-1396.

*Nordahl-Hansen, A., Kaale, A., & Ulvund, S. E. (2014). Language assessment in children with autism spectrum disorder: Concurrent validity between report-based assessments and direct tests. Research in Autism Spectrum Disorders, 8 (9), 1100-1106.

Raundalen M. (2015) Barn og unge i sorg og krise. I Høihilder, E.K. og Gulbrandsen, O.A. (red.) Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Oslo: Gyldendal Akademiske.

*Selvik, S., Raaheim, A., & Øverlien, C. (2016). Children with multiple stays at refuges for abused women and their experiences of teacher recognition. European Journal of Psychology of Education, 1-19.
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10212-016-0302-0

Strand, Gerd (2009) AD/HD, Tourettes syndrom og narkolepsi. Fagbokforlaget, Oslo (Kap 1 -3, 100s)

Sørmo, D. (2015) Elever med sosiale og emosjonelle vansker. I Høihilder, E.K. og Gulbrandsen, O.A. (red.) Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Oslo: Gyldendal Akademiske.

Veland, J. (2011) Klarer skolen å inkludere de sosialt sårbare elevene? I Midthassel, U.V., Bru. E., Ertesvåg, S.K. og Roland, E. (red.) Sosiale og emosjonelle vansker. Oslo: Universitetsforlaget.

Wendelborg, C. (2015) Mobbing, krenkelser og arbeidsro i skolen. Analyse av Elevundersøkelsen skoleåret 2014/15. NTNU Samfunnsforskning AS. Trondheim.

Øverlien, C.,Hauge, M-I,. Schultz, J-H (2016) Barn, vold og traumer. Universitetsforlaget. Oslo

*= tilgjengelig på nett

 

Anbefalt tilleggslitteratur:

Befring, E. (2016) Grunnbok i spesialpedagogikk. Oslo: Universitetsforlaget. (Utvalg 95 s)

Bryhn, G (2009) AD/HD - utredning, diagnostikk og behandling i Strand, G. (2009) AD/HD Tourettes syndrom og narkolepsi - en grunnbok. Fagbokforlaget. Oslo

Rønhovde, Lisbeth I. (2004): Kan de ikke bare ta seg sammen? Om barn og unge med AD/HD og Tourette syndrom (2.utgave), Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 2-5.

*Sletten, M.A (2015) Psykiske plager blant ungdom i Barn i Norge 2015: Barn i Norge 2015 Tema:"Ungdom og psykisk helse" http://www.vfb.no/no/arbeidsomrader/publikasjoner/barn_i_norge-rapporten/2015_ungdom_og_psykisk_helse/

Tidsskrift / artikler:

Et liv uten vold - Handlingsplan mot vold i nære relasjoner 2014 ¿ 2017
https://www.regjeringen.no/contentassets/97cdeb59ffd44a9f820d5992d0fab9d5/hplan-2014-2017_et-liv-uten-vold.pdf

Eriksen, Nils (2008) Hva skal vi gjøre med atferdsproblemene i norsk skole? I Tidsskrift for norsk psykologiforening Utgave 7-2008.

Jensen, R. (2001) Læring og vansker i skolen. Spesialpedagogikk nr. 10/2001

Årsrapport om barn og unges psykiske helse. Utgiver: Voksne for Barn

Barn i Norge 2014 "Når barn er pårørende" (http://www.vfb.no/Barn+i+Norge+2014+%22Når+barn+er+pårørende%22.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRjIYK.ips?template=webshop )

Ericsson, Kjersti (2009) Farlige barn - et historisk tilbakeblikk. Oslo: Voksne for barn: Barn i Norge, 9 - 17 (nettressurs)

Nordahl-Hansen, Fletcher-Watson, McConachie, Kaale (2016: in press) Relations between specific and global outcome measures in a social-communication intervention for children with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders

https://laeringsbloggen.com/2016/05/13/hva-er-et-godt-kartleggingsverktoy-5-tommelfingerregler/

http://www.eyeonkids.ca/docs/files/early_childhood_assessment.pdf

Spesialpedagogikk (http://www.spesialpedagogikk.no/Fagtidsskrift/Spesialpedagogikk/Arkiv/ )

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:49:16