LMUKRO10218 KRO102 Inkluderende kroppsøving i et mangfoldig samfunn (5-10) (Høst 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Anders Farholm
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger undervisningsfaget Kroppsøving (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets læreplan, formål og egenart
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
  • har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven
  • har kunnskap om hva som kan fremme positiv selvforståelse, helse og bevegelsesglede
  • har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
  • har kunnskap om begrepet fair play og respekt for andre i tilknytning til kroppsøving
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter, differensiering og vurdering for læring i faget
  • har kunnskap om barn og unges utvikling og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan vurdere elevens kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
  • kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
  • kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige problemstillinger i kroppsøvingsfaget
  • kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
  • kan arbeide med mangfold og forskjellighet i kroppsøving og reflektere over fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole

Innhold

Emnet består av temaene:

  1. Kroppsøvingsdidaktikk (læring i bevegelse, læreplan, undervisningsplanlegging, -metoder, -prinsipper, evaluering og lærerrollen.
  2. Tilpasset opplæring og inkluderende kroppsøving i et mangfoldig samfunn.
  3. Vurdering for læring.
  4. Grunnleggende ferdigheter og tverrfaglig arbeid.
  5. Forutsetninger for læring.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er forskningsbasert og profesjonsorientert. Emnet er organisert i teoretiske tema med utgangspunkt i en praktisk kontekst. Studentene får erfaring med bruk av digitale verktøy og varierte organiserings- og arbeidsformer som f.eks. samarbeidslæring og studentrespons. Undervisningen blir gitt som forelesninger, arbeid i grupper, som praktisk aktivitet ledet av lærer, og ved problembasert læring. Undervisningen i praktiske aktiviteter er både lærer- og studentstyrt.

Den praktiske konteksten kan gjennomføres konsentrert og på eksterne arenaer, for eksempel friluftsliv, aktivitetskurs på snø, langrenn og skøyter.

Undervisningen vil gi studentene erfaring med fagspesifikt digitalt verktøy og utvikle studentenes digitale kompetanse innen kroppsøvingsfaget. Det benyttes elektronisk læringsplattform til informasjon, fagstoff, oppgaver og innleveringer. Det blir benyttet digitalt kommunikasjonsverktøy i undervisning- og veiledningssituasjon.

Det forutsettes at studentene tilegner seg nødvendige kunnskaper, ferdigheter og faglig innsikt ved selvstudium i tillegg til timeplanlagt undervisning. Studenten må ta aktivt ansvar for egen læring og benytte digitalt verktøy for tilegnelse og formidling av kunnskap.

Studentene i kroppsøving og naturfag arrangerer en felles fagdag om temaet kropp, kjønn og identitet. Målet for studentene er at de lærer hverandre hvordan de kan hjelpe elevene å akseptere seg selv og hverandre uavhengig av kroppsfasong, seksuell legning osv.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er to ukers praksis i 1. semester inkludert en uke observasjonspraksis. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og plan for praksis (5-10). KRO102 har ansvar for praksisperioden.

Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden, se pkt. Arbeidskrav

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Praktiske aktiviteter:
    - Gjennomføre og få godkjent praktisk prøve i utvalgte aktiviteter. 
    Det forutsettes deltakelse på eksterne arenaer for å oppnå godkjenning på enkelte aktiviteter. Studenter som ikke har anledning til å delta på ekskursjoner kan etter skriftlig søknad få utarbeidet alternativt opplegg. Opplegget skal dekke læringsmålene. Studenten må snarest kontakte emneansvarlig.

  • En skriftlig gruppeoppgave:
    Oppgaven skal være knyttet til et eller flere sentrale områder som forutsetning for læring, kroppsøvingsdidaktikk, tilpasset opplæring, vurdering, grunnleggende ferdigheter, flerkulturelle perspektiver og samiske forhold. Leveres digitalt til fastsatt frist i semesterplan.

  • Minst 80 % aktiv deltaking i undervisning i hvert praktisk emne: 
    Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå en ekstraordinær praktisk/muntlig prøve i faget for å kunne fremstilles til eksamen. Ved fravær over 50 % må aktiviteten tas på nytt neste studieår og studenten kan ikke fremstille seg til eksamen inneværende studieår.

  • Deltakelse på profesjonsdager
  • Presentasjon (gruppe, muntlig) fra observasjonspraksis (Jmf. Plan for praksis). Studentene skal gi hverandre tilbakemeldinger.
  • Praksisrapport etter mal (Jmf. Plan for praksis).
  • Praksis må være bestått.

Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen. Varighet: ca. 35 minutter.
Muntlig eksaminasjon tar utgangspunkt i emnets læringsutbyttebeskrivelser, undervisning gitt i emnets tema og pensumlitteratur.
Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterregel: A–F.

Eventuelt ny/utsatt eksamen foregår ved neste ordinære gjennomføring av emnet.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt (EVA3).

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 19. juni 2018.

Bjørndal, C. R. P. (2017). Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. (168 sider).

Brattenborg, S. & Engebretsen, B. (2013). Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Huseby,B & Tangen S (2014): Bevegelsesglede, idrettsglede og mer fysisk aktivitet for elever på byggfag. Kroppsøving (3). (Landslaget fysisk forstring).

Jacobsen, A. M. (2012). Motivasjonsteori som utgangspunkt for å skape et best mulig læringsmiljø i kroppsøving. Tilgjengelig fra: www.idrottsforum.org

Lyngstad,I. (2014). Ribbeveggsløping gir liten bevegelsesglede. Kroppsøving (3) (Landslaget fysisk fostring):

Ommundsen,Y. (2013). Fysisk-motorisk ferdighet gjennom kroppsøving; et viktig bidrag til elevenes allmenndanning og læring i skolen. Norsk Pedagogisk tidskrift (2).

Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (red.). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Traavik, H., Hallås O. & Ørvig A. (red.). (2009). Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget.

Vinje, E. (red.). (2016). Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Utdanningsdirektoratet (u.å). Veiledning til læreplanen i kroppsøving 5-7 årstrinn.

Utdanningsdirektoratet, 2016. Læreplan i kroppsøving. Hentet fra; http//www.udir.no/kl06/KRO1-04/Kompetansemaal@arst=98844765&kmsn=583858936

Utdanningsdirektoratet, 2016. Læreplan generell del. Hentet fra; http//www.udir.no/Laereplaner/Kunnskapsloftet/Generell-del-av-laereplanen

Utdelt materiale under forelesninger / praktiske økter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:50:55