LMBNOR10118 NOR101 Barnelitteratur, begynneropplæring og muntlighet (1-7) (Høst 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Christian Bjørn Bjerke
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter i Grunnskolelærerutdanning 1-7 (300 studiepoeng).
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
- har gode kunnskaper om barnelitteratur i ulike sjangrer og god forståelse for hvordan denne litteraturen har utviklet seg over tid
- har kunnskap om muntlig språk som grunnlag for å lære å lese og skrive
- har kunnskap om litteratur fra nyere tid med vekt på litteratur for barn
- kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begreper og perspektiver
- har kunnskap om arbeid med lesestrategier og stimulering av muntlig språk
- har kunnskap om ulike dimensjoner ved begynneropplæring i lesing og skriving
- har kunnskap om de ulike funksjonene lesing og skriving kan ha for elevers utvikling og læring
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og tolke ulike typer tekster og formidle litteratur på varierte måter
- kan reflektere over teksters kvalitet og bruksområde og legge til rette for, gjennomføre og vurdere samtaler om litteratur
- kan ta i bruk ulike metoder i begynneropplæring i lesing og skriving
- kan kartlegge leseferdigheter, sette i verk relevante tiltak og oppdage elever som har lese- og skrivevansker
- kan stimulere elever til variert muntlig bruk av språket
- kan legge til rette for at elever får møte ulike typer tekster, på bokmål og nynorsk, på våre nabospråk og oversatte tekster fra samisk
- kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og sammen med elevene utforme relevante kriterier for vurdering
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan legge til rette for at arbeidet med litteratur og tekst kan styrke elevens identitet, kulturforståelse og danning
- kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
- kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere norskundervisning fra på trinn 1-7 og grunngi faglige valg ut fra læreplan, forskning og erfaringskunnskap
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre om elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
Innhold
NOR101 er konsentrert om disse fagområdene:
- barnelitteratur og lesedidaktikk
- begynneropplæring i lesing og skriving
- muntlighet
Temaet barnelitteratur tar for seg barnelitteraturen i et sjanger-, tids- og medieperspektiv. Her vil også temaet litteraturformidling være viktig, med stikkod som lesestimulering/lesemotivasjon og leselyst.
Temaet begynneropplæring i lesing og skriving tar for seg både begynneropplæring i lesing og skriving, og hvordan lærere skal legge til rette for at elevene skal lære å lese og skrive. Lesing som grunnleggende ferdighet blir sett i sammenheng med de andre grunnleggende ferdighetene.
Temaet muntlighet tar for seg det å legge til rette for et godt muntlig klima i klassen, og det å legge til rette for at elevene blir gode muntlige formidlere.
Gjennom arbeidet med temaene skal studentene lære om ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på grunnskolens trinn 1-7.
Undervisnings- og læringsformer
Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesinger, praktiske øvelser, samarbeidslæring og studentrespons, arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid, og lærestoffet skal bygge på anerkjent forskningsbasert kunnskap. I lærerutdanningen spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon knyttet mot emnets læringsutbytte.
Digitale arbeidsmåter i emnet er blant annet:
Innføring i bruk av høgskolens læringsplattform, innføring i bruk av Word (eller tilsvarende tekstbehandlingsprogram) og stavekontroll, analyse av læringsressurser for grunnskolen på nett, digital tilbakemelding på arbeidskrav (muntlig og/eller skriftlig)
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er to uker praksis i 1. semester inkludert en uke observasjonspraksis. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).
NOR101 og MAT101 har i fellesskap ansvar for praksisperioden.
Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
I løpet av semesteret blir det gitt oppgaver av faglig og didaktisk karakter i tilknytning til temaene i emnet, og i forbindelse med praksis:
- Individuell skriftlig prosessorientert oppgave minimum tre innleveringer (nynorsk)
- Individuell praksisrapport etter mal inkludert refleksjon knyttet til formidlingsoppgave i praksis (bokmål) (jf. Plan for praksis)
- Presentasjon (gruppe, muntlig) fra observasjonspraksis (jf. Plan for praksis)
- Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)
- Deltakelse på profesjonsdager
Tilbakemelding på arbeidskrav kan dels være fra faglærere, dels fra andre studenter, eventuelt kan de bli vurdert av studenten selv (f.eks. refleksjonslogg). Mer detaljert beskrivelse av innholdet i arbeidskrava vil bli gitt ved undervisningsstart.
Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Varighet: ca. 30 minutter.
Sensorene og kandidaten har en faglig samtale med utgangspunkt i ulike tema fra emnet.
Tillatte hjelpemidler: egne notater på papir til forberedt del av eksamen.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Studentene får anledning til å delta i evaluering av emnet (EVA3). Resultatene behandles av studieleder og av faglærerne som er knyttet til emnet.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 19. juni 2018.
Teoribøker:
Lundberg, Ingvar (2009). God skriveutvikling. Kartlegging og undervisning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (112 sider)
Lundberg, Ingvar & Katarina Herrlin (2008). God leseutvikling - kartlegging og øvelser. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. (80 sider).
Birkeland, Tone & Ingeborg Mjør (2012). Barnelitteratur - sjangrar og teksttypar.Oslo: LNU/Cappelen Damm Akademisk. (196 sider)
Traavik, Hilde & Benthe K. Jansson (red.) (2013). Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1-7. Oslo. Universitetsforlaget. (kap. 1, 2, 4 )Traavik,
Hilde & Benthe K. Jansson (red.) (2014). Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1-7. Kap. Oslo: Universitetsforlaget. (kap. 1, 2, 3, 12) (150 sider)
Bjerke, Christian & Johansen, Ronny (2017). Begynneropplæring i norskfaget. Oslo:Gyldendal Akademisk
Hekneby, Greta (2011) Elevens håndskrift. Oslo: Universitetsforlaget (128 sider).
Bjørndal, C. R. P. (2017). Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. (168 sider).
Primærtekster:
Bildebøker:
Dahle, Gro & Svein Nyhus (ill.) . (2016) Blekkspruten Oslo: Cappelen Damm.
Haq, Iram (2009). Skylappjenta. Oslo: Cappelen Damm.
Kuhn, Camilla (2013). Gorm er en snill orm. Oslo: Cappelen Damm.
Strid, Jakob Martin (2017). Min mormors gebiss. Bergen/Oslo: Vigmostad & Bjørke.
Barne- og ungdomslitteratur:
Bjorvannd, Agnes-Margrete (2015). Astrid Lindgren. Oslo: Cappelen Damm.
Hagerup, Klaus og Lisa Aisato (2017). Jenta som ville redde bøkene. Oslo: Gyldendal
Lindgren, Astrid (1973). Ronja Rövardotter . Stockholm: Rabén och Sjögren.
Loe, Erlend (2008). Kurt koker hodet. Oslo: Cappelen.
Tornes, Tonje (2013) Hulder. Oslo: Gyldendal
Ingvaldsen, Bjørn (2017) Lydighenstprøven, en tenkt fortellin om et barn. Oslo: Gyldendal
Sortland, Bjørn (2017) Hver morgen dyppet min søster brystene i isvann for å bli pen. Piggsvin forlag
Parr, Maria (2017) Keeperen og havet. Oslo: Samlaget
Svingen, Arne (2012). Sangen om en brukket nese. Oslo: Gyldendal.
Øvreås, Håkon (2007). Brune. Oslo: Gyldendal.
Kompendium i folkedikting:
Kompendiet inneholder minst en fortelling fra gresk eller romersk mytologi, minst en middelalderballade, minst ett undereventyr, minst ett samisk eventyr, minst et sagn, et utvalg rim, regler og vitser, og en moderne vandrehistorie (totalt ca. 25 sider).
Novellekompendium:
Kompendiet inneholder et utvalg noveller for barn og unge (totalt ca. 50 sider).
Lyrikkompendium:
Kompendiet inneholder et utvalg dikt for barn og unge (totalt ca. 20 sider).