LBLHBUL116 Barns utvikling, lek og læring intro (Høst 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Merete Ellen Lunde
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om aktuelle teorier og forsking om barns lek, læring og danning
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som en arena for læring, vennskap og kontakt mellom barn
- har kunnskap om pedagogisk dokumentasjon som grunnlag for didaktisk tilrettelegging av barnehagens leke- og læringsmiljø
- har kunnskap om de yngste barna i barnehagen
- har kunnskap om barns omsorgs-, leke- og læringsbehov i barnehagen
- har kjennskap til barnehagens mangfold herunder kunnskap om Norges urbefolkning og de fem nasjonale minoritetene
- har kunnskap om barnehagens styringsdokumenter og barnehagens samfunnsmandat
- har kunnskap om barns medvirkning
- har kunnskap om barns ulike uttrykksformer
Ferdigheter
Studenten
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse av hvert enkelt barn og fremstå som en bevisst rollemodell
- kan tilrettelegge for omsorg, lek, læring danning som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- kan bruke praksisfortellinger som grunnlag for refleksjon over praksiserfaringer i lys av pensum og rammeplanen
- kan lede pedagogiske aktiviteter med barn, og se, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke- og læringsopplevelser
- har grunnleggende ferdigheter om oppgaveskriving og referanseteknikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sin faglige kompetanse, og reflektere over praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan etisk og faglig reflektere over barn som subjekt og barns rett til medvirkning
- kan kritisk reflektere over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til omsorg, lek, læring og danning
Innhold
Emnet har fokus på grunnleggende kunnskap og ferdigheter som trengs i studiet og i profesjonen som barnehagelærer.
Barnehagelæreren
- Barnehagens styringsdokumenter
- Barnehagens- og barnehagelærerens historie
- Barnehagelærerens profesjon
- Pedagogiskledelse og veiledning
- Pedagogisk dokumentasjon og didaktikk
Barnehagens samfunnsmandat
- Lek som tverrfaglig tema
- Barnet som subjekt
- Barns medvirkning
- Læring og danning
- Omsorg
- Foreldresamarbeid
Barnehagens mangfold
- De yngste barna i barnehagen
- Barns uttrykk
- Flerkulturell barnehage
- Norges urbefolkning og de nasjonale minoritetene
Å være student
- Akademisk skriving
- Referanseteknikk
Undervisnings- og læringsformer
Studentene arbeider i emnet på ulike måter. Studentaktive og grunnleggende arbeidsformer i emnet er: selvstudier, profesjonsteamarbeid, seminargrupper, forelesninger, workshop, bibliotekundervisning, og praksis.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 25 timer pr uke inkludert undervisning, i samlingsuker må det påregnes mer.
Praksis
15 dager praksis i en av HiØs partnerbarnehager.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse.
- Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår
- Gjennomført og bestått praksis.
- Skriftlig individuell fagtekst.
Studenten tar utgangspunkt i en erfaring fra praksis. Studenten reflekterer over praksisfortellingen opp mot teori fra pensum i BULL 1. Omfang 2 sider. Praksisfortellingen skal ikke overstige ½ side. Times New Roman 12 linjeavstand 1 ½. Studenten skal referere til pensum og sette opp litteraturliste i henhold til Apa 6th. Litteraturlisten kommer i tillegg til de 2 sidene.
Studenten vil få tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent.
Dersom praksis eller fagtekst ikke godkjennes, vil studenten kun få én ny mulighet til å rette opp dette. Med unntak av "Deltakelse i undervisning".
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, muntlig eksamen (varighet: ca. 20 minutter).
Fem tema fra emnet velges av kunnskapsområdeleder i samråd med lærerteamet.
Kandidaten velger ett av temaene som han/hun forbereder og legger frem (første 10 minutter av eksamen). Deretter trekker kandidaten ett av de andre temaene og får 10 minutter til å svare på det. Studenten får lov til å ha med en liste med 4 stikkord til det selvvalgte temaet.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtveisevaluering
- underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 8. juni 2018.
BØKER:
Broberg, A. Broberg, M. & Hagström, B. (2014). Tilknytning i barnehagen: Hva betyr trygghet for lek og læring? Oslo: Cappelen Akademisk. (Kap. 2, 3, 6 og 7) (86 sider)
Greve, A., Jansen, T.T. og Solheim, M. (2014). Kritisk og begeistret. Barnehagelærerens fagpolitiske historie. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 1 og 3) (58 sider).
Johannesen, N. & Sandvik, N. (2008). Små barn og medvirkning. Noen perspektiver. Oslo: Cappelen Damm. (Kap. 1, 2 ,3 og 5). (28 sider).
Kolle, T., Larsen, A.S. & Ulla, B. (2017). Pedagogisk dokumentasjon. Inspirasjon til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget (kapittel 1,2,3, og 4). (46 sider)
Spernes, K. & Hatlem, M. (2013). Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse. Teoretiske og praktiske perspektiver. Oslo: Gyldendal Akademisk. (Kap. 1, 3, og 7).
Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk Forum. (242 sider)
Øksnes M. & Sundsdal E. (red.) (2016). Læring. Oslo: Cappelen Akademisk. (155 sider)
Åberg, A. & Taguchi, H.L. (2006). Lyttende pedagogikk. Etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. (149 sider).
KOMPENDIUM: Lek som tverrfaglig tema
Belseth, K.A. (2011). Rollelek i den flerkulturelle barnehagen: Bilals første møte med dukkekroken. Barnehagefolk, 27(2), 58-62. (4 sider).
Bagøien T.E. & Storli R. (2013). Lag en naturlekeplass ¿ I barnehage og skole. Oslo: Gyldendal Akademisk. (kap 1 + s. 75-90).
Fjørtoft I. (2010) Barn og bevegelse: læring gjennom landskap. I E.B.H. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red.) Kroppslighet i barnehagen - pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. Oslo: Gyldendal Akademisk. (14 sider)
Fodstad, C. D. (2018). Tre litterære sjangere: Hvordan styrker poetiske tekster, eventyr og billedbøker barns språk? I S. Kibsgaard (red) Veier til språk i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget (12 sider)
Jenssen, C. (2012). Monsterskjelett Mario - Et møte mellom kunstfaglig undring og naturvitenskapelig realisme. Naturfag, (1), 15-17. (3 sider).
Johansson, E. (2014) Lekens levde etikk. I T.H. Rasmussen (red.) På spor etter lek (s. 127-144). Bergen: Fagbokforlaget (17 sider)
Kibsgaard, S. (2018) Den livsviktige leken. I V. Glaser, I. Størksen & M.B. Drugli (red.) Utvikling, lek og læring i barnehagen. Utforskning og praksis. Bergen: Fagbokforlaget (13 sider)
Kielland, S. (2012). «Jeg fant, jeg fant!» Naturen som inspirasjonskilde i musikk. Naturfag, (1), 74-76. (3 sider).
Nakken, A.H.J. & Thiel, O. (2016). Matematikkens kjerne. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 2, s. 19-40 (21 sider).
Röthle M. (2013). Møte med de lekende barna. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red) Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (s. 110-130) Oslo: Cappelen Akademisk. (20 sider)
Sandseter E.B.H. (2010). Det opplevelses- og spenningssøkende barnet. I E.B.H. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red.) Kroppslighet i barnehagen - pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 53-64). Oslo: Gyldendal Akademisk. (11 sider).
Sæbø, A.B. (2010). Drama i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2) (23 sider).
Sæther, M. og Angelo, E. (2012). Barnet og musikken. Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter (2.utg.). Kap. 1: «Hva er musikk?» (s. 11-42). Oslo: Universitetsforlaget (32 sider.)
Waterhouse, A.H.L. (2012). Gripe for å begripe - Landart som kunstnerisk tilnærming til opplevelse og erfaring med natur. Naturfag, (1), 71-73.(2 sider)
Wolf, K.D. (2014). Små barns lek og samspill i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Utvalgte sider: s. 13-33. (20 sider).
Øksnes M. (2011) Lekens inkluderende muligheter. Et skjevt blikk på inkludering og barns lek i barnehagen. I T. Korsvold (red.) Barndom Barnehage Inkludering. Bergen: Fagbokforlaget (20 sider)
KOMPENDIUM: BULL1
Alvestad, T. (2018) Når du og jeg er sammen. I V. Glaser, I. Størksen & M.B. Drugli (red.) Utvikling, lek og læring i barnehagen. Utforskning og praksis. Bergen: Fagbokforlaget. (11 sider)
Birkeland, Å. & Carson, N. (2017). Veiledning for barnehagelærere. Oslo: Cappelen Damm. Utvalgte sider: s. 68-92. (24 sider).
Furu, A., Granholt, M., Moxnes, A. & Thoresen, M. (2014). Å arbeide i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 10 (12 sider).
Hatlem, M. & Belseth, K.A. (2017). Studentens rolle: «Å være i lære». I E.K. Høihilder & H. Lund-Kristensen (red.) Praksisbarnehagen. En arena for læring (s. 76-89). Oslo: Gyldendal Akademisk. (13 sider).
Hennum, B.A. & Østrem S. (2016). Barnehagelæreren som profesjonsutøver. Oslo: Cappelen Akademisk. (Kap. 5) (15 sider).
Johannesen, N. (2005). En, to, tre, småbarna er med. I P. Arneberg, E. Juell & O. Mørk (red.) Samtalen i barnehagen (s. 75-90). Oslo: Cappelen Damm. (15 sider).
Kolle, T. (2011). Danning er det nye ordet - men hva åpner det for? Barnehagefolk, 27(1), 44-49. (5 sider)
Løkken, G. & Søbstad, F. (2011). Danning. I V. Glaser, K.H. Moen, S. Mørreaunet & F. Søbstad (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (s. 83-92). Oslo: Universitetsforlaget (9 sider)
Sand S. (2016) Ulikhet og Fellesskap. Flerkulturell pedagogikk i barnehagen. Vallset: Opplandske Bokforlag. (utvalgte sider)
Sandvik, N. (1999). Det gode blikk. I T. Alvestad (red.) 0-6 Utfordringer og muligheter i barnehagen (s. 41-48). Oslo: Pedagogisk Forum. (8 sider).
Storjord, M.H., Hætta, A.K.S & Eira, A.M.J. (2016). Samisk barnekultur. Kulturarbeid i samiske barnehager: formidling, lek, tradisjonsfornyelse. I H. Jæger & J.K. Togersen (red.) Barnekultur (s. 89-106). Oslo: Cappelen Akademisk. (18 sider)
Tholin, K.R. (2011). Omsorg usynliggjøres og trenger en tydeligere posisjon. I V. Glaser, K.H. Moen, S. Mørreaunet & F. Søbstad (red.) Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (s. 59-70). Oslo: Universitetsforlaget. (11 sider).
Tholin, K.R. (2014). Barn som aktive omsorgsdeltakere. Barnehagefolk, 31(1), 27-32. (5 sider).
Ødegård E. og Røys H. (2013) Å dra lasset sammen. Samhandling som strategi for pedagogisk ledelse i barnehagen. Oslo: Cappelen Akademisk. Utvalgte sider: s. 41-50, 89-94 og 97-104. (24 sider)
TILGJENGELIG PÅ NETT:
Bae, B. (2016). Å se barn som subjekt - noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/nb/tema/familie-og-barn/barnehager/artikler/a-se-barn-som-subjekt---noen-konsekvense/id440489/ (25 sider).
Bae, B., Eide, B.J., Winger, N. & Kristoffersen, A.E. (2006). Temahefte om barns medvirkning. Oslo: Kunnskapsdepartementet. (73 sider)
Barnehageloven (2005). Lov om barnehager. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64?q=barnehageloven
Gopnik, A. (2012). Let the children play, it's good for them! Smithsonian. Hentet fra: http://www.smithsonianmag.com/science-nature/let-the-children-play-its-good-for-them-130697324/?no-ist (2 sider).
Grimen, H. (2011). Profesjonelt ansvar og gode ansvarspraksisar. Første Steg, 8(2), 30-33. (4 sider). Hentet fra: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Forste%20steg/FS_2-11/1/Fs_2_2011_30-33.pdf
Holter, K. & Hov, A.M. (2017). Den gode, vedvarende samtalen. Forskerfrø.no Hentet fra: https://www.xn--forskerfr-t8a.no/artikkel/vis.html?tid=2196406
Kunnskapsdepartementet (2017). Rammeplan for barnehagen. Innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-04-24-487
Kunnskapsdepartementet (2012). Rammeplan for barnehagelærerutdanning. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-06-04-475?q
Sandvik, N. (2006). Temahefte om de minste barna i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. (37 sider)
Østergaard, E. (2013). Naturfag og kunst: berøringer med verden. Bedre skole, (4), 10-15. (6 sider). Hentet fra: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_4_2013/BS-0413-WEB_Ostergaard.pdf
ANBEFALT LITTERATUR:
Kallestad, Å.H. (Red.) Å skrive fag. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 1, 2, 3 og 4) (46 sider)