LUMSP40414 Lese- og skrivevansker; forebygging, kartlegging og tiltak (Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emnet LUMSP40214 Lesing og skriving i et mangfoldsperspektiv (15 stp).

Undervisningssemester

4. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har

  • kunnskap om ulike typer lese- og skrivevansker og hvordan disse kan forebygges
  • kunnskap om relevant kartleggingsmateriell for tale- og skriftspråk
  • kunnskap om pedagogiske og organisatoriske tiltak og metoder for elever som strever med innlæring av skriftspråket

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • vurdere kartleggingsmateriell, metoder og tiltak knyttet til tale- og skriftspråk på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap
  • analysere og vurdere kartleggingsresultater og foreslå pedagogiske og organisatoriske tiltak for elever som strever med innlæring av skriftspråket

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til kartleggingsmateriell, testresultater og tiltak for barn og voksne med lese- og skrivevansker

Innhold

Emnet har fokus på sammenhengen mellom skriftspråkteori, kartlegging og tiltak for personer med lese- og skrivevansker.

Temaer som gjennomgås er:

  • Forhold som påvirker lese- og skriveutviklingen og ulike årsaker til lese- og skrivevansker
  • Kartlegging av språk-, lese- og skriveferdigheter
  • Utvikling av gode læringsmiljøer og tiltak for barn og unge med lese- og skrivevansker

Undervisnings- og læringsformer

Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to til tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.

Læringsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium, feltarbeid, arbeid med egne fagtekster og testkurs.

Om feltarbeidet (se også generell del av studieplan):
Feltarbeidet har en varighet på 10 dager. Gjennomføringen av feltarbeidet kan skje ved barnehager eller skoler høgskolen allerede har samarbeidsavtaler med, ved andre relevante institusjoner eller i tilknytning til evt. egen arbeidsplass. Studentene vil bli fulgt opp av høgskolens lærerteam, i samarbeid med den aktuelle institusjonen studenten har valgt. Dette vil være en fleksibel løsning som kan tilpasses de enkelte studentenes behov for yrkesinnretting av studieinnholdet. Grunnskolelærerstudenter kan integrere feltarbeidet i en evt. praksisopplæring de gjennomfører under Rammeplanen for grunnskolelærerutdanningen.

Feltarbeidet knyttet til emnet Lese- og skrivevansker; kartlegging, forebygging og tiltak retter seg mot observasjon, kartlegging og evaluering av institusjonens arbeid innenfor feltet språk, lese- og skrivevansker. Det kan også være aktuelt med utprøving av læremateriell eller andre spesialpedagogiske tiltak.

Feltarbeidet gjennomføres fortrinnsvis i grupper, men kan etter søknad til emneansvarlig gjennomføres individuelt. Studentene veiledes av HiØs lærerteam (4 t pr. gruppe pr. semester) når det gjelder planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og evaluering av feltarbeidet. Feltarbeidet dokumenteres med en presentasjon for medstudenter på en felles workshop. Bidrag på workshop er arbeidskrav.

Praksis

Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.

Studenter som tar masterstudiet som del av en grunnskolelærerutdanning vil kunne ha praksis knyttet til emnet. I disse tilfellene vil en individuell plan legges opp i samsvar med grunnskolelærerutdanningens plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:

  • godkjent deltakelse på forelesninger og seminarer (minst 80 % frammøte)
  • gjennomført feltarbeid etter nærmere retningslinjer
  • gjennomført testkurs (LOGOS)
  • aktiv deltakelse (framlegg og respons) på workshop knyttet til feltarbeidet

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen 
Individuell skriftlig hjemmeeksamen med varighet på tre (3) uker. Kandidaten skal skrive en fagtekst med et omfang på 3000 ord ( /- 10%).

Det benyttes gradert karakterskala A - F.
Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 15.12.2016. Artikler merket med * betyr at de finnes i kompendium, artikler merket med ** betyr at de kan lastes ned og skrives ut gratis på biblioteket HiØ (ev. med VPN hjemme)

Allington, R. L. (2012). What really matters for struggling readers. 3rd Ed. N.J: Pearson. (ca 200 sider)

Andreassen, R. & Bråten, I. (2010). Examining the prediction of reading comprehension on different multiple-choice tests. Journal of Research in Reading, 33, 263-283. ISSN 0141-0423 (21 sider) **

Bishop, D.V.M.; Snowling, M.J. (2004). Developmental Dyslexia and Specific Language Impairment: Same or Different? Psychological Bulletin, 130(6), 858-886. http://psycnet.apa.org/journals/bul/130/6/858.pdf&productCode=pa **

Bru, E. (2008). Å leve med lese- og skrivevansker i barne- og ungdomsalderen. I: F.E. Tønnessen, E. Bru & E. Heiervang (Red.) Lesevansker og livsvansker – om dysleksi og psykisk helse (s. 135-144).  Stavanger: Hertervig Akademisk. (10 sider)

Bråten, I. (2007). Leseforståelse – komponenter, vansker og tiltak. I: Bråten, I. (Red.) Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis (s.45-81). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag (35 sider)

Bråten, I., Amundsen, A. & Samuelstuen, M.S. (2010). Poor readers – good learners: A study of dyslexic learning with and without text. Reading & Writing Quarterly, 26, 166-187. ISSN 1057-3569 (21 sider) **

Duff et al., (2015) Do infant vocabulary skills predict school-age language and literacy outcomes. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 56 (8), s 848-856. ISSN 1469-7610 (8 sider) **

Egeberg (2013) Spesifikke språkvansker og flerspråklighet. Psykologi i kommunen, 5, 2 21-35 (15 s) (Artikkelen ligger åpent tilgjengelig på internett)

Gabrielsen, E. (2008). Lese- og skrivevansker blant voksne. I: F.E. Tønnessen, E. Bru & E. Heiervang (Red.) Lesevansker og livsvansker – om dysleksi og psykisk helse (s. 145-160).  Stavanger: Hertervig Akademisk. (15 sider)

Geva (2000) Issues in the assessment of reading disabilities in L2 children – Beliefs and research evidence, Dyslexia, 6, s 13-28 (15 sider) **

Helland, T. (2012). Språk og dysleksi. Kapittel 2, 3, 4, 6 og 9. Bergen: Fagbokforlaget. (ca 150 s)

Hoff (2013) Interpreting the early language trajectories of children from low-SES and language minority homes: Implications for closing achievement gap, Developmental Psychology, 49, s 4-14 **

Høien, T. (2007). LOGOS-håndbok. Bryne: Logometrica. (LOGOS-kurset inkluderer nedlastningsmuligheter) (245 sider)

Høien, T. & Lundberg, I. (2012). Dysleksi: Fra teori til praksis. 5. utg. Kapittel 1, 2, 3 og 8. Oslo: Gyldendal Akademisk. (ca 160 sider)

Karlsen, J., Lervåg, A. & Lyster, S. A. H. (2016). Vocabulary development in Norwegian L1 and L2 Children in the Kindergarten – School Transition. Journal of Child Language. doi.org/10.1017/S0305000916000106 (25 sider)*

Kjernsli, M. & Jensen, R. (red.) (2016). Stø kurs: Norske elevers kompetanse i naturfag, matematikk og lesing i PISA 2015. Oslo: Universitetsforlaget. Til nedlasting: Kjernsli, M. & Jensen, F. Kap. 1 PISA 2015 – gjennomføring og noen sentrale resultater. https://www.idunn.no/sto-kurs-pisa-2015/1-pisa-2015-gjennomforing-og-noen-sentrale-resultater og Frønes, T.S. Kap. 7 Resultater i lesing. https://www.idunn.no/sto-kurs-pisa-2015/7-resultater-i-lesing   (50 sider)

Kristoffersen et al. (2012). Utvikling og variasjon I kommunikative ferdigheter hos barn som lærer norsk – en CDI-basert studie. Logopeden, 1, s 34 – 43. ISSN 0332-7256 (9 sider) *

Lundberg, I. & Reichenberg, M. (2011). Developing Reading Comprehension Among Students With Mild Intellectual Disabilities: An Intervention Study. Scandinavian Journal of Educational Research, DOI:10.1080/00313831.2011.623179 (13 sider) **

Lyon, G.R., Shaywitz, S.E., & Shaywitz, B.A. (2003). Defining Dyslexia, Cormobidity, Teachers’ Knowledge of Language and Reading. A Definition of Dyslexia. Annals of Dyslexia, 53, 1-14. (15 sider) **

Lyster (2008), Barns språkvansker – generelle og spesifikke tiltak. I.V. Bele (Red. ) Språkvansker: Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer. (s 147 – 164. ISBN 978-82-02-27724-6 (17 sider) *

Manger, T., Asbjørnsen, A., & Munkvold, L. (2008). Lese- og skrivevansker og atferdsvansker.  I: F.E. Tønnessen, E. Bru & E. Heiervang (Red.) Lesevansker og livsvansker – om dysleksi og psykisk helse (s. 121-134).  Stavanger: Hertervig Akademisk. (14 sider)

Maughan, B., & Langton, E.G. (2008).  Leseferdighet og psykiske vansker.  I: F.E. Tønnessen, E. Bru & E. Heiervang (Red.) Lesevansker og livsvansker – om dysleksi og psykisk helse (s. 111-120).  Stavanger: Hertervig Akademisk. (10 sider)

Melby-Lervåg (2011) Effekten av språkstimulering i førskolealder på senere leseforståelse: Hva kan forskning fortelle oss? Spesialpedagogikk, 2 s. 41-51 (10 sider) **

Peña & Bedore (2009) Bilingualism in child language disorders. Handbook of Child Language Disorders. Schwartz, R (ed.), s 280 – 307. ISBN 978-1-84169-433-7 (26 sider) *

Pressley, M. & Allington, R.L. (2015). Children who experience problems in learning to read. I: M. Pressley og R.L. Allington: Reading Instruction that Works: The Case for Balanced Teaching (s.83-112), Third Ec.:. New York: Guilford. (29 sider)

Reikerås, E. (2006). Å lese i matematikken. http://lesesenteret.uis.no/getfile.php/Lesesenteret/pdf-filer/Spesialpedagigikk_reikeraas_4_2006.pdf

Reikerås, E. (2007). Lesing og regning. http://lesesenteret.uis.no/getfile.php/Lesesenteret/pdf-filer/Spesialpedagigikk_reikeraas_4_2007.pdf

Roe, A. & Lie.C. (2009). Nasjonale leseprøver i et didaktisk og testteoretisk perspektiv. I: S. Dobson, A.B. Eggen & K.Smith (Red.) Vurdering, prinsipper og praksis (s.145-165) Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-39173-4 (20 sider) *

Solvang, P.K. (2008). Dysleksidiagnostisering som verdsatt sosial kraft eller tilsløring av sosiale forhold? Et sosiologisk perspektiv. I I.V. Bele (Red.) Språkvansker: Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer (side 219-234). Oslo: Cappelen Akademisk forlag. ISBN 978-82-02-27724-6 (15 sider) *

van Daal, V., Solheim, R.G. & Gabrielsen, N.N. (2012). Godt nok? Norske elevers leseferdighet på 4. og 5. trinn. PIRLS 2011- norsk rapport (side 9 – 23). Stavanger: Lesesenteret, UiS. Kan lastes ned fra https://www.uis.no/getfile.php/Lesesenteret/pdf-filer/PIRLS2011_rapport_web.pdf (14 sider)

Ca 1200 sider

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:49:32