LUMBP40514 Kropp, kjønn og materialitet (Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Bente Ulla
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år).

Undervisningssemester

Emnet undervises i 4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Etter gjennomført emne har kandidaten kunnskap om:

  • ulike filosofiske, psykologiske og sosiologiske tilnærminger til kropp og kjønn som konstituerende i pedagogiske prosesser som involverer barn under tre år
  • ulike filosofiske, psykologiske og sosiologiske tilnærminger til materialitet som konstituerende i pedagogiske prosesser som involverer barn under tre år

Ferdigheter
Etter gjennomført emne kan kandidaten:

  • identifisere og analysere kropp, kjønn og materialitet som deler av pedagogiske prosesser der barn under tre år er involvert
  • formulere relevante problemstillinger og metodiske tilnærminger knyttet til kropp, kjønn og materialitet

Generell kompetanse
Etter gjennomført emne kan kandidaten:

  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter om kropp, kjønn og materialitet, for å analysere arbeidsoppgaver og læringsprosjekter med barn under tre år
  • formidle selvstendig arbeid innen emnet
  • kommunisere skriftlig og muntlig om problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor emnet

Innhold

Emnet har følgende tema:

  • kropp og kjønn som identitet og utvikling
  • kropp og kjønn som interaksjon og relasjon
  • kropp, kjønn, makt og etikk
  • kropp, kjønn og materialitet som fenomener
  • ulike typer materialitet: rom, artefakter

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres med tre samlinger átre dager hver, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00. I tillegg arrangeres Småbarnsvitenskapelig forum to ganger pr semester, på ettermiddag/kveld i forbindelse med to av samlingene totalt i semesteret.

I emnet legges det i stor grad opp til undersøkende og problembaserte læringsformer, med forelesninger/etterlesninger, gruppearbeid/workshop, selvstudium, ett masterseminar, ett småbarnsvitenskapelig forum og individuell veiledning. Digitale læringsplattformer benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuell muntlig presentasjon og drøfting av en selvvalgt dokumentasjon (praksisfortelling, fotografi, artefakt, tekstutsnitt eller lignende) tilknyttet emnet. Omfang: ca. 30 minutter. Studenten skal presentere dokumentasjonen på masterseminar.
  • Det er krav om minimum 80 % deltakelse på samling/forum.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen i gruppe.
Eksamen består i at kandidatene gruppevis muntlig presenterer og drøfter selvvalgt tema fra emnet med en påfølgende samtale/diskusjon der kandidatene prøves i emnets øvrige pensum. Omfang: ca. 45 minutter.

Intern og ekstern sensur. Det gis en samlet karakter for gruppen, der karakterskalaen A-F benyttes.

Ny og utsatt eksamen kan først gjennomføres ved neste ordinære eksamensavvikling.

Evaluering av emnet

Studentene evaluerer emnet muntlig ved hver studiesamling. Ved emnets slutt leverer studentene en skriftlig evaluering.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 29.01.2014

Engelsrud, G. (2006): Hva er kropp? Oslo: Universitetsforlaget. [154 sider]

Bengtson, J. & Løkken, G. (2004): Maurice Merleau-Ponty: Kroppens verdslighet og verdens kroppslighet, s. 556- 570. I K. Steinsholt & L. Løvlie (red). Pedagogikkens mange ansikter. Pedagogikkens idehistorie fra antikken til det postmoderne. Oslo: Universitetsforlaget. [14 sider]

Hultman, K. (2011):  Barn, linjaler och andra aktörer. Posthumanistiska perspektiv på subjektskapande och materialitet i förskola/skole. PhD-avhandling: Stockholms universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik. [89 sider]

Kimerud, A. T. (2011): Konstruksjoner om barns seksualitet. I: A. M. Otterstad & J. Rhedding-Jones (red.). Barnehagepedagogiske diskurser. Oslo: Universitetsforlaget. (172- 184). [12 sider]

Lenz Taguchi, H. (2010): Bortenfor skillet mellom teori og praksis. Bergen: Fagbokforlaget. [205 sider]

Liset, M., Myrstad, A. og Sverdrup, T. (2011): Møter i bevegelse. Å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. [179 sider]

Løkken, G. (2009): The Construction of 'Toddler' in Early Childhood Pedagogy. I: Contemporary Issues in Early Childhood. Vol 10/1. (35-42). [7 sider]

Månsson, A. (2010): Becoming a preschool child: subjectification in toddlers during their introduction to preschool, from a gender perspective. I: International Journal of Early Childhood, 43(1), (7-22). [19 sider]

Odegard, N. (2011): Gjenbruk som pedagogisk ide: Når (materi)AL(ite)t henger sammen med alt. Masteroppgave: Høgskolen i Vestfold. [93 sider]

Osnes, H., Skaug, H., N.S. og Kaarby, K.M. (2010): Kropp, bevegelse og helse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. [283 sider]

Rossholt, N. (2012): Kroppens tilblivelse i tid og rom. Analyser av materielle-diskursive hendelser i barnehagen. PhD-avhandling: SVT-fakultetet, NTNU/Norsk senter for barneforskning. [198 sider]

Røthing, Å. (2002): «Det samme» er ikke «det samme». Kjønnede tolkninger og etiske utfordringer. Tidsskrift for ungdomsforskning, 2 (1). (21-32). [11 sider]

Ulla, B. (2012): Kroppens kraft. Kropp som del av inkludering og profesjonsutøvelse i barnehagen. I: A. L. Arnesen (red.): Inkludering - Perspektiver i barnehagefaglige praksiser Universitetsforlaget: Oslo. (126-148). [22 sider]

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:49:32