LUGVY116 Innføring i veiledning for yrkesfaglærere (Vår 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Geir Luthen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgemne i studiet Pedagogisk veiledning (30 studiepoeng). Emnet tilbys gjennom enkeltemneopptak våren 2017.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Godkjent utdanning som kvalifiserer for tilsetting som yrkesfaglærer i skolen.
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om prosesser i veiledning av individ og gruppe
- har kunnskap om veiledning i endrings- og utviklingsarbeid
- har kunnskap om ulike modeller og metoder i veiledning
- har kunnskap om bruke av digitale verktøy i veiledning
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til veiledningens etikk og profesjonsidentitet
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og evaluere veiledning av yrkesfaglærerstudenter
- kan anvende veiledning i arbeid med oppgaver og utfordringer i og utenfor egen organisasjon
- kan analysere og vurdere egen kompetanse som veileder
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan anvende veiledning som virkemiddel i kompetanseutvikling og læringsprosesser
- kan vurdere og bruke kilder som grunnlag for videreutvikling av egen veilederkompetanse
- kan håndtere etiske utfordringer og overveielser i veiledning
- utvikler handlingskompetanse som veileder og forståelse for veiledningsprosesser og veilederrollen
Innhold
Målgruppe for emnet er lærere i yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående skole.
Studiet er et samlingsbasert, nettstøttet og fleksibelt deltidsstudium. Mellom samlingene er det studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass i form av å veilede yrkesfaglærerstudenter i yrkespedagogisk praksis. Det vil også mellom samlingene legges til rette for nettbasert og fleksibel kontakt med faglærer ved veiledningsstudiet.
Fokus rettes også mot myndiggjøring, og mot veiledning som metode i konflikthåndtering. Det gis en introduksjon til systematisk og forskningsbasert evaluering.
Samlinger: 3 samlinger á 2 dager.
Minimum ett nettmøte mellom hver samling.
Undervisnings- og læringsformer
Det veksles mellom teoretisk innføring, diskusjoner, praktiske øvelser og refleksjoner over gjennomføring av veiledning generelt og egen rolle som veileder spesielt. Etiske refleksjoner er gjennomgående. Arbeidsformene har til hensikt å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.
Det legges opp til varierte arbeidsmåter.
Praksis
Studentene skal i samsvar med arbeidskravene i emnet gjennomføre veiledningspraksis på egen eller annen egnet arbeidsplass for å:
- prøve ut og videreutvikle sin kompetanse som veileder
- erfare og reflektere over egen veiledning
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist før eksamen kan avlegges.
Følgende arbeidskrav skal være godkjent:
- planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere to veiledningssamtaler med PPUY student i pedagogisk praksis. Den siste er grunnlag for sluttvurdering (se egen oppgavetekst for planlegging, evaluering og dokumentasjon).
- deltagelse på obligatoriske samlinger, fysisk og nettbasert. Det kreves minimum 80 % deltakelse.
Eksamen
Praktisk eksamen: Individuell veiledning med muntlig refleksjon
Kandidaten skal gjennomføre en individuell veiledningssamtale med en student i pedagogisk praksis på yrkesfaglig utdanningsprogram med intern og ekstern sensor til stede. Veiledningssamtalen skal ha en varighet på inntil 25 minutter. Etter veiledningssekvensen gjennomføres en samtale med sensorer om veiledningssamtalen og relevant teori. Den muntlige delen ledes av sensorene.
Eksamen har en varighet på inntil 45 minutter for hver kandidat. Se semesterplanen for nærmere beskrivelser av organisering og gjennomføring av eksamen.
Eksamen vurderes med gradert karakter (A-F). Det gis en samlet helhetlig individuell karakter i emnet basert på veiledningssamtalen og den påfølgende samtalen med sensorene.
Studenter som ikke består eksamen eller ønsker å forbedre karakter kan tidligst fremstille seg til eksamen ved neste ordinære gjennomføring, og må selv melde seg opp til ny eksamen.
Litteratur
Sist oppdatert 14.10.2016
Lassen, L.M. & Breilid, N. (2010). Den gode elevsamtalen. Kap. 4,5,6,7. Oslo: Gyldendal Akademiske
Hartviksen, M. & Kversøy, K. S. (2008) Samarbeid og konflikt: to sider av samme sak: SØT-modellen. Bergen: Fagbokforl. Del 1, 71sider
Lauvås, P., Handal G. 2014. Veiledning og praktisk yrkesteori. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Skau, G. M. (2011). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker (4. utg.). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk. 159 sider
Tveiten, S. (2013). Veiledning - mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget. 275 sider
Østrem, S. 2015. Veiledning som redskap i profesjonell utvikling. Om yrkesfaglig veiledning for lærere. Cappelen Damm Akademisk. Oslo
Selvvalgt litteratur, i samråd med faglærer, 200 sider