LPYPRAV14 Praksisperiode 2, 5 uker (Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk del av Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13, deltid.

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studentenes læringsutbytte er gruppert under kompetanseområder som er angitt i nasjonale retningslinjer for utdanningen. Etter fullført praksisperiode skal studenten ha kompetanse på følgende områder:

1. Faglig kompetanse innebærer at studenten

  • har kunnskap om skolen/opplæringsarenaen som organisasjon og      samfunnsinstitusjon
  • har kunnskap om ungdomskulturer og ungdoms utvikling
  • har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i      skolen/opplæringen
  • kan bidra til faglig utvikling av egen skole i forhold til      samfunnets utvikling og behov

2. Pedagogisk- og fagdidaktisk kompetanse innebærer at studenten:

  • kan anvende kommunikasjonsformer, undervisningsmetoder og arbeidsformer som er bevisst elevers/lærlingers mangfold
  • kan planlegge, lede, gjennomføre og vurdere undervisning i  samarbeid med kollegaer, representanter fra yrkesfeltet/bedrifter og andre  aktører i opplæringen
  • kan samarbeide med elever/lærlinger, kollegaer, skoleledelse,  foresatte, representanter fra yrkesfeltet/bedrifter og andre aktører i opplæringen om utvikling av opplæringen og læringsmiljø
  • har kunnskap om samarbeid med kollegaer, foresatte, eksterne  samarbeidspartnere og lokalmiljø
  • har kunnskap om utvikling av godt hjem-skole-samarbeid
  • kan vurdere skolen/opplæringen i forhold til samfunnsmandatet
  • har kunnskap om lærerens roller i et samfunn og arbeidsliv preget av mangfold

3. Sosial kompetanse innebærer at studenten:

  • kan kommunisere og samarbeide på en inkluderende måte med enkeltelever og elevgrupper
  • kan bygge gode relasjoner til elever, kollegaer, foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere

 4. Yrkesetisk kompetanse innebærer at studenten:

  • er punktlig, møter godt forberedt til undervisning og veiledning
  • bidrar til å løse samarbeidsvansker og mobbing på skolen  
  • har innsikt i egne holdninger
  • fremstår som en god rollemodell og ivaretar lærerrollen i samsvar med verdier og normer som er nedfelt i den profesjonsetiske plattformen

5. Utviklings- og endringskompetanse innebærer at studenten:

  • kan ha kritisk distanse til egen yrkesutøvelse og har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt yrke og framtidig arbeidsplass gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • kan bruke relevant teori og forsknings- og utviklingsarbeid for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

Innhold

Praksisperiode 2 fokuserer på skolen i samfunnet og skal gi kompetanse til å lede til lærings- og utviklingsarbeidet i skole og/eller arbeidsliv i et samfunnsperspektiv. Sentrale elementer er forhold til ungdomskultur, ledelses-, samarbeids- og organisasjonsoppgaver som ligger utenom den daglige opplæringen, men som legger viktige rammer for læring og utvikling. Forståelse for skolens mandat, virksomhetens mål og egenart som organisasjon, arbeidsplass og læringsarena er sentralt. Studentene skal bidra til å videreutvikle lærings- og organisasjonskultur ved egen arbeidsplass.

Praksisopplæringen skal være allsidig og ha progresjon med stigende krav til selvstendighet og ansvar.

Undervisnings- og læringsformer

Ordinær praksis
Praksisopplæringen i denne perioden tilsvarer en arbeidsinnsats på 25 arbeidsdager.

Studentens samlede arbeidstid og tilstedeværelse på praksisskolen forventes å svare til en lærers arbeidstid og det forventes at studenten skal ta del i skolehverdagen med dens ulike aktiviteter, slik som planlegging, møter, samarbeid med kollegaer og foresatte, elevtjeneste, praksisarenaer og møter med eksterne samarbeidspartnere.

Lærerstudenten skal ha 8-12 undervisningstimer (praksistimer) i uken fordelt på det/de fag studenten har i yrkesdidaktikk i lærerutdanningen. Praksistimer er undervisningstimer, hvor studenten underviser, inngår som medunderviser eller foretar observasjon av praksislærer eller andre lærere ved praksisskolen. Studentene kan organiseres i par eller i grupper på tre, men det må sikres et individuelt timetall på minimum 4 timer pr. uke.

Praksislæreren skal være til stede i studentens undervisning og følge studenten i opplæringen. Etter avtale mellom student og praksislærer kan noe av studentens undervisning gjennomføres uten praksislærerens tilstedeværelse i praksisperiodens siste halvdel.

Ved starten av praksisopplæringen inngås en avtale om når og hvordan veiledning vil finne sted. Dette er praksislærers ansvar.

Praksisopplæring på eget arbeidssted
Studenter som er i mer enn 50 % undervisningsstilling i skoleverket, kan benytte 25 dager av praksisopplæringen totalt (60 dager) på eget arbeidssted.

Dette arbeidet skal veiledes av en veileder oppnevnt av skolen. Omfanget av praksisopplæring på eget arbeidssted skal være tilsvarende det som gjelder for ordinær praksisopplæring, men forutsetter at studenten arbeider på selvstendig basis. Veilederen bruker da mest tid i sin veiledning til å gi reaksjoner og synspunkter på planleggingen og etterarbeidet av studentens undervisning og læringsarbeid. Det blir da en begrensing i hvor mange timer veileder kan være i kandidatens undervisning. Tid til denne veiledningen settes til 15 timer i praksisperioden, lønnet i veileders lønnsplassering. I tillegg avsettes tid til evaluerings- og rapporteringsarbeid. Dette arbeidet lønnes også av høgskolen. Studenter som gjennomfører praksisopplæring på eget arbeidssted kan organiseres i par, hvor de vekselvis deltar på hverandres skoler/klasser og deler veiledere.

Veiledningstimer
I tillegg til de 8-12 timene undervisning pr. uke skal det avsettes 25 % av studentens undervisningstimer til praksislærers veiledningstimer. Dette utgjør ca. 3 timer pr. uke. Ved par og grupper økes veiledningstiden til 4-5 timer.

Disse veiledningstimene skal fordeles jevnt utover i praksisperioden, slik at studenten får kontinuerlig oppfølging. Veiledningstiden skal brukes til å planlegge undervisningen, til midtveisevaluering og til en avsluttende evaluerende samtale. En veiledningstime er på 45 min. + 15 min. forberedelse. Midtveisevalueringen skal reflektere at studenten er på rett vei.

Dersom det er tvil om studentens egnethet for å bli lærer ved midtveisevalueringen, må høgskolens praksisadministrasjon varsles slik at eventuelle tiltak kan iverksettes.

Forberedelse
Avtale mellom hovedkontakt, praksislæreren og studenten inngås ved oppstart av praksisperioden, og omhandler

  • studentens undervisningsoppgaver, timeplan/undervisning for den konkrete praksisperiode
  • overordnede timeplaner/undervisningsplaner for aktuelle klasser, slik at studenten er kjent med at det kan skje endringer i deres tidsplaner underveis i praksisperioden
  • veiledningstimenes plassering i praksisperioden
  • tidspunkt for midtveisvurdering
  • deltakelse i samarbeidsmøter med kollegaer og eksterne samarbeidspartnere, foreldremøter

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1. Obligatorisk oppmøte
Det er møteplikt til alle aktiviteter i forbindelse med praksisopplæringen. Studentens samlede arbeidstid og tilstedeværelse på praksisskolen forventes å svare til en lærers arbeidstid og det forventes at studenten skal ta del i skolehverdagen med dens ulike aktiviteter, slik som planlegging, møter, samarbeid med kollegaer og foresatte, elevtjeneste, praksisarenaer og møter med eksterne samarbeidspartnere. Studenten har samme møteplikt som en ansatt lærer, og skal levere eventuell sykemelding på skolens kontor, samt til sin praksislærer.

Erstatningstid for mangelfull praksisopplæring
Hvis studenten har hatt for mye fravær pga. dokumentert sykdom, kan praksisledelse/studieleder i samarbeid med hovedkontakt evt. forlenge praksisoppholdet, slik at studenten får gjennomført sin praksisopplæring og uten å få sin lærerutdanning unødig forlenget.

2. Skriftliggjøring
Undervisningsplaner og praksisjournal
Planene for undervisningen skal skriftliggjøres etter nærmere retningslinjer og legges fram for praksislærer i forbindelse med førveiledning. Studentene skal også føre en praksisjournal. Undervisningsplaner og journal trekkes inn i undervisningen i yrkesdidaktikk og pedagogikk.

Eksamen

Praksislærer vurderer studentens praksisopplæring i samråd med skolens hovedkontakt. Studentene skal vurderes i forhold til kompetanseområdene som beskrevet i læringsutbytte ovenfor. Disse framkommer også i praksisrapporten som praksisskolen sender til høgskolen etter endt praksisperiode. 

På grunnlag av en samlet vurdering av studenten på disse områdene, gis studenten en samlet karakter bestått/ikke bestått.

Vurderingen uttrykkes skriftlig i en rapport og karakterskjema som sendes lærerutdanningen elektronisk. Rapporten skal fylles ut på de forskjellige vurderingspunktene og med bestått/ikke bestått som karakter. Rpporten sendes inn til Høgskolen senest to uker etter avsluttet praksis.

Skikkethetsvurdering
I tillegg til vurdering av studentenes praksiskompetanse skal det også finne sted en skikkethetsvurdering av studentene. (Jfr. FOR 2006-06-30 nr 859: Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, § 1 – 3, spesielt). Kriteriene for skikkethetsvurdering er lagt inn i rapporten som praksislærer sender til høgskolen.

Se også HiØs nettsider for skikkethetsvurdering som beskriver prosedyrer ved skikkethetssaker.

Oppfølging fra høgskolens faglærere
Studentene og praksisskolen følges opp av en av høgskolens faglærere (didaktikk- eller pedagogikklærer) i praksisperiodene. Faglæreren skal normalt ha en samtale med studenten på praksisskolen i minst en av periodene. Faglæreren er ansvarlig for å finne tidspunkt for en treparts-samtale mellom student(er), praksislærer og faglærer. Etter nærmere avtale kan høgskolens faglærer observerer noe av studentens undervisning. Det er utarbeidet et rapporteringsskjema for faglærer.

Viktige dokumenter relatert til praksisopplæring
På studiets praksis-nettsider er det samlet en rekke dokumenter som er viktige for praksisopplæringen. Her finnes blant annet følgende dokumenter:

  • Kriterier for skikkethetsvurdering (Utdrag fra Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning)
  • Mal for undervisningsplanlegging
  • Mal for praksisrapport fra praksisskole med vurdering av studenten med begrunnelse - skal sendes Høgskolen senest to uker etter avsluttet praksis.
  • Faglærerrapport fra høgskolen – om veiledningen. Rapport fra faglærer på HiØ.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Evaluering av praksisopplæringen skjer i forbindelse med skriftlige evalueringer midtveis i studieforløpet og på slutten av studiet.   

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:50:42