LMUS20216 Utøve, lytte, skape og forstå (Vår 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Musikk, årsstudium.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på Musikk 101 og Musikk 201.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har solid kunnskap om analoge og digitale læringsressursar og læringsmateriell som er utvikla til bruk i skolefaget på 5.- 10. trinn og til uformelle læreprosessar utanom skolen, t.d. på internett, og kunne vurdere desse kritisk
- har kunnskap om kjenneteikn på eit mangfaldig og inkluderande læringsmiljø og fellesskap for musikalsk læring for trinna 5-10
- har solid kunnskap om musikkteori og om musikalsk sjanger-, komposisjons-, og formlære, og om representativ musikk frå ulike tider og i ulike kulturar
- har kjennskap til historia til profesjonsrelevante sider av musikkfaget som vitskaps- og utøvingsfag
- har kunnskap om musikk og følelseskunnskap og om ulike sider ved musikkens verknad på sinn og kropp, særleg med vekt på musikalsk ungdomskultur
Ferdigheiter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere ulike læreprosessar knytt til musikk, dans/rørsle og skolekonsertar for trinna 5- 10 og drøfte korleis skolen og samfunnet kan leggje til for slike opplevingar som del av musikkopplæring
- kan framføre et variert repertoar av song og musikk, musikalsk og uttrykksfullt, åleine, og i samspel med andre, i grunnskolen og på andre opplæringsarenaer
- kan improvisere, komponere, arrangere og produsere, utøve og leie, og framføre musikk på konsertar og i andre offentlege rom
- kan vise eit godt utvikla musikkgehør som kan danne grunnlag for musikalsk forståing, eiga musisering og skaping
- kan notere eigne komposisjonar og leggje til rette for musikalsk materiale for ulike framføringsføremål og for musikkundervisning og læreprosessar på trinna 5-10
- kan reflektere over og drøfte musikkens rolle i det fleirkulturelle samfunnet med særleg vekt på samspelet mellom musikalsk ungdomskultur og musikktradisjonar frå ulike kulturar
- kan drøfte kva rolle uformelle opplæringsarenaer betyr for musikk- og danseopplæring av elevar på 5.-10. trinn og kva for verknad slike erfaringar kan ha for musikkopplæringa på skolen
- kan vurdere og analysere musikk med utgangspunkt i teori om estetikk og kulturutvikling
- kan vurdere, analysere og delta i varierte fagdidaktiske forskings- og utviklingsprosessar
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere ei heilskapleg musikkopplæring i samarbeid med skolen sine samarbeidspartnarar, i tråd med gjeldande læreplanen for grunnskolen
- kan vurdere ulike verktøy for elevvurdering i musikkfaget og samanlikne med tilsvarande for andre fagområde, og kommunisere grunnlaget for vurdering til elevar, føresette, kollegaer og skoleleiing
Innhold
Emnet tar for seg følgende tema der grunnleggende ferdigheter og forskningsbasert undervisning er inkludert:
- Musikkhistorie
- Kordireksjon/kor
- Kunstnerisk utviklingsarbeid som komponering
- Gitar, piano og sang
- Hørelære
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og gruppe-/eneundervisning, didaktisk refleksjon, samt praktisk musisering med stor grad av egenøving. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er beregnet til 20 timer pr uke inkludert undervisning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 5 innleverte og godkjente komposisjoner
- Lytteprøve i klassisk musikk
- Internkonsert
- Kordireksjon/kor
- En praksisrelatert oppgave (gjelder studenter som ikke er i praksis)
- Prøve i hørelære
- Deltakelse på undervisningen. Det er 80 % aktiv deltaking i undervisning i hvert hovedområde. Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå en ekstraordinær praktisk/muntlig prøve i emnet for å kunne fremstille seg til eksamen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Eksamen består av to deleksamener:
Deleksamen 1: 4 timers skriftlig eksamen i klassisk musikkhistorie (vektes 50 % av samlet karakter i emnet).
Ingen hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 2: Individuell muntlig/praktisk eksamen i gitar, piano og sang, ca 30 minutters varighet (vektes 50 % av samlet karakter i emnet).
Det gis én samlet karakter i emnet. Det benyttes bokstavkarakterer A-F.
Eksterne og interne sensorer.
Dersom en av deleksamenene ikke bestås, kan den deleksamen som ikke er bestått tas på nytt. Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet.
Evaluering av emnet
Studentene får mulighet til å gi både skriftlig og muntlige evalueringer underveis i studiet (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.
Litteratur
Litteraturlista er oppdatert 21. juni 2016.
Komponering: Øyvind Risa. Musikkteori & arrangering. Universitetsforlaget.
IKT: Sibelius
Klassisk musikkhistorie: Nesheim, Elef. Musikkhistorie 2004. Norsk Musikkforlag
Sigmund Hjorthaug: Musikkhistorisk oversikt 2. utgave, Høyskoleforlaget
Utdelte kompendier og noter er pensum.