LBSAM10213 Historie, geografi og samfunn 2 (1-7) (Vår 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Samfunnsfag 1 for grunnskolelærerutdanningen 1-7 (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
Grunnskolelærerutdanningens 8. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
- kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
- har kunnskap om samfunnsinstitusjoner, nære fellesskap og ulike kulturer
- har kunnskap om sosialisering og identitetsutvikling i barneårene
- har kunnskap om barns rettigheter, demokrati, politiske og økonomiske deltakelse
- har kunnskap om landskapsformene i dagens Norge og om hvordan man kan bruke slik kunnskap i opplæringen
- har kunnskap om naturgrunnlaget, næringsveier, bosettingsmønstre og miljø
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn, tilpasset ulike grupper elever
- kan tilrettelegge for opplæring i geografi, historie og samfunnskunnskap tilpasset ulike grupper elever og individuelle behov
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
- kan arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen og bidra til at elevene kan forholde seg kritisk til digitale medier
- kan ta i bruk og veilede elever i sentrale samfunnsfaglige metoder
- kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan lede elever i selvstendig arbeid innenfor fagets rammer
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- har innsikt i barns forståelse av faget
Innhold
Emnet omfatter følgende temaer:
- Menneskets produksjonsformer før og nå
- Idelogi og menneskerettigheter, demokrati og diktatur
- Imperialisme og det globale perspektiv
- Klimaendringer - hvorfor og hvordan
- Befolkningsutvikling og velferdsendringer
- Det moderne Kina I
Undervisnings- og læringsformer
Emnet organiseres normalt over to ukentlige økter med:
- Forelesninger
- Metodiske øvelser og analyse
- Aktivt bruk av IKT og medier
- Didaktisk utviklingsarbeid
Arbeidsomfang
Det forventes en studieinnsats i emnet på minimum 20 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
Praksis inngår i studiet og er veiledet, variert og vurdert. For nærmere informasjon om praksisopplæringen, se Plan for praksis for Grunnskolelærerutdanningen 1-7.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
- Deltakelse på obligatoriske ekskursjoner
- Fagartikkel knyttet til emnet
- Refleksjonsnotat knyttet til emnet
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Eksamen
Individuell, tredøgns hjemmeeksamen.
Karakterskalaen A-F.
Det er intern sensur.
Evaluering av emnet
Studentevaluering av emnet i løpet av semesteret (EVA3) som emneansvarlig har ansvaret for.
Litteratur
Litteraturlisten oppdatert 9. januar 2017.
Hermansen, Hans Petter (kompendium): Tretten revolusjoner. En tematisk verdenshistorie, kapittel 10 (for stikkordet: imperialisme og det globale perspektiv), kapittel 12 (for stikkordet: ideologi og menneskerettigheter, demokrati og diktatur), kapittel 11 og 15 (for stikkordet: menneskets produksjonsformer før og nå). (110 sider)
Lund, Erik (Universitetsforlaget, nyeste utgave): Historiedidaktikk. En håndbok for studenter og lærere. Del 1 og 2 (202 sider)
Solerød, Hans (2003) Mennesker og ressurser, Oslo, Gyldendal akademisk. Hele boka. (344 sider)
Nystad, Jens Fredrik og Hans Solerød (1997) Samfunnsgeografi, Oslo, Gyldendal undervisning. Kapittel 1 og 2, (53 sider)
Naughton, B. (2007) The Chinese Economy. Transitions and Growth. Cambridge MA, The MIT Press. Kapittel 6-8 og kapittel 16. (92 sider)
Veeck, G et al. (2011) China’s Geography: Globalization and the Dynamics of Political, Economic and Social Change. (2nd ed.) Lanham, MD, Rowman & Littlefield Publishers, Inc. Kapittel 1-2 og 4-5. (104 sider)
Mikkelsen, Rolf og Per Jarle Sætre (red.)(2010) Geografididaktikk for klasserommet. En innføringsbok i geografiundervisning for studenter og lærere. 2. utgave. Kristiansand, Høyskoleforlaget. (kap. 8; 24 sider)
Bekkevold, Jo Inge og Henning, Kristoffersen (red.) (2012) Kinas økonomi. Oslo, Gyldendal Akademisk. Kapittel 1, side 19 – 42.