LBNOR10210 Barnelitteratur, elevtekstar og lese- og skriveopplæring (1-7) (Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ragnhild Louise Næsje
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Grunnskolelærerutdanning 1-7 (240 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om lese- og skriveteorier og om ulike teorier innen lese- og skriveopplæring, med særlig vekt på begynneropplæringa
  • har kunnskap om lese- og skrivestrategier
  • har kunnskap om de ulike funksjonene lesing og skriving kan ha for elevers utvikling og læring, med særlig vekt på begynneropplæringen
  • har kunnskap om hva som kjennetegner muntlige, skriftlige og sammensette tekster; fiksjonstekster og sakprosatekster i ulike sjangrer, og tekster fra eldre og nyere medium
  • har gode kunnskaper om barnelitteratur i ulike sjangrer og god forståing for korleis denne litteraturen har utviklet seg over tid

Ferdigheter
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere norskundervisning på ulike trinn fra 1. til 7. trinn og grunngi faglige valg
  • kan reflektere over teksters kvalitet og bruksområde og legge til rette for, gjennomføre og vurdere samtaler om litteratur
  • kan analysere og tolke ulike typer tekster og formidle litteratur på varierte måter
  • kan vurdere og bruke ulike undervisningsmetoder i lese- og skriveopplæringa og skriftforming fra 1. til 7. trinn, både for elever med norsk som førstespråk og andrespråk, og for elever som skriv på bokmål og elever som skriv på nynorsk
  • kan kartlegge lese- og skriveferdigheter, sette i verk relevante tiltak for tilpassa opplæring og oppdage lese- og skrivevansker
  • kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse av, respons på og vurdering av muntlige og skriftlige elevtekster for å fremme læring
  • kan nytte retoriske kunnskaper i arbeid med muntlige og skriftlige tekster
  • kan legge til rette for at elever leser ulike typer tekster i tradisjonelle og moderne medium, utvikler leselyst og gode lesestrategier og blir stimulerte til videre lesing
  • kan legge til rette for møte med tekster på dansk og svensk, både muntlige og skriftlige, og samiske og utenlandske tekster i oversettelse
  • kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
  • kan bruke ulike vurderingsmåter i norskfaget
  • kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
  • kan bidra til å utvikle lokale læreplaner
  • kan vurdere ulike typer norskfaglige læremiddel ut fra ulike kriterium og med tanke på læringsutbyttet til elevene
  • kan ta i bruk ulike digitale verktøy i norskopplæringa og skape og vurdere digitale, sammensatte tekster
  • kan stimulere den estetiske sansen til elevene

Generell kompetanse
Studenten

  • er sikker muntlig språkbruker og stø i skriftlig bokmål og nynorsk
  • kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståing
  • kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
  • kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre de til aktiv deltaking i det offentlige liv

Innhold

Emnet tar for seg tre hovedtema:

  •  Lese- og skriveopplæring
  •  Elevtekster
  •  Barnelitteratur

Temaet lese- og skriveopplæring tar for seg både begynneropplæring i lesing og skriving og videreutvikling av lese- og skriveferdighetene til og med 7. klassetrinn, og omfatter i tillegg deltemaer som lesestrategier og lesestimulering, kartlegging av lese- og skriveferdigheter, og lese- og skrivevansker.

Temaet elevtekster behandler både muntlige, skriftlige og sammensatte tekster. Det vil bli lagt vekt på tilrettelegging av arbeid med tekster i ulike sjangre og medier. Analyse og vurdering av og respons på ulike elevtekster vil stå sentralt.

Temaet barnelitteratur tar for seg barnelitteraturen i et sjanger-, tids- og medieperspektiv.

Gjennom arbeidet med temaene skal studentene lære om ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på grunnskolens trinn 1 - 7. Forskningsbaserte arbeidsformer vil her ha en naturlig plass. Dessuten vil det flerspråklige og flerkulturelle perspektivet bli integrert i alle tre hovedtemaer.

Undervisnings- og læringsformer

Studentene skal møte varierte arbeidsformer. Tilnærminga til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesinger, arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid. I lærerutdanninga spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon knyttet mot emnets lærlingsutbytte i norskfaget.

Informasjons- og kommunikasjonsteknologi skal også gå inn som en sentral del av norskstudiet og brukes som et redskap for læring, veiledning, samarbeid og dokumentasjon.

Biblioteket: Norskfaget samarbeider dessuten med høgskolens bibliotek om temaer som litteratursøk, referanseteknikk og akademisk skriving.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er beregnet til minst 20 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

Studentene har tre uker praksis i semesteret, se Plan for praksis. I minst en av mappeoppgavene (se pkt. Arbeidskrav) skal studentene bruke erfaringene de har gjort i praksisperioden i norskfaget eller andre fag.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Mappeoppgaver
Studentene får i løpet av semesteret fire oppgaver av faglig og didaktisk karakter i tilknytning til temaene det arbeides med (inkludert oppgave i praksisperioden). Arbeidene lagres digitalt i en arbeidsmappe. Tilbakemelding på disse arbeidene vil dels være fra faglærere og dels fra andre studenter, og noen av arbeidene kan dessuten være gjenstand for egenvurdering.

Alle fire mappeoppgavene må være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig 8 timers eksamen
Tillatte hjelpemidler: Kunnskapsløftet og ordbok/ordliste.

Studentene prøves både i nynorsk og bokmål med utgangspunkt i ett eller flere av temaene i mappearbeidene eller pensumlitteraturen.

Det gis bokstavkarakterer fra A-F.
Intern og ekstern sensur.

Evaluering av emnet

Fagansvarlig har ansvar for at det gjennomføres emneevaluering (EVA3). Resultatene behandles av lærergruppa som er tilknyttet emnet, og studieleder.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 5. desember 2016.

Primærlitteratur
Basso, A. (2016): Heksejakt og heksebrenning i Europa, Samlaget
Belsvik, R. (2008): Tjuven, Cappelen Damm
Dahle, G. og Nyhus, S. (2016), Blekksprut, Cappelen Damm
Grue, J. (2015): Skadedyr, Cappelen Damm
Grøntvedt, N. (2015): Hei, det er meg. Ikke la meg være igjen her alene, Aschehoug
N'jie, H. og Aisato, L. (2016): Snart sover du, Cappelen Damm
Rørvik, B. F. og Moursund, G. (2009): Bukkene Bruse på badeland, Cappelen Damm
Stranger, S. (2013): Barsakh, Cappelen Damm
Tornes, T. (2015): Hulder, Gyldendal
Torseter, Ø. (2015): Mulegutten, Cappelen Damm
Øvreås, H. (2013): Brune, Gyldendal

Folkeeventyr
Asbjørnsen og Moe, Risen som ikke hadde noe hjerte på seg
Asbjørnsen og Moe, De tre bukkene Bruse

Teori
Anmarksrud, Ø. og Refsdal, V. (2010): Gode lesestrategier – på mellomtrinnet. Cappelen Akademisk Forlag

Engen, L. og Bunting, M. (2006): «Som lyn og eksplosjonar» i Helgevold, L. og Engen, L. (red.) i: Fagbok i bruk. Lesesenteret (ligger på internett)

Engen, L. og Helgevold, L. (2006): «Fagbok i bruk: Å lese en fagtekst.» i Helgevold, L. og Engen, L. (red.) i: Fagbok i bruk. Lesesenteret (ligger på internett)

Høygård, Anne (2006) Barns språkutvikling. Universitetsforlaget

Lundberg, I. (2008): God leseutvikling. Kartlegging og undervisning. Cappelen Akademisk Forlag

Lundberg, I. (2009): God skriveutvikling. Kartlegging og undervisning. Cappelen Akademisk Forlag

Løvland, Anne: «Tekstkompetanse – ikke bare skriftkompetanse» i Mangen, Anne (red.): Lesing på skjerm. Lesesenteret (ligger på internett)

Mjør mfl (2006) Barnelitteratur – sjangrar og teksttypar. Cappelen Akademisk Forlag

Skjelbred, Dagrun (2014) Elevens tekst. Cappelen Akademisk Forlag

Skjong, Synnøve (2011): «Toskriftskompetanse på barnetrinnet: Nynorsk for elevar med bokmål som opplæringsskriftspråk.» I Jansson, Benthe Kolberg og Synnøve Skjong: Norsk=nynorsk og bokmål. Ei grunnbok om nynorsk i skolen. Oslo: Det Norske Samlaget

Traavik, Hilde og Benthe K. Jansson (2013): Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1-7. Universitetsforlaget

Traavik, Hilde og Benthe K. Jansson (2013): Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1-7. Universitetsforlaget

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:49:24