LBLHSRLE13 Samfunn, religion, livssyn og etikk (Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Alf Rolin
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har kunnskap om

  • barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn samt kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter
  • samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet samt har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og fremtidig perspektiv
  • barns reaksjoner og voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner, samt kunnskap om hvordan man kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser
  • kristen tro og kulturarv, om de øvrige verdensreligionene, andre livssyn og filosofi samt etisk teori, grunnlagstenkning og etisk veiledning
  • ulike pedagogiske og digitale verktøys betydning for å fremme barns lek og læring og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk

Ferdigheter
Studenten kan

  • begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
  • formidle kulturenes fortellinger og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager
  • samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
  • stimulere til demokratiforståelse ved å utøve demokrati i praksis

Generell kompetanse
Studenten

  • kan møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål og begrunne sine handlingsvalg
  • har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
  • kan samarbeide med barns foresatte
  • kan samarbeide med og lede barn og personale med ulik bakgrunn og gi etisk veiledning
  • har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis

Innhold

  • Barnehagens grunnlagsdokumenter:
  • Barnehagens særskilte verdigrunnlag
  • Barnehagen i et flerkulturelt samfunn
  • Kristen tro og kulturarv
  • De øvrige verdensreligionene
  • Andre livssyn og filosofi
  • Etisk grunnlagstenkning og yrkesetikk
  • Samfunnsutvikling
  • Barn i samfunnsfaglig perspektiv
  • Barnehagen som organisasjon
  • Ulikhet, klasser og lagdeling
  • Barnehagen, staten og kommune
  • Barns rett til medvirkning
  • Samiske barns kulturer og rettigheter
  • Barn i sorg og vanskelige livssituasjoner
  • Samarbeide med barnas foreldre/foresatte
  • Samarbeide med andre hjelpeinstanser

Mangfoldsperspektiver, pedagogisk ledelse og samiske perspektiver ligger til grunn i alle kunnskapsområder.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Gruppe- og plenumsamtaler
  • Lærer- og studentledet veiledning
  • Skriftlige arbeider, både individuelle oppgaver og gruppearbeid
  • Presentasjoner og framlegg med respons, ved både faglærer og studenter
  • Tverrfaglige prosjekter
  • Bruk av IKT i oppgaver og prosjekter
  • Bruk av bibliotekets ressurser

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er minimum 25 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

20 dagers praksis i en av HiØs partnerbarnehager. Praksis er tilknyttet kunnskapsområdene Samfunn, religion, livssyn og etikk og Natur, helse og bevegelse.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent muntlig eller skriftlig av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Godkjent og bestått praksis.
  2. Praksisfortelling.
  3. Fagdidaktisk oppgave i grupper. Veiledning. Muntlig presentasjon.
  4. Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse.
    Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.

IKT kan anvendes som kilde og presentasjonsform. 

Dersom arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få én ny mulighet til å rette opp dette. Dette med unntak av arbeidskrav nr. 4.

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen 5 timer.
Eksamen består av oppgaver som omhandler både enkelte målområder og sammenhenger mellom målområder.

Tillatte hjelpemidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Leveres ut på eksamensdagen.

Eksamensbesvarelsene vurderes av intern og ekstern sensor etter gradert karakterskala fra A-F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteratur publiseres før oppstart i januar.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:49:23