LBLHLSU13 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (Vår 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlige:
-
- Bente Ulla
- Mette Røe Nyhus
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Progresjonskravene til barnehagelærerutdanningen må være innfridd.
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om:
- barnehagens historie, kultur og egenart, lover, styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner
- relevant forsking, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid
- nedvirkning, mangfold og likeverd i demokratiske prosesser i barnehagen
- samarbeid med interne og eksterne aktører
- kooperative læringsprosesser
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- vise selvstendighet i å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i utviklingsarbeid og pedagogisk arbeid med barn, personale og foresatte
- anvende relevant profesjonsforsking i utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen
- selvstendig, og i samarbeid med andre, planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk utviklingsarbeid
- ta i bruk egnede metoder og verktøy i arbeidet med utviklings- og læringsprosesser
- reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan lede og ta ansvar for pedagogisk arbeid
- har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
- kan reflektere over hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
- kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling
Innhold
Emnet er delt inn i tre hoveddeler.
Del 1: Ledelse
Makt og politikk
- Barnehagepolitikk i et historisk-, samtids- og framtidsperspektiv
- Barnehagelæreren som politisk aktør
- Makt og kommunikasjon
- Barnehagen som organisasjon, organisasjonsutvikling, organisasjonskultur, internasjonale perspektiver på barnehagen
Barnehagelæreren som leder
- Lederen i en lærende organisasjon
- Ledelse av det faglige innholdet
- Leder som veileder og rollemodell
- Ledelse av kooperative læringsprosesser
- Profesjonsutøvelse, ansvar og yrkesetiske forpliktelser
- Pedagogisk ledelse i et profesjonsperspektiv
- Den skrivende barnehagelæreren
Del 2: Samarbeid
Samarbeid i barnehagen
- Personalsamarbeid og personalledelse
- Foreldresamarbeid og foreldremedvirkning
- Kompetanseutvikling, veiledning og læring
- Kooperative læringsprosesser
Samarbeid med eksterne samarbeidspartnere
- Barnevern, Pedagogisk Psykologisk tjeneste, Helsevern for barn og unge
- Grunnskolen
- Oppvekst seksjonen i kommunen
Del 3: Endrings- og utviklingsarbeid
- Pedagogisk dokumentasjon
- Kooperative læringsprosesser
- Utviklingsprosjekter som arbeidsform
- Didaktiske tilnærminger til utviklingsarbeid
Undervisnings- og læringsformer
Læringsaktivitetene vil variere og veksle mellom å ivareta individuelle og kollektive læringsprosesser gjennom:
¿ forelesninger
¿ gruppearbeid
¿ gjennomføring av et utviklingsarbeid i partnerbarnehagen
¿ studentpresentasjoner/framlegg og erfaringslæring
¿ skriftlige innleveringer/produksjon av egne tekster
¿ veiledning i nettverksgrupper
¿ muntlige, skriftlige og digitale kommunikasjonsformer
¿ selvstudium
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 20 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
10 dagers praksis i en av HiØs partnerbarnehager.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
1. Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse.
Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.
2. Gjennomføre et utviklingsprosjekt i gruppe i praksis
3. Gjennomført og bestått praksis
4. Godkjent individuell fagtekst
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen
Eksamen
Presentasjon av utviklingsprosjekt i gruppe; varighet ca. 45 minutter
Kandidatene skal presentere og reflektere kritisk over det gjennomførte utviklingsarbeidet i barnehagen. Fokus på presentasjonen skal være på ledelse. Kandidatene kan få spørsmål om øvrig pensum i emnet.
Eksamen gjennomføres i gruppe. Det gis en samlet karakter for gruppen.
Det benyttes bokstavkarakterer; A-F.
Det vil være en intern og en ekstern sensor.
Litteratur
Litteraturliste er gjort tilgjengelig 20. juni 2016. Det tas forbehold om endringer før semesterstart.
Arnesen (2012). Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. En innledning. I A.L. Arnesen (red.). Inkludering –perspektiver i barnehagefaglige praksiser. (s. 13-31). Universitetsforlaget: Oslo.
Barnehagefolk. Nr2, 2014. Barnehageforeldre. Oslo: Barnehageforum.
Bøe, M. og Hognestad, K. (2015). «Det krever mye tankevirksomhet for du skal finne det rette øyeblikket». Refleksjon i praksis i personalledelse. I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift. Vol. 5/2015 [351-361].
Børhaug, K. og Moen, K. H. (2014). Politisk administrative rammer for barnehageledelse. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap 5, Aktører i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid s. 101-121).
Eik, L.T., Steinnes, G.S., og Ødegård, E. (2015). Barnehagelærernes profesjonslæring. Bergen: Fagbokforlaget.
Hennum, B. A. og Østrem, S. (2016). Barnehagelæreren som profesjonsutøver. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Johannesen, N. (2013). Tvil som drivkraft. Nordisk Barnehageforskning, 6(11), [1-17].
Kjeldsaas, L. og K. Emilsen (2015). Barnehageeiers og ansattes ansvar og mulighet –kompetanseutvikling. I: K. Emilsen (Red.). Likestilling og likeverd i barnehagen (s.53-69). Bergen: Fagbokforlaget.
Larsen, A.S. (2011). Å lytte til det uforutsette, det ukjente og det uforutsigbare. I: T. J. Karlsen (red.). Veiledning under nye vilkår. Skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker. Oslo: Gyldendal (s. 50-62).
Larsen, A.S. (2017) Oppdagelser og nye begynnelser - å se det vanlige med stadig nye blikk. I Jensen, M.S, Karlsen, T.J. og Luthen, G.S. (red.). Veiledning og oppdagelse. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Lundestad, M. (2012). Barnehagen som arbeidsplass. Å vare som pedagog og leder. Bergen: Fagbokforlaget.
Sandvik, N. (red.) (2016). Barnehagepedagogikkens komplekse komposisjoner – læring møter filosofi. Bergen: Fagbokforlaget.
Solli, A. (red.) (2014). Den skrivende barnehagelærer. Om profesjonalitet og praksis. Bergen: Fagbokforlaget.
Ulla, Bente (2014). Auget som arrangement – om blikk, makt og skjønn i profesjonsutøvinga til barnehagelæraren. Nordisk Barnehageforsking. Vol. 8/2014 [1-16].