LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har

  • kunnskap om spesialpedagogikkens grunnlag og historiske utviklingslinjer
  • kunnskap om framvekst av inkluderende pedagogikk
  • kunnskap om spesialpedagogisk virksomhet i barnehage og skole (lovverk, aktører, samarbeidspartnere)
  • kunnskap om relevante teoretiske perspektiv på mangfold og forskjellighet, deltakelse og læring

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • diskutere og reflektere om spesialpedagogikk i teori og praksis
  • analysere praktiske tilnærminger til utvikling av en inkluderende, tilpasset og likeverdig pedagogisk virksomhet i barnehage og skole

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • forholde seg kritisk og reflekterende til pedagogisk og spesialpedagogisk virksomhet i barnehage og skole i lys av politiske, juridiske, etiske, institusjonelle og relasjonelle perspektiver

Innhold

Emnet er organisert i fire hoveddeler:

  1. Innføringsseminar om overbyggende spesialpedagogiske temaer
  2. Framvekst av spesialundervisning sett i ulike perspektiv
  3. Spesialpedagogikk i teoretisk og forskningsmessig kontekst
  4. Aktuelle problemstillinger fra praksisfeltet.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres med fire samlinger. Hver samling går over to til tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.

Læringsformene veksler mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, skriving av tekster, erfaringsutvikling og diskusjoner i seminargrupper og plenum.

Praksis

Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.

Studenter som tar masterstudiet som del av en grunnskolelærerutdanning (GLU) vil kunne ha praksis knyttet til emnet. I disse tilfellene vil en individuell plan legges opp i samsvar med grunnskolelærerutdanningens plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Emnet har følgende arbeidskrav:

  • Obligatorisk deltakelse på forelesninger og seminar (minst 80 % frammøte)
  • Deltakelse på skriveseminar
  • Innlevering av en individuell fagtekst (ca 3000 ord)

Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen, med en varighet på ca. 30 minutter.

Muntlig eksamen starter med at kandidaten holder en presentasjon av sin individuelle fagtekst (se arbeidskrav). Presentasjonen skal være på ca. 10 minutter etter nærmere retningslinjer. Deretter eksamineres kandidaten i ca. 20 minutter. Kandidaten kan bli eksaminert i alle deler av pensum.

Gradert karakterskala A - F.

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 08.06.2017

Afdal, G., Røthing, Å. & Schjetne E. (Red.) (2014) Empirisk etikk i pedagogiske praksiser. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kapitlene 2, 5 og 8. (Ca 50 sider)

Allan, J. (2007). Inclusion for all. https://dspace.stir.ac.uk/bitstream/1893/596/1/Scottish-Education-paper2007.pdf

Allan, J. (2012) Inclusion: Patterns and possibilities. Zeitschrift für Inklusion . Online Net 2012 nr.4 http://www.inklusion-online.net/index.php/inklusion-online/article/view/31/31 (10 sider)

Ainscow, M. and Sandhill, A. (2010) Developing inclusive education systems: the role of organizational cultures and leadership. International Journal of Inclusive Education, 14:4, 401-416 (15 sider)

Arnesen, A.L. (red) (2017) Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser, 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1,2,3,4,5 (125 sider)

Befring, E. og Tangen, R. (red) (2012) Spesialpedagogikk. 5. utg. Oslo: Cappelen Damm. Kap. 1 – 6 (113 sider)

Biesta, G. (2007). «Don’t count me in» - Democracy, education and the question of inclusion. Nordic Studies in Education, 01/2007, s. 18-31.

Bråten, I. (2011). Elevers læring. I M.B. Postholm, P. Haug, E. Munthe,  & R.J. Krumsvik (red.), Lærerarbeid for elevenes læring 5-10, s. 43-62

Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning (2013) Viden om inklusion. http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/Clearinghouse/Viden_om/VidenInklusion.pdf  (55 sider)

Florian, L (2013) Reimagining Special Education: Why New Approaches are Needed. I: Florian, L (ed) The Sage Handbook of Special Education, Second edition vol.1, London SAGE Publ. LTD, 9 - 22

Frønes, I., Eng, H., Ertesvåg, S.K. & Kjøbli, J. (red.). (2016). Risiko, intervensjon og evidens. Kapittel 2, 3, 4 og 6 (70 sider)

Frønes, I (2013) Oppvekst, livsløp og marginalisering i kunnskapssamfunnet. Oppvekstrapporten 2013, BUFDIR, 265 – 272 http://bestill.bufdir.no/userfiles/products/199/BUF00132 Oppvekstrapporten_2013.pdf

Haug, P. (2010). Spesialundervisning og ordinær opplæring. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, Vol. 1, 2015, s. 1-14.

Hesselberg, F. & von Tetzchner, S. (2016). Pedagogisk-psykologisk arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 6 – 12. (144 sider)

Kirkebæk, B. (2010) Almagt og afmagt. Specialpædagikkens holdninger, handlinger og dilemmaer. København: Akademisk forlag (200 sider)

Norwich, B. (2008) Dilemmas of difference, inclusion and disability: international perspectives on placement. European Journal of Special Needs Education 23:4, 287- 304 (17 sider)

Säljö, R. (2002). Læring, kunnskap og sosiokulturell utvikling: mennesket og dets redskaper. I: Bråten, I. (red.) Læring I sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv (s. 31-57). Oslo: Cappelen Akademisk.

Powell, J.W. (2013) Comparative and International Perspectives on Special Education. I: Florian, L (ed) The Sage Handbook of Special Education, Second edition vol.1, London SAGE Publ. LTD, 335 – 349 (14 sider)

Røn Larsen, M (2013 ) Diagnoser og pædagogisk arbejde. BUPL (9 sider) http://www.bupl.dk/iwfile/BALG-94PHSW/$file/DiagnoserOgPaedArb.pdf

Solli, K-A. (2010) Inkludering og spesialpedagogiske tiltak – motsetninger eller to sider av samme sak? Tidsskriftet FOU i praksis, 4 :1, 27 – 45. (18 sider)

Steinnes, Jenny (2007) Et poststrukturalistisk blikk på spesialpedagogikkens etiske og vitenskapsteoretiske utfordringer. Spesialpedagogikk 0207, 44-50

Tetler, S (2011) Et inkluderende blik på læreprocesser i klasserummet. I: Göransson, K, Jansson, U och Nilholm, C (red) Vetenskaplig artikkelsamling från specialpedagogiska skolmyndighetens konferens för Lika värde 2010. FoU nr.1 2011, 33-46 (13 sider)

Thygesen m.fl. (2011). Er generell pedagogisk kompetanse tilstrekkelig for å sikre en inkluderende skole? Norsk Pedagogisk Tidsskrift 2, (95), 103-114. (11 sider)

Tomlinson, Sally (2012) The irresistible rise of the SEN industry. Oxford Review of Education, 38:3, 267-286 (19 sider)

I tillegg forutsettes det at studentene gjør seg kjent med lovverk og offentlige dokumenter på dette området: Opplæringslov, Veileder til opplæringsloven om spesialundervisning (Utdanningsdirektoratet 2014) https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/spesialundervisning/Spesialundervisning/  , Veileder til kapittel 9 i Opplæringsloven – elevenes skolemiljø, NOU 2009:18 Rett til læring, er sentrale dokument, Meld. St.nr.18 (2010 - 2011) Læring og fellesskap, Barneombudets fagrapport 2017: Uten mål og mening – elever med spesialundervisning i grunnskolen.

De fleste artiklene kan lastes ned og kopieres gratis på biblioteket på Remmen. Hjemmefra kan de også lastes ned dersom man har VPN-tilkobling (ordnes hos IT-vakten på Remmen etter at utdanningsplanen er godkjent).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:50:30