LUMBP40116 Små barns barndom og nyere pedagogisk småbarnsforskning (0-3 år) (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ninni Sandvik
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år).

Undervisningssemester

Emnet undervises i 1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Etter gjennomført emne har kandidaten inngående kunnskap om:

  • barns utvikling, lek og læring
  • intersubjektivitet og relasjoner mellom voksne-barn og barn-barn
  • historiske og nyere perspektiver på barn og barndom i aktuelle institusjons- og samfunnskontekster, med hovedvekt på barn under tre år
  • offentlige føringer relatert til de yngste barna og deres barndom
  • nasjonal og internasjonal pedagogisk småbarnsforskning

Ferdigheter
Etter gjennomført emne kan kandidaten:

  • identifisere og analysere barns utvikling, lek og læring
  • analysere ulike betingelser for voksen-barn og barn-barn-relasjoner
  • analysere og perspektivere nasjonal og internasjonal pedagogisk småbarnsforskning
  • analysere og dekonstruere forestillinger om relasjoner mellom små barn og voksne
  • orientere seg i offentlige dokumenter og politiske føringer som er relevante for barn under tre år i pedagogiske virksomheter
  • forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse
Etter gjennomført emne har kandidaten generell kompetanse i:

  • å forholde seg kritisk til ulike fag-, yrkes- og forskningsmessige problemstillinger
  • å kommunisere skriftlig og muntlig om relasjonelle og samfunnsmessige problemstillinger, analyser og perspektiver relatert til de yngste barnas utvikling, lek, læring og barndom

Innhold

Emnet har følgende tema:

  • Små barn som kunnskaps- og forskningsfelt i nasjonal og internasjonal pedagogisk, barndomssosiologisk og utviklingspsykologisk forskning, inkludert nyere forskning om barns rettigheter, barndom og samfunn
  • Småbarns utvikling, lek og læring
  • Intersubjektivitet og relasjoner mellom voksen-barn og barn-barn, inkludert ulike teoretiske tilnærminger til medvirkning relatert til å forstå, drøfte og dekonstruere relasjoner mellom barn og voksne
  • Historiske og nyere perspektiver på barn og barndom i aktuelle institusjons- og samfunnskontekster
  • Kunnskap om samfunnets rammer, aktuelle læreplaner, styringsdokument og ulike didaktiske perspektiver
  • Kritisk analyse relatert til alder, kjønn, etnisitet, sosial klasse og funksjonalitet

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres med fire samlinger a tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00. I tillegg arrangeres Småbarnsvitenskapelig forum to ganger pr semester, på ettermiddag/kveld i forbindelse med en av samlingene. Dette vil bli nærmere annonsert.

I emnet legges det i stor grad opp til undersøkende og problembaserte læringsformer, med forelesninger/etterlesninger, gruppearbeid/workshop, selvstudium, masterseminar, småbarnsvitenskapelig forum og gruppeveiledning. Digitale læringsplattformer benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Gruppepresentasjon av begrunnelse og argumentasjon for en selvvalgt problemstilling innenfor et selvvalgt tema. Gruppene settes sammen av faglærer. Presentasjonen gjennomføres på masterseminar. Medstudenter og lærere responderer.
  • Det er krav om minimum 80 % deltakelse på samling/forum.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen i gruppe
Gruppen presenterer og diskuterer muntlig et selvvalgt tema fra emnet, etterfulgt av en samtale/diskusjon der studentgruppen prøves i emnets øvrige pensum.

Omfang: ca. 45 minutter. 
Det gis gradert karakter, der karakterskalaen A-F benyttes. Gruppa gis en samlet karakter.

Intern og ekstern sensur.

Ny og utsatt eksamen kan først gjennomføres ved neste ordinære eksamensavvikling.

Evaluering av emnet

Studentene evaluerer emnet muntlig ved hver studiesamling. Ved emnets slutt leverer studentene en skriftlig evaluering.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 16.06.2017. Det kan komme endringer i lista før semesterstart.

Bae, Berit (red.) (2011). Medvirkning i barnehagen – potensialer i det uforutsette Bergen: Fagbokforlaget, kap. 1, 2, 4, 5

Franzén, K. (2015) Being a tour guide or travel companion on the children's knowledge journey, Early Child Development and Care, 185:11-12, s. 1928-1943, DOI: 10.1080/03004430.2015.1028401

Lenz Taguchi (2010) Rethinking pedagogical practices in early childhood education: a multidimensional approach to learning and inclusion. I N. Yelland (red.) Contemporary Issues in Early Childhood Education. Maidenhead: Open University Press, s. 14- 32.Greve, A.(2009). Vennskap mellom de yngste barna i barnehagen. Nordisk barnehageforskning. Vol.2, nr.2.

Gulpinar, T., Hernes, L., Winger, N. (2016). Blikk fra barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. – artikkel 3, 5, 8, 10, 11, 14 og 15.

Hart, S. & Schwartz, R. (2009): Fra interaksjon til relasjon. Tilknytning hos Winnicott, Bowlby, Stern, Schore og Fonagy. s. 9- 152 Oslo: Gyldendal Akademisk.

Johannesen, Nina (2016). Medvirkning som tiltale, PhD-avhandling. Universitetet i Stavanger. (s. 1-61, s. 93-102 og s. 106- 123.

Korsvold, T. (2016). Perspektiver på barndommens historie. Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 1, 4, 5, 7, 8.

Larsen, A. S. (2014). Potensialer i ubestemmelige øyeblikk. Nordisk barnehageforskning, vol. 8, nr. 4, s. 1- 13.

Olsson, L. M. (2014). Rörelse och experimenterande i små barns lärande : Deleuze och Guattari i förskola. Lund: Studentlitteratur.

Rudolph, K.-M (2015). Tilvenning - En teoretisk og empirisk utforsking av fenomenet tilvenning i barnehagen. (masteroppgave) Oslo: HioA, s. 10- 42 og 56- 122.

Sandvik, N. (2013): Medvirkning og handlingskraft i småbarnspedagogiske praksiser. Horisontalt fremforhandlet innflytelse, PhD avhandling: SVT fakultetet, NTNU/Norsk senter for barneforskning. s. 15-61, s. 89- 116 og s. 141- 180.

Sandvik, N. (2016) (red). Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner – læring møter filosofi. Bergen: Fagbokforlaget.

Tofteland, B. (2015). Måltidet- demokratiets vugge? Phd-avhandling Universitetet i Stavanger (s. 1- 46 og s. 62- 149) https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/id/378848/Berit_Tofteland.pdf

Trevarthen, C. (2011). What young children give to their learning, making education work to sustain a community and its culture. European Early Childhood Education Research Journal, 19:2, s. 173-193. http://dx.doi.org/10.1080/1350293X2011.5744.5

Trevarthen, C. (2012). “Stepping Away from the Mirror: Pride and Shame in Adventures of Companionship”. Reflections on the Nature and Emotional Needs of Infant Intersubjectivity. Nature and Emotional Needs of Infant Intersubjectivity I C.S. Carter; L.Ahnert, K.E. Grossmann, S.B. Hrdy, M.E. Lamb, S.W. Porges & S Sachser.(red.). Attachment and Bonding, A New Synthesis. London: Dahlem Workshop/The MIT Press Report.

Ulla, B. (under publisering). Re-Conceptualizing the Heterotopia of Sleep: relational principles in/out of a pram. Contemporary Issues in Early Childhood.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:50:16