LUGVY116 Innføring i veiledning for yrkesfaglærere (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Geir Luthen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgemne i studiet Pedagogisk veiledning (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Godkjent utdanning som kvalifiserer for tilsetting som yrkesfaglærer i skolen.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap:

Kandidaten har

  • inngående kunnskap om det vitenskapelige grunnlaget for læringsprosesser i veiledning
  • avansert kunnskap om ulike tilnærminger til veiledning, strategier og metoder
  • har kunnskap om bruke av digitale verktøy i veiledning
  • har kunnskap om problemstillinger knyttet til veiledningens etikk og profesjonsidentitet

Ferdigheter:

Kandidaten kan

  • kritisk analysere og vurdere faglige og etiske problemstllinger knyttet til veiledning i yrkesfaglige kontekster
  • arbeide selvstendig med veiledningens praksis og forståelse
  • anvende forskningsbasert kunnskap for utvikling av egen veiledning

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • kan anvende veiledning som virkemiddel i kompetanseutvikling og læringsprosesse
  • kan vurdere og bruke kilder som grunnlag for videreutvikling av egen veilederkompetanse
  • kan håndtere etiske utfordringer og overveielser i veiledning
  • utvikler handlingskompetanse som veileder og forståelse for veiledningsprosesser og veilederrollen

Innhold

Målgruppe for emnet er lærere i yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående skole.

Studiet er et samlingsbasert, nettstøttet og fleksibelt deltidsstudium. Mellom samlingene er det studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass i form av å veilede yrkesfaglærerstudenter i yrkespedagogisk praksis. Det vil også mellom samlingene legges til rette for nettbasert og fleksibel kontakt med faglærer ved veiledningsstudiet.

Fokus rettes også mot myndiggjøring, og mot veiledning som metode i konflikthåndtering. Det gis en introduksjon til systematisk og forskningsbasert evaluering.

Samlinger: 3 samlinger á 2 dager.

Minimum ett nettmøte mellom hver samling.

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom teoretisk innføring, diskusjoner, praktiske øvelser og refleksjoner over gjennomføring av veiledning generelt og egen rolle som veileder spesielt. Etiske refleksjoner er gjennomgående. Arbeidsformene har til hensikt å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.

Det legges opp til varierte arbeidsmåter.

Praksis

Studentene skal i samsvar med arbeidskravene i emnet gjennomføre veiledningspraksis på egen eller annen egnet arbeidsplass for å:

  • prøve ut og videreutvikle sin kompetanse som veileder
  • erfare og reflektere over egen veiledning

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist før eksamen kan avlegges.

Følgende arbeidskrav skal være godkjent:

  • planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere to veiledningssamtaler med PPUY student i pedagogisk praksis. Den siste er grunnlag for sluttvurdering (se egen oppgavetekst for planlegging, evaluering og dokumentasjon).
  • deltagelse på obligatoriske samlinger, fysisk og nettbasert. Det kreves minimum 80 % deltakelse.

Eksamen

Praktisk eksamen: Individuell veiledning med muntlig refleksjon

Kandidaten skal gjennomføre en individuell veiledningssamtale med en student i pedagogisk praksis på yrkesfaglig utdanningsprogram med intern og ekstern sensor til stede. Veiledningssamtalen skal ha en varighet på inntil 25 minutter. Etter veiledningssekvensen gjennomføres en samtale med sensorer om veiledningssamtalen og relevant teori. Den muntlige delen ledes av sensorene.

Eksamen har en varighet på inntil 45 minutter for hver kandidat. Se semesterplanen for nærmere beskrivelser av organisering og gjennomføring av eksamen.

Eksamen vurderes med gradert karakter (A-F). Det gis en samlet helhetlig individuell karakter i emnet basert på veiledningssamtalen og den påfølgende samtalen med sensorene.

Studenter som ikke består eksamen eller ønsker å forbedre karakter kan tidligst fremstille seg til eksamen ved neste ordinære gjennomføring, og må selv melde seg opp til ny eksamen.

Litteratur

Sist oppdatert 14.10.2016

Lassen, L.M. & Breilid, N. (2010). Den gode elevsamtalen. Kap. 4,5,6,7. Oslo: Gyldendal Akademiske

Hartviksen, M. & Kversøy, K. S. (2008) Samarbeid og konflikt: to sider av samme sak: SØT-modellen. Bergen: Fagbokforl. Del 1, 71sider

Lauvås, P., Handal G. 2014. Veiledning og praktisk yrkesteori. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Skau, G. M. (2011). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker (4. utg.). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk. 159 sider

Tveiten, S. (2013). Veiledning - mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget. 275 sider

Østrem, S. 2015. Veiledning som redskap i profesjonell utvikling. Om yrkesfaglig veiledning for lærere. Cappelen Damm Akademisk. Oslo

Selvvalgt litteratur, i samråd med faglærer, 200 sider

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:50:29