LPYPED17 Praktisk yrkespedagogikk (Høst 2017–Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
60
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Halden
Emneansvarlig:
Eva Martinsen Dyrnes
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
2 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet Praktisk yrkespedagogikk inngår i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (trinn 8-13), deltid og er obligatorisk for alle studenter.

Emnet utgjør tilsammen 60 studiepoeng, men har et undervisningsomfang tilsvarende 30 studiepoeng. Eksamen (og uttelling av studiepoeng) omfatter også yrkesdidaktiske emner. Se også generell del av studieplanen for mer informasjon om dette.

Undervisningssemester

1. - 4. semester (høst-vår-høst-vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om:

  • læring, læringsperspektiver og læreplanteori
  • undervisningsplanlegging og ledelse av læringsaktiviteter i en yrkespedagogisk praksis
  • opplæringens læreplaner og styringsdokumenter
  • skolens og yrkesopplæringens rolle i utvikling av elevers sosiale og individuelle utvikling
  • grunnleggende etiske prinsipper og dilemmaer i lærerprofesjonen
  • tilnærminger og metoder som fremmer elevens/lærlingens mestring og motivasjon
  • ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring
  • skolens og yrkesopplæringens historiske og aktuelle funksjon som samfunnsinstitusjon og kulturbærer nasjonalt og internasjonalt
  • skolens/lærebedriftens særtrekk som organisasjon
  • nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen samt undersøkelsesmetoder i forsknings- og utviklingsarbeid
  • sentrale tema innenfor den flerkulturelle skolen og opplæringsbehovene hos elever/lærlinger med ulik kulturell bakgrunn
  • kommunikasjon og samhandling innenfor et læringsfellesskap preget av mangfold
  • skolens plass i samfunnet, og tilnærminger til å bruke lokalsamfunnet som læringsarena for å realisere et variert og tilpasset opplæringstilbud
  •  barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep, og om barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Ferdigheter
Kandidaten:

  • kan kartlegge og vurdere elevens/lærlingens læreforutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere læringsarbeidet for mangfoldet av elever/lærlinger
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte framovermeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • er i stand til å bruke og begrunne varierte arbeids- og vurderingsformer tilpasset yrkesfagenes egenart
  • har evne til å samarbeide med elever/lærlinger, kolleger og samarbeidspartnere om å utvikle opplæringen
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13. trinn)
  •  kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • kan skape interesse for yrkespedagogisk utviklingsarbeid og utvikle forståelse for sammenhengen mellom lærergjerningen og yrkesopplæringens funksjon i samfunnet
  • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • har innsikt i relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til yrke og opplæring og kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig og muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • har forståelse for lærerens og opplæringens rolle i et samfunn preget av mangfold

Innhold

Første del av emnet (tilsvarende et omfang på 15 studiepoeng) fokuserer på Ledelse av læreprosesser: ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ- og gruppeperspektiv. Den første delen av emnet har særlig fokus på pedagogiske, yrkesfaglige, yrkesdidaktiske og yrkesetiske kompetansekrav i det daglige arbeidet med elever og/eller lærlinger. Den omfatter kjerneoppgaver som kartlegging, planlegging, tilrettelegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av læreprosesser som er tilpasset den enkelte elev/lærling og klasse/gruppe.

Andre del av emnet (tilsvarende et omfang på 15 studiepoeng) fokuserer på Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv. Denne delen av emnet omfatter skolen i samfunnet og skal gi kompetanse til å lede lærings- og utviklingsarbeid i skole og/eller arbeidsliv i et samfunnsperspektiv. Her vektlegges forhold til ungdomskultur, ledelses-, samarbeids- og organisasjonsoppgaver som ligger utenom den daglige opplæringen, men som legger viktige rammer for læring og utvikling. Forståelse for skolens mandat, virksomhetens mål og egenart som organisasjon, arbeidsplass og læringsarena er sentralt. Studentene skal kunne bidra til å videreutvikle lærings- og organisasjonskultur ved egen arbeidsplass.

Undervisnings- og læringsformer

Læringsformene vil basere seg på variasjon i arbeidsmåter og med medvirkning og deltakelse fra studentenes side. Arbeid med anvendelse av digitale læringskilder og bruk av digitale verktøy vil bli vektlagt. Læringsformene skal også ha fokus på relasjonsbygging, gjennom gruppevirksomhet faglig og tverrfaglig. Noe av undervisningen i pedagogikk skjer i samarbeid med yrkesfagdidaktikk.

Praksis

Praksisopplæringen 60 dager inngår som en viktig del av emnet. Emnebeskrivelsene for praksisopplæringen er samordnet med emnebeskrivelsene for yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1) Obligatorisk frammøte
Emnet baseres på frammøte og aktiv deltakelse. Det er tillatt med 20 % fravær, regnet pr semester.

2) Skriftlig oppgave om observasjon/analyse av elev-/læringsmiljø. Denne oppgaven utføres i forbindelse med første praksisperiode. Nærmere retningslinjer om formen på oppgaven vil bli gitt.

3) Midtveisdokumentasjon om ledelse av læreprosesser
Dokumentasjonen kan utformes og gjennomføres på en måte som lærere og studenter finner formålstjenlig, men ut fra den klare føringen at studenten skal dokumentere kunnskap og ferdigheter innen læringsutbyttebeskrivelsene i emnet, og gjennomføres i 2. semester/1. studieår. Nærmere retningslinjer vil bli gitt.

4) Skriftlig oppgave og muntlig presentasjon på bakgrunn av praksisperioden på ungdomstrinnet. Teksten skal presentere en problemstilling/utfordring knyttet til overgangen fra ungdomstrinnet til videregående opplæring. Studentene velger selv om de vil skrive teksten i gruppe eller individuelt. Arbeidskravet gjennomføres i 3. semester/2. studieår. Nærmere retningslinjer vil bli gitt.

5) 5 dager ungdomsskolepraksis (observasjonspraksis) 2. semester
Praksis som skal gjennomføres på ungdomstrinnets 9.-10. trinn vil primært ha fokus på overganger fra ungdomstrinnet tli videregående opplæring og på ulike aktiviteter knyttet til utdanningsvalg. Studentene skal følge naturlig progresjon gjennom faget utdanningsvalg og elevenes vei til videregående opplæring. Praksisdagene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Studenten velger selv aktuell ungdomsskole - og informerer dem om planer/oppdrag. Skolene skal sende inn bekreftelse til HiØ på at student har deltatt.

6) 5 dager ungdomsskolepraksis (observasjonspraksis) 3. semester
Praksis som skal gjennomføres på ungdomstrinnets 9.-10. trinn vil primært ha fokus på overganger fra ungdomstrinnet til videregående opplæring og på ulike aktiviteter knyttet til utdanningsvalg. Studentene skal følge naturlig progresjon gjennom faget utdanningsvalg og elevenes vei til videregående opplæring. Praksisdagene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Studenten velger selv aktuell ungdomsskole - og informerer dem om planer/oppdrag. Skolene skal sende inn bekreftelse til HiØ på at student har deltatt.

7) Alle arbeidskrav knyttet til yrkesdidaktiske emner må være godkjent.

8) Alle praksisperioder må være gjennomført og bestått.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Ved ikke godkjente arbeidskrav gitt som oppgaver (arbeidskrav 2, 3 og 4), kan studenten få ett nytt forsøk til ny frist fastsatt av faglærer. 

Ved ikke godkjente arbeidskrav som handler om tilstedeværelse (arbeidskrav 1) og/eller godkjenning av yrkesdidaktiske emner (arbeidskrav 5), må studenten normalt følge undervisningen på nytt.

For godkjenning av praksis (arbeidskrav 6), se egne retningslinjer for praksis og gjeldende forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold. 

Eksamen

Studentene skal få tilbakemeldinger underveis i studiet knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i emnebeskrivelsen for pedagogikk. Underveisvurdering kan gis muntlig eller skriftlig, i samlet studentgruppe, i basisgrupper/yrkesfaggrupper eller individuelt.

Eksamen i emnet Praktisk yrkespedagogikk inngår i en helhetlig vurdering for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag, dvs. at eksamen også inkluderer sluttvurdering av yrkesdidaktiktiske emner. Sluttvurderingen er delt i to deleksamener:

Deleksamen 1. Utviklingsprosjekt, teller 50 % av total karakter
Utviklingsprosjektet er skriftlig og individuelt. Utviklingsprosjektet er definert som en dybdekomponent. Omfang: ca. 15 sider +/- 2.

Det gis veiledning på utviklingsprosjektet av oppnevnte veiledere. Veileder skal godkjenne problemstilling for oppgaven.

Utviklingsprosjektet blir kontrollert for plagiat.

Utviklingsprosjektet må være bestått før deleksamen 2 (muntlig eksamen) kan avlegges.

Karakterregel: A - F.

Deleksamen 2. Individuell muntlig eksamen, teller 50 % av total karakter

Varighet: ca. 45 minutter.

Den muntlige eksaminasjonen er en dialog mellom sensor/eksaminator og student Den muntlige eksaminasjonen skal vise studentens breddekompetanse innenfor studiets kunnskaps-, ferdighets- og kompetanseområder.

Karakterregel: A - F.

Det utarbeides vurderingskriterier for både den skriftlige og muntlige eksamen.

Karaktersystem og sensur

Ekstern og intern sensor.

Deleksamener inngår i samlet karakter for emnet, og gir uttelling først når begge deleksamener i emnet er bestått. Karakterregel: A - F.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ny eksamen som følge av stryk på muntlig, arrangeres det kun ny muntlig, studenten skal i disse tilfellene ikke skrive nytt utviklingsprosjekt.

Klageadgang

Ved klage på sensur på utviklingsprosjektet skal dette vurderes på nytt.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 14.06.2017, og gjelder både Praktisk yrkespedagogikk og yrkesdiddaktikk.

Aagre, W. (2014): Ungdomskunnskap: Hverdagslivets kulturelle former (2. utgave). Bergen:   Fagbokforlaget. Antall sider: 100

Breilid, Nils og Lassen, Liv (2010): Den gode elevsamtalen, Gyldendal akademisk. Antall sider: 144

Hauge, An-Magritt (2014): Den felleskulturelle skolen, Universitetsforlaget. Antall sider: 299

Hiim, Hilde (2013): Praksisbasert yrkesutdanning, Gyldendal akademisk. Antall sider: 358

Hansen, Kari Henriette; Hoel, Torlaug Løkensgard; Grete Haaland (2015): Tett på yrkesopplæringen, Fagbokforlaget. Antall sider: 359

Hoel, T. L. (red.) (2010): Ny som lærer, Sjansespill og samspill, Tapir akademisk forlag. Antall sider: 290

Illeris, K. & Nordgård, Y. (2012): Læring. Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-3, 9 og 12] Antall sider: 74

Jensen, Magne Skibsted; Karlsen, Thorbjørn J.; Luthen, Geir S. (2017): Veiledning og  oppdagelse, Gyldendal akademisk. Antall sider: 226

Johnsen, B. (2013): "Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser?: Oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding (HiOA Tema utgivelser 2013 nr. 2). Oslo: Høgskolen i Oslo og Akershus. Antall sider: 45.  Finnes også som e-bok   https://fagarkivet.hioa.no/jspui/bitstream/123456789/435/2/Johnsen_hva ser jeg.pdf 

Kværsøy,K. (2012): Etikk - en praktisk vinkling, (2. utgave) Fagbokforlaget. Antall sider: 153

Moltubak, J. (2015): Gnistrende undervisning: Håndbok i klasseledelse og undervisningsdesign. Oslo: Gyldendal akademisk. Antall sider: 272

Nilsen, Sigmund Egil og Haaland, Grete (2013): Læring gjennom praksis, Pedlex. Antall sider: 256

Postholm, May Britt og Jakobsen, Dag Ivar (2011): Læreren med forskerblikk: innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter, Høyskoleforlaget. Antall sider: 160

Reegård, K. og Rogstad, J. (2016) De frafallende. Om frafall i videregående opplæring. Gyldendal akademisk. Antall sider: 209

Sylte, Anna Lisa (2013): Profesjonspedagogikk, Gyldendal akademisk. Antall sider: 300

Tesfaye, Mattias (2013): Kloge hænder – er forsvar for håndværk og faglighed, Gyldendal Dansk. Antall sider: 182

Uthus, Marit (2017) Elevens psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv. Gyldendal akademisk. Antall sider: 312

Noe litteratur vil kunne komme i tillegg for yrkesdidaktikkemnene. Dette vil det bli opplyst om ved studiestart. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:50:27