LMUSPA10117 SPA101 Spansk språk og kommunikasjon 1 (5-10) (Høst 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Org. og læringsformer.
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Organisering og læringsformer
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter som velger spansk som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Forkunnskaper tilsvarende spansk nivå II fra videregående opplæring anbefales, men er ikke et krav.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Høgskolen i Østfold tar forbehold om endringer i emnebeskrivelsen før semesterstart.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten har
- kunnskap om uttale, intonasjon og sentrale språklige strukturer i spansk
- kjennskap til spansk morfologi og enkel setningsanalyse på spansk
- innsikt i arbeidet med å utvikle kommunikative språkferdigheter, særlig med henblikk på de muntlige og skriftlige
- kjennskap til ulike typer muntlige og skriftlige sjangere og hvordan legge til rette for praktiske og varierte muntlige og skriftlige aktiviteter i spanskundervisningen
- kunnskap om barn og unges språklæring i et fremmedspråkperspektiv, språklæringsteorier, samt strategier og metoder som fremmer språkutvikling
- kjennskap til gjeldende planverk for skolen og det felles europeiske rammeverket for språk
Ferdigheter
Kandidaten kan
- kommunisere med god uttale og intonasjon
- presentere og bruke fonetiske tegn analogt og digitalt
- bruke målspråket funksjonelt muntlig og skriftlig og være en god språkmodell for elevene
- identifisere og beskrive ordklasser og bøyningsformer på spansk, samt redegjøre for orddannelse, bruk av enkelte verbtider og sentrale språklige konstruksjoner
- forstå muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere og gjøre rede for hovedinnhold og detaljopplysninger
- planlegge, gjennomføre og evaluere muntlige og skriftlige læringsaktiviteter og sekvenser i spansk tilpasset ulike elevgrupper
- bevisstgjøre elevene språkets oppbygging og veilede dem i bruk av ulike lytte-, tale- og skrivestrategier i språklæringen
- veilede elevene i bruk av ulike digitale læringsressurser, for eksempel digitale ordbøker (tekst, bilde og/eller lyd), bilde- og kunstdatabaser og interaktive nettoppgaver
- legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert og meningsfylt læringsarbeid og ivareta elever som har forkunnskaper fra barnetrinnet og/eller andre læringskontekster
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på spansk på en måte som er tilpasset målgruppen og kommunikasjonssituasjonen
- har kunnskap og ulike former for praktisk og estetisk tilnærming i spanskundervisningen og innsikt i hvordan barn og unge lærer språk
- arbeide selvstendig og/eller sammen med andre for å styrke egen og bidra i andres språkutvikling
- kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til språklæringsteorier, etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
Innhold
Studentene arbeider systematisk med utvikling av egne kommunikative språkferdigheter i spansk (lese, lytte, skrive, muntlig produksjon og spontan samhandling). De styrker sin evne til å forstå og gjøre seg forstått på spansk, både muntlig og skriftlig.
Gjennom undervisning i plenum og i grupper, faglige samtaler og oppgaveløsning øker studentene sine kunnskaper om språkets oppbygging (fonetikk, morfologi og enkel syntaks) og språket i bruk, og trener på å forklare grammatiske regler og sentrale trekk ved språket tilpasset mottaker og kommunikasjonssituasjon.
I fagdidaktikken vektlegges særlig hvordan legge til rette for en praktisk tilnærming i spanskundervisningen og stimulere elevenes lyst og evne til å lære et nytt språk og uttrykke seg muntlig og skriftlig i spansk.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningsspråket er spansk og norsk.
Emnet er hovedsakelig nettbasert. I emnet gis det også mulighet for regelmessige fysiske samlinger på én til to dager på campus i Halden og mulighet for veiledning på campus.
Det gis undervisning i plenum og mindre grupper for å styrke studentenes språklige, didaktiske og digitale kompetanse. I tillegg får studentene veiledning individuelt og/eller i par og mindre grupper. Undervisning og veiledning foregår på campus og via digitale samarbeidsverktøy på nett, og er hovedsakelig på spansk. I arbeidet med de didaktiske temaene benyttes både spansk og norsk.
Bruk av læringsplattform og andre digitale verktøy som digitale ordbøker og interaktive nettressurser er en integrert del av emnet. I undervisningen vil fagstoff gjennomgås og utdypes, og det legges opp til oppgaveløsning og faglige samtaler. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i samtalene om fagstoffet. Studentene får tilbakemeldinger på muntlig og skriftlig egenproduksjon, og de gir tilbakemeldinger til hverandre.
Studenten må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er to uker praksis i 1. semester inkludert en uke observasjonspraksis. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).
Fagpulje 1, emne 101 (NORSK/TYSK/KROPPSØVING/NATURFAG) har hovedansvar for praksisperioden.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Én muntlig samtale, individuelt, i par eller gruppe, om både språklige og didaktiske temaer. Faglærer deltar i samtalen. Individuell samtale varer ca. 25–30 minutter, samtale i par eller gruppe 35–45 minutter.
- Deltakelse på profesjonsdager.
Språklige temaer diskuteres på spansk. Didaktiske temaer diskuteres på norsk.
Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell mappeeksamen og individuell muntlig eksamen
Individuell mappeinnlevering bestående av fire oppgaver:
leseforståelse, skriftlig produksjon, grammatikk og didaktikk. Oppgavene i leseforståelse, skriftlig produksjon og grammatikk besvares på spansk, oppgaven i didaktikk besvares på norsk.
Omfang: leseforståelse (200-300 ord), skriftlig produksjon (300-500 ord), grammatikk (300-400 ord), didaktikk (700-800 ord, eksklusive referanseliste og vedlegg). Skrifttype og størrelse: Times New Roman, punkt 12. Linjeavstand: 1,5.
Mappelinnleveringen vektes som følgende: leseforståelse 20 %, skriftlig produksjon 30 %, grammatikk 20 % og didaktikk med 30 %. Alle fire oppgaver må bestås.
Mappeinnleveringen må være bestått for å kunne fremstille seg til muntlig eksamen.
Individuell muntlig eksamen, ca. 30 minutter.
Muntlig eksamen er en samtale omkring mappeeksamen, der det i tillegg til faglig og didaktisk innhold legges vekt på studentenes muntlige kommunikasjonsferdighet. Didaktisk tema diskuteres på norsk, øvrige tema diskuteres på spansk.
Muntlig eksamen virker justerende på karakter for mappe, maksimalt ett trinn opp eller ned på karakterskala A–F.
Det gis én samlet karakter i emnet.
Karakterregel: A–F
Intern og ekstern sensor.
Som hovedregel gjennomføres muntlig eksamen på nettet via læringsplattform. Det er også mulig å avlegge eksamen på campus.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 31.10.2016.
Bjørke, C., Dypedahl, M. & Myklevold, G. A. (red.). (2014). Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (kap. 1-3)
Bjørke, C. & Grønn, B. (2014). Fremmedspråk på barnetrinnet - quo vadis?. Acta Didactica 8(2). (Temanummer om engelsk og fremmedspråk: Utviklingstrender fram mot 2030)
Gómez Torrego, L. (2011). Gramática didactica del español. Madrid: Ediciones SM. (utvalgte deler)
Gómez Torrego, L. (2011). Análisis sintáctico. Teoría y práctica. Madrid: Ediciones SM. (utvalgte deler)
Hestnes, H. (red.). (2007). Språkfag 1. Idéhefter for lærere. Bergen: Fagbokforlaget.
Lindemann, B. (2014).Tidlig fremmedspråkundervisning på barneskolen - et nødvendig grunnlag for en god nok språkkompetanse i framtiden. Acta Didactica 8(2). (Temanummer om engelsk og fremmedspråk. Utviklingstrender fram mot 2030.) Hentet fra:https://www.journals.uio.no/index.php/adno/issue/view/120
Pinilla Gómez, R. (2010). Tipos de interacción oral y entornos situacionales: una tipología de las actividades de comunicación oral. MarcoELE 10, 97-104. Hentet fra:
http://marcoele.com/descargas/expolingua_2006.pinilla.pdf
Ruiz Rufino, M. & Grønn, B. (2013). Ñ og andre spanske lyd- og ordmysterier. Bergen: Fagbokforlaget.
Ruiz Rufino, M. & Grønn, B. (2014). Gustar og andre spanske verbmysterier. Bergen: Fagbokforlaget.
Nettbaserte læringsressurser fra Fremmedspråkssenteret: Tidlig start med fremmedspråk. Hentet fra: http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/fremmedsprak-pa-barnetrinnet-1/laringsressurser
Anbefalt tilleggslitteratur (språk):
Alonso, R. et al. (2011). Gramática básica del estudiante de español. Barcelona: Difusión.
Soriano Salkjelsvik, K. & Pitloun, P. (2007). Gyldendal spanske lommegrammatikk. Oslo: Gyldendal.
Anbefalt tilleggslitteratur (fagdidaktikk):
Blå, B. H. (red.). (2009). Grunnleggende ferdigheter i engelsk og fremmedspråk. Fokus på språk 15. Halden: Fremmedspråksenteret.
Heimark, G.-E. (2008). Praktisk tilnærming i fremmedspråkundervisningen. Rapport fra en intervjuundersøkelse. Fokus på språk 10. Halden: Fremmedspråksenteret.