LMUNAT10117 NAT101 Naturvitenskapens tenke- og arbeidsmåter (5-10) (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Camilla Blikstad Halstvedt
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger naturfag som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Høgskolen i Østfold tar forbehold om endringer i emnebeskrivelsen før semesterstart.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
  • har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur og hvordan de har utviklet seg gjennom tilpasning til miljøet
  • har kunnskap om viktige prosesser og miljøutfordringer i økosystem og om naturtyper som er aktuelle i feltarbeid på mellom- og ungdomstrinnet
  • har kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoff og kjemiske reaksjoner relatert til fenomen i hverdagen og i naturen
  • har kunnskap om bølger, lyd og lys og hvordan disse påvirker liv og livsprosesser
  • har kunnskap om jordas plass i universet, solsystemets bestanddeler og hvordan disse beveger seg i forhold til hverandre

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
  • kan gjennomføre målinger, gjøre beregninger, anvende relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning

Innhold

Innholdet er i tråd med Nasjonale retningslinjer og kompetansemålene i hovedområdene «Forskerspiren», «Mangfold i naturen» og «Fenomener og Stoffer» fra Kunnskapsløftet.
I emnet inngår følgende tema:

  • naturfagets begrunnelser 
  • naturvitenskapelige tenke- og arbeidsmåter
  • naturen som læringsarena
  • feltarbeid - grunnlag for naturglede, undring, kunnskap og holdninger
  • kunnskap om planter og dyr, biologisk systematikk og artskunnskap
  • økologiske begreper
  • enkel soppsystematikk, kunne skille mellom spiselig og uspiselig sopp
  • fotosyntese
  • atomer, molekyler, kjemiske reaksjoner, oktettregelen, det periodiske system
  • egenskaper ved stoffer, partikkelmodellen
  • faseoverganger
  • balansering av kjemiske ligninger, støkiometri
  • sure og basiske stoffer, pH, nøytralisasjon, buffer
  • hverdagskjemi
  • solsystemet, årstider, månefaser, flo- og fjære

Undervisnings- og læringsformer

Emnet starter med et 3-4 dagers obligatorisk feltkurs til Bøensætra. Studenten må påregne noen kostnader.

Temaene vil bli arbeidet med i forelesninger, på ekskursjoner med særlig fokus på utvalgte organismegrupper, selvstudier, i laboratorium, både som demonstrasjoner og ved laboratorieforsøk, ved gruppearbeid og ved laboratorierapporter, både med og uten bruk av digitale verktøy, og kameratvurdering. Ulike didaktiske tilnærmingsmåter til fagstoffet blir vektlagt, ofte med naturen som læringsarena.

Digitale arbeidsformer i emnet er blant annet bruk av bildebehandlingsprogram og digitale tankekart, opplæring i bruk av GPS for å stedfeste funn, gjennomgang av hvordan artsfunn presenteres digitalt i artsdatabaser - i tillegg til grunnopplæring i tekstbehandlingsprogram (f.eks. Word og OneNote), presentasjonsprogram (f.eks. PowerPoint) og digitale tavler.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er to uker praksis i 1. semester inkludert en uke observasjonspraksis. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).
NAT101 har hovedansvar for praksisperioden.

Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Deltagelse på en 3–4 dagers ekskursjon med fokus på artskunnskap, tilpasninger og naturtyper.
  2. Delta på dagsopplegg med tema «Naturen som læringsarena» med tilhørende grupperapport.
  3. Gruppevis rapport fra ekskursjon med tema ringmerking av fugl, fugletrekk og bruk av observasjonsdata.
  4. Gjennomføre 3–5 laboratorieøvelser i kjemi med tilhørende gruppevis rapport.
  5. Soppekskursjon med påfølgende gruppevis digitalt produkt.
  6. Deltakelse på profesjonsdager
  7. Presentasjon (gruppe, muntlig) fra observasjonspraksis (jf. Plan for praksis)
  8. Praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)
  9. Praksis må være bestått

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer.
Tillatte hjelpemidler: periodesystemet og godkjent kalkulator.

Karakterregel: A-F.

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 25.08.2016

Angell, C. (2011). Fysikkdidaktikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Fiskum, T. A., & Husby, J. A. (2014). Uteskoledidaktikk. Ta fagene med ut. Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Grimenes, A. A., Jerstad, P., & Sletbak, B. (2011). Grunnleggende fysikk for universitet og høgskole. Oslo: Cappelen Damm.

Hannisdal, M., & Ringnes, V. (2013). Kjemi for lærere. Oslo: Gyldendal akademisk.

Kvammen, P. I., Lie, S., Nyhus, G. C., Vedum, T. V., & Ødegaard, T. (2014). Oppdag Naturen : Biologi for Lærere : Grunnskolelærerutdanning. Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Marion, P. v., & Strømme, A. (2008). Biologididaktikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Nordbakke, R., & Aae, R. (2015). Stjernehimmelen. Kompendium. Høgskolen i Østfold. 

Pople, S. (2014). Complete physics for Cambridge IGCSE. Oxford: Oxford University Press.

Ringnes, V., & Hannisdal, M. (2014). Kjemi, fagdidaktikk, kjemi i skolen. Oslo: Cappelen Damm.

Sjøberg, S. (2009). Naturfag som allmenndannelse : en kritisk fagdidaktikk (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:50:21