LMUFRA10117 FRA101 Fransk muntlig kommunikasjon (5-10) (Høst 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Org. og læringsformer.
- Undervisningsspråk:
- Fransk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter som velger fransk som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Forkunnskaper tilsvarende fransk som fremmedspråk nivå II i videregående skole anbefales, men er ikke et krav.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Høgskolen i Østfold tar forbehold om endringer i emnebeskrivelsen før semesterstart.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten har
- kunnskap om språklæringsteorier og læring av fremmedspråk og språkdidaktikk
- kunnskap om praktisk fransk lydlære
- kunnskap om gjeldende læreplan og europeisk språkperm
- kunnskap om dagligliv, sentrale tradisjoner, skikker og tenkemåter i fransktalende land
Ferdigheter
Kandidaten
- kan kommunisere med god uttale og intonasjon og fritt bruke et bredt basisordforråd i fransk
- presentere og bruke fonetiske tegn analogt og digitalt
- kan delta i forberedte og spontane samtaler om ulike emner
- forstår lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangre og media
- kan bruke ulike digitale verktøy i en tilpasset språklæringssituasjon
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere franskundervisning tilpasset elever på 5-10 trinn
- veilede elevene i bruk av ulike digitale læringsressurser, for eksempel digitale ordbøker (tekst, bilde og/eller lyd)
- kan bruke vurderingsverktøy i fremmedspråksundervisningen
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- legge til rette varierte og tilpassede læringsaktiviteter som fremmer utvikling av muntlig samhandling, lytting, tale, lesing og skriving
- finne relevante læringsressurser og kunne nyttiggjøre seg disse på en hensiktsmessig måte, både for egen opplæring og i formidlingssituasjoner
Innhold
Gjennom bruk av ulike digitale verktøy får kandidaten muntlig språktrening i autentiske situasjoner. Videre vil innsikt i språksystemet og i språkdidaktiske problemstillinger utvikle en grunnleggende forståelse for fransk som fremmedspråk. Dette videreutvikles gjennom arbeidet med individuell læring og felles aktiviteter, og gjennom forholdet mellom mål og aktiviteter. En første innsikt i forskning gjøres gjennom arbeid med fremmedspråksdidaktikk.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er hovedsakelig nettbasert. I emnet gis det også mulighet for regelmessige fysiske samlinger på én til to dager på campus i Halden og mulighet for veiledning på campus.
Undervisningen blir gitt i nettmøter. Læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt kursmateriell og oppgaver, samt annen relevant informasjon om emnet. Nettmøtene foregår i plenum eller i mindre grupper for å styrke studentenes muntlige, digitale og didaktiske ferdigheter. Studentene får trening i bruk av digitale opptak- og samarbeidsverktøy i franskundervisningen. Selvstudium inngår i læringsformene.
Studenten må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er to uker praksis i 1. semester inkludert en uke observasjonspraksis. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).
Fagpulje 1, emne 101 (NORSK/TYSK/KROPPSØVING/NATURFAG) har ansvar for praksisperioden.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Innlevering av 9 korte skriftlige oppgaver på blogg i løpet av høstsemesteret. Studenten får tilbakemelding fra medstudenter og faglærer.
- Det forutsettes også aktiv deltakelse i muntlige aktiviteter. 50 % fremmøte i nettmøtene er obligatorisk.
- Deltakelse på profesjonsdager.
Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen.
Varighet: ca. 30 minutter.
Kandidaten blir testet i muntlig forståelse og produksjon.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Som hovedregel gjennomføres muntlig eksamen på nettet via læringsplattform. Det er også mulig å avlegge eksamen på campus.
Karakterregel: A-F.
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres av studentene to ganger hvert semester, og evalueringen behandles i avdelingens utvalg for studiekvalitet.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 31.10.2016.
Bjørke, C., Dypedahl, M. & Myklevold, G. A. (red.). (2014). Fremmedspråksdidaktikk. Oslo Cappelen Damm. (utvalgte kapitler)
Cadre européen commun de référence pour les langues. Didier. Hentet fra: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/Framework_fr.pdf
C'est chouette 1,2,3. http://www.gyldendal.no/Grunnskole/8-10/Fransk/C-est-Chouette-1
Girard, Francine & Lyche, Chantal (2005). Phonétique et phonologie du français. Universitetsforlaget.
Utdanningsdirektoratet. Europeisk språkperm 13-18. Hentet fra: http://udir.no/Utvikling/Artikler-utvikling/Felles-europeisk-rammeverk/
Utdanningsdirektoratet. Læreplan i fremmedspråk. Hentet fra: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=123914
Utdanningsdirektoratet. Forskning om tilpasset opplæring. Hentet fra: http://www.udir.no/Upload/Forskning/5/Tilpasset_opplaring.pdf
Nettbaserte læringsressurser fra Fremmedspråkssenteret: Muntlige ferdigheter.
Nettbaserte læringsressurser fra Fremmedspråkssenteret: Tidlig start med fremmedspråk. Hentet fra: http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/fremmedsprak-pa-barnetrinnet-1/laringsressurser
Øvrig litteratur oppgis av faglærer og legges på læringsplattformen.