LMUENG10117 ENG101 Engelsk språk og kommunikasjon (5-10) (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Lasse Ellefsen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger engelsk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Norsk eller Tysk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Høgskolen i Østfold tar forbehold om endringer i emnebeskrivelsen før semesterstart.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten har

  • kunnskap om gjeldende læreplan og grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
  • kunnskap om barn og unges språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt strategier og metoder som fremmer språkutvikling
  • kunnskap om opplæring i engelsk og overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet og fra ungdomstrinnet til videregående skole
  • kjennskap til nasjonale prøver, kartleggingsverktøy, vurderingsverktøy og ulike vurderingsformer
  • kunnskap om tilpasset språkopplæring og flerspråklighet
  • kunnskap om ulike analoge og digitale læremidler og ressurser som kan brukes i opplæringen
  • kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
  • kunnskap om engelsk som verdensspråk
  • kunnskap om interkulturell læring og urbefolkninger, inkludert kunnskap om samisk kultur
  • kunnskap om observasjon som forskningsmetode i klasserommet

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan med fokus på de grunnleggende ferdigheter
  • bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være en god språkmodell for elevene
  • planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og kritisk vurdere egen undervisning
  • utøve en helhetlig, differensiert og læringsorientert undervisnings- og vurderingspraksis
  • kritisk vurdere lærebøker og andre analoge og digitale læringsmidler til bruk i opplæringen
  • ta i bruk digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring
  • anvende observasjon som forskningsmetode i klasserommet

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevist sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barn og unges personlige vekst
  • formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • reflektere over og videreutvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse
  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling

Innhold

Studentene vil få en innføring i Kunnskapsløftet med vekt på hovedområdene i Læreplan i engelsk: Språklæring, Muntlig kommunikasjon og Skriftlig kommunikasjon samt kompetansemålene for mellom- og ungdomstrinnene. Videre vil det blir lagt vekt på å bevisstgjøre studentene på læringsstrategier og læringsmiljø gjennom ulike arbeidsoppgaver og samarbeidsformer. Kunnskaper om å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i engelsk vil stå sentralt. Gjennom teori og praksis vil lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger for elever på mellom- og ungdomstrinnene stå i fokus. Arbeid med grunnleggende ferdigheter vil også være sentralt. I praksis vil studentene ta i bruk observasjon som forskningsmetode i klasserommet.

I den muntlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige former for muntlig kommunikasjon på engelsk, blant annet formelle og uformelle samtaler og forskjellige typer presentasjoner. I seminar- og gruppetimene vil studentene få trening i presentasjonsteknikker med bruk av f.eks. PowerPoint, Prezi eller screencast, og en innføring i klasseromsledelse. Studentene vil i tillegg få en innføring i fonetikk, med vekt på praktiske ferdigheter og en introduksjon til elektroniske ordbøker med lyd. Siden det er viktig å sette kommunikasjon i en kulturell sammenheng, vil emnet også inneholde eksempler på engelskspråklige tekster som vil danne grunnlaget for argumentasjon og tolkning. Det vil også bli gitt en innføring i interkulturell kommunikasjon med fokus på begrepet interkulturell læring. I denne delen av emnet vil også engelsk som verdensspråk bli behandlet.

I den skriftlige delen av emnet vil studentene få innblikk i ulike typer tekster og tekstproduksjon, med blant annet vekt på tekstbinding, avsnittsinndeling, sjangere, språklige virkemidler og stilnivå. Studentene vil også få en innføring i språklige strukturer, inkludert en innføring i grammatisk terminologi og syntaktisk analyse. Her vil også fokuset rettes mot språklæring i et andrespråksperspektiv. I tillegg vil emnet inneholde en innføring i hvordan man vurderer, bruker og refererer til kilder, inkludert elektroniske kilder.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gruppetimer, samt språklaboratorium. Studentene vil øve seg i å bruke peer review. Læringsplattform og andre digitale verktøy er en integrert del av emnet.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er to uker praksis i 1. semester inkludert en uke observasjonspraksis. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Fagpulje 1, emne 101 (NORSK/TYSK/KROPPSØVING/NATURFAG) har hovedansvar for praksisperioden.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. 80 % obligatorisk oppmøte
  2. To oppgavesett i fonetikk og grammatikk (individuelt, skriftlig)
  3. En muntlig presentasjon til fastsatt tid (individuelt) med bruk av IKT-støtte
  4. Deltakelse på profesjonsdager

Arbeidskrav må være levert til fastsatt tid og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen, ca. 30 minutter
Hjelpemidler: egenprodusert PowerPoint el. lignende, handout, eller notater er tillatt under presentasjonsdelen av eksamen.

Eksamen er både en språkferdighetsprøve og en prøve i kunnskap om lærestoffet. Studentens evne til å kommunisere effektivt på idiomatisk engelsk med god uttale og intonasjon vektlegges på lik linje med studentens kunnskap om lærestoffet.

Karakterregel: A-F.

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby emner og studieprogrammer av best mulig kvalitet. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- midtsemesterevaluering

- løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

- lærergruppe

- studieleder

- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 29. oktober 2016. 
Det tas forbehold om eventuelle endringer før semesterstart.

Bell, J. & Waters, S. (2014). Observation. Doing Your Research Project: A quick guide for first-time researchers. 6th ed. New York: McGraw Hill Education. (s. 210-224)

Bergsland, E. (2014). Fonetikk I språkfagene. I C. Bjørke, M. Dypedahl & G.-A. Myklevold (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 97-110)

Bilash, O. (2009). 'The Value of Observation'. Best of Bilash: Improving Second Language Education. http://www.educ.ualberta.ca/staff/olenka.bilash/best of bilash/observation.html .

Bjørke, C. & Grønn, B. (2014). Muntlige ferdigheter i språkfagene. C. Bjørke, M. Dypedahl & G.-A. Myklevold (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 30- 42)

Bjørke, C. & Grønn, B. (2014). Lesing i språkfagene. C. Bjørke, M. Dypedahl & G.-A. Myklevold (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 58-71)

Blå, B. Hope (Red.). (2009). Grunnleggende ferdigheter i engelsk og fremmedspråk. Fokus på språk 15. Halden: Fremmedspråksenteret.

Burner, T. (2014). Formativ vurdering i språkopplæringen. C. Bjørke, M. Dypedahl & G.-A. Myklevold (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 234-246)

Bøhn, H. (2014). Generelle perspektiver på vurdering i språkfagene. C. Bjørke, M. Dypedahl & G.-A. Myklevold (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 221-233)

Chvala, L. & Graedler, A. L. (2010). Assessment in English. I S. Dobson & R. Engh (Red.), Vurdering for læring i fag (75-89). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Dypedahl, M., Hasselgård, H., Løken, B. (2012). Introducing English Grammar. (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.

Drew, I. & Sørheim, B. (2009). English Teaching Strategies: Methods for English teachers of 10 to 16-year-olds (2. utg.). Oslo: Det Norske Samlaget. (kap. 1-3; 5; 8;).

Drigas, A. & Charmani, F. (2014). ICTs in English Learning and Teaching. IJES 2(4), 4-10. http://dx.doi.org/10.3991/ijes.v214.4016.

Flognfeldt, M. E. & Lund, R. E. (2016). English for Teachers and Learners. Oslo: Cappelen Damm. (kap. 1-6) (s. 29-89)

Flognfeldt, M. E. (n. d.) Targeting vocabulary to enhance learners' reading development - Targeting reading to enhance learners' vocabulary development. Fremmedspråksenteret læringsressurser i engelsk. Tilgjengelig fra: http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/ fremmedspraksenteret/larings---ressurser/leseveiledning-i-engelsk/reading-in-english--a-basic-skill/targeting-vocabulary?lang=nor.

Fremmedspråksenteret (2008). IKT i språk - en veiledning for lærere. Hentet fra:_http://www.fremmedspraksenteret.no/ikt-veiledning

Fremmedspråksenteret. (2015). Communicare 1 - Tidlig Språklæring. (Tilgjengelig på nett).

Hall, G. & Cook, G. (2012). Own language use in ELT: Exploring global practices and attitudes. Language Teaching 45(3), 271-308.

Harmer, J. (1998). Teaching Grammar. English Teaching professional 6, 38-39.

Hasselgård, H. (2001). Grammar in communicative English teaching. Språk og språkundervisning 1/01, 7-12.

Kunnskapsdepartementet (2013). Kunnskapsløftet: Læreplan i engelsk. (Engelsk versjon, tilgjengelig på nett)

Miekley, J. (2005). ESL Textbook Evaluation Checklist. The Reading Matrix 5(2). (10 sider)

Munden, J. (2014).  Engelsk på mellomtrinnet. Oslo: Gyldendal Akademisk. (kap. 1-10) (s. 15- 305)

Nilsen, T. S. & Rugesæter, K. (2015). English Phonetics for Teachers. Bergen: Fagbokforlaget.

Til oppslag:

Fremmedspråksenterets Læringsressurser: http://www.fremmedspraksenteret.no/ nor/fremmedspraksenteret/larings---ressurser/om-vare-laringsressurser?lang=nor.

Pinter, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford UP.

Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).

Materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen er også obligatorisk.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:50:20