LMBNOR10117 NOR101 Barnelitteratur, leseopplæring og muntlighet (1-7) (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Christian Bjørn Bjerke
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter i Grunnskolelærerutdanning 1-7 (300 studiepoeng).

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Høgskolen i Østfold tar forbehold om endringer i emnebeskrivelsen før semesterstart.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har gode kunnskaper om barnelitteratur i ulike sjangrer og god forståelse for hvordan denne litteraturen har utviklet seg over tid
  • har kunnskap om litteratur fra nyere tid med vekt på litteratur for barn
  • kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begreper og perspektiver
  • har kunnskap om arbeid med lesestrategier og stimulering av muntlig språk
  • har kunnskap om ulike dimensjoner ved lesing og leseopplæring, med særlig vekt på begynneropplæringa
  • har kunnskap om de ulike funksjonene lesing kan ha for elevers utvikling og læring

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan analysere og tolke ulike typer tekster og formidle litteratur på varierte måter
  • kan reflektere over teksters kvalitet og bruksområde og legge til rette for, gjennomføre og vurdere samtaler om litteratur
  • kan ta i bruk ulike metoder i den første og andre leseopplæringen
  • kan kartlegge leseferdigheter, sette i verk relevante tiltak og oppdage elever som har lese- og skrivevansker
  • kan stimulere elever til variert muntlig bruk av språket
  • kan legge til rette for at elever får møte ulike typer tekster, på bokmål og nynorsk, på våre nabospråk og oversatte tekster fra samisk
  • kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og sammen med elevene utforme relevante kriterier for vurdering

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan legge til rette for at arbeidet med litteratur og tekst kan styrke elevens identitet, kulturforståelse og danning
  • kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
  • kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere norskundervisning fra på trinn 1-7 og grunngi faglige valg ut fra læreplan, forskning og erfaringskunnskap
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre om elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag

Innhold

NOR101 er konsentrert om disse fagområdene:

  • barnelitteratur og lesedidaktikk
  • leseopplæring
  • muntlighet

Temaet barnelitteratur tar for seg barnelitteraturen i et sjanger-, tids- og medieperspektiv. Her vil også temaet litteraturformidling være viktig, med stikkod som lesestimulering/lesemotivasjon og leselyst.

Temaet leseopplæring tar for seg både begynneropplæring i lesing og videreutvikling av leseferdighetene til og med 7. klassetrinn. Lesing som grunnleggende ferdighet blir sett i sammenheng med de andre grunnleggende ferdighetene.

Gjennom arbeidet med temaene skal studentene lære om ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på grunnskolens trinn 1-7.

Undervisnings- og læringsformer

Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesinger, samarbeidslæring og studentrespons, arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid, og lærestoffet skal bygge på anerkjent forskningsbasert kunnskap. I lærerutdanningen spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon knyttet mot emnets læringsutbytte.

Digitale arbeidsmåter i emnet er blant annet:
Innføring i bruk av høgskolens læringsplattform, innføring i bruk av Word (eller tilsvarende tekstbehandlingsprogram) og stavekontroll, analyse av læringsressurser for grunnskolen på nett, digital tilbakemelding på arbeidskrav (muntlig og/eller skriftlig)

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er to uker praksis i 1. semester inkludert en uke observasjonspraksis. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).
NOR101 og MAT101 har i fellesskap ansvar for praksisperioden.

Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

I løpet av semesteret blir det gitt oppgaver av faglig og didaktisk karakter i tilknytning til temaene i emnet, og i forbindelse med praksis:

  1. Individuell skriftlig oppgave (nynorsk)
  2. Individuell praksisrapport etter mal (bokmål) (jf. Plan for praksis)
  3. Presentasjon (gruppe, muntlig) fra observasjonspraksis (jf. Plan for praksis)
  4. Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)
  5. Deltakelse på profesjonsdager

Tilbakemelding på arbeidskrav kan dels være fra faglærere, dels fra andre studenter, eventuelt kan de bli vurdert av studenten selv (f.eks. refleksjonslogg). Mer detaljert beskrivelse av innholdet i arbeidskrava vil bli gitt ved undervisningsstart.

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Varighet: ca. 30 minutter.
Sensorene og kandidaten har en faglig samtale med utgangspunkt i ulike tema fra emnet.
Tillatte hjelpemidler: ingen

Karakterregel: A-F.
Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Studentene får anledning til å delta i evaluering av emnet (EVA3). Resultatene behandles av studieleder og av faglærerne som er knyttet til emnet.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 1. august 2017.

Teoribøker:
Lundberg, Ingvar (2009). God skriveutvikling. Kartlegging og undervisning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (112 sider)

Lundberg, Ingvar & Katarina Herrlin (2008). God leseutvikling – kartlegging og øvelser. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. (80 sider).

Anmarksrud, Øistein & Vigdis Refsdal (2010). Gode lesestrategier – på mellomtrinnet. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (80 sider)

Birkeland, Tone & Ingeborg Mjør (2012). Barnelitteratur – sjangrar og teksttypar. Oslo: LNU/Cappelen Damm Akademisk. (196 sider)

Penne, Sylvi & Frøydis Hertzberg (2015). Muntlige tekster i klasserommet. Oslo: Universitetsforlaget. (146 sider)

Traavik, Hilde & Benthe K. Jansson (red.) (2014). Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1-7. Kap. Oslo: Universitetsforlaget. (kap. 1, 3, 5, 9-11) (150 sider)

Bjerke, Christian & Johansen, Ronny (2017). Begynneropplæring i norskfaget. Oslo: Gyldendal Akademisk

Primærtekster:

Bildebøker:
Backe-Wiig, Anna & Lisa Aisato (ill.) (2010). Don Fritjof. Oslo: Cappelen Damm.

Dahle, Gro & Svein Nyhus (ill.) (2014). Akvarium. Oslo: Cappelen Damm.

Haq, Iram (2009). Skylappjenta. Oslo: Cappelen Damm.

Kove, Torill (2007). Den danske dikteren. Oslo: Cappelen.

Kuhn, Camilla (2013). Gorm er en snill orm. Oslo: Cappelen Damm.

Strid, Jakob MArtin (2017). Min mormors gebiss. Bergen/Oslo: Vigmostad & Bjørke.

Barne- og ungdomslitteratur:

Bjorvannd, Agnes-Margrete (2015). Astrid Lindgren. Oslo: Cappelen Damm.

Lindgren, Astrid (1973). Bröderna Lejonhjarta. Stockholm: Rabén och Sjögren.

Loe, Erlend (2008). Kurt koker hodet. Oslo: Cappelen.

Parr, Maria (2005). Vaffelhjarte. Oslo: Samlaget.

Røssland, Tor Arve (2014). Soledad. Oslo: Aschehoug.

Stranger, Simon (2013). Barsakh. Oslo: Cappelen Damm.

Svingen, Arne (2012). Sangen om en brukket nese. Oslo: Gyldendal.

Øvreås, Håkon (2007). Brune. Oslo: Gyldendal.

Kompendium i folkedikting:
Kompendiet inneholder minst en fortelling fra gresk eller romersk mytologi, minst en middelalderballade, minst ett undereventyr, minst ett samisk eventyr, minst et sagn, et utvalg rim, regler og vitser, og en moderne vandrehistorie (totalt ca. 25 sider).

Novellekompendium:
Kompendiet inneholder et utvalg noveller for barn og unge (totalt ca. 50 sider).

Lyrikkompendium:
Kompendiet inneholder et utvalg dikt for barn og unge (totalt ca. 20 sider).

Selvvalgt pensum:
1 bildebok.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:50:19