LIDR10411 Anatomi/fysiologi/idrettsskader (Høst 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden/Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Ole Sveen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Kroppsøving og idrett, årsstudium.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten:
- har utviklet grunnleggende kunnskap om kroppens bygning og funksjon
- har kunnskap om kroppen i bevegelse, spesielt med tanke på læring av kroppslige og idrettslige ferdigheter
- kjenner sentrale begreper, ord og benevnelser fra emnet
- har kunnskap om skjelettet
- har kunnskap om musklene i truncus, overekstremitet og underekstremitet
- har kunnskap om forebygging og behandling av idrettsskader
- har kunnskap om nervesystemet, muskelsystemet, respirasjon, sirkulasjonssystemet, energisystemet, temperaturregulering, hormonsystemet, urinveissystemet, fordøyelsen og cellene
- har solide og grunnleggende, faglige og didaktiske kunnskaper i idrettsfag
- har kunnskap om arbeid med videreutvikling av grunnleggende ferdigheter (uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig, regne, bruke digitale verktøy).
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere og bruke anatomi- og fysiologikunnskap i skole- og treningsarbeid
- kan forebygge og gi førstehjelp ved idrettsskader
- kan utføre relevante analyser og uttrykke seg både muntlig og skriftlig i faget
Generell kompetanse
Studenten:
- er sikker i muntlige og skriftlige framlegg
- kan finne fram til løsning på faglige problemstillinger ved hjelp av relevant litteratur og nettsteder
- kan arbeide selvstendig med anatomi- og fysiologifaget
- kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon om anatomi, fysiologi og idrettsskader i et pedagogisk perspektiv
Innhold
Emnet består av temaene
- Anatomi:
Skjelettets oppbygning og musklenes funksjon - Fysiologi
- Vanlige idrettsrelaterte skader og enkel skadebehandling
Se for øvrig detaljert semesterplan for emnet ved studiestart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, gruppearbeid og framlegg, samt veiledning under praktiske øvelser. Undervisningen er forskningsbasert. Den er bygget opp rundt de grunnleggende ferdighetene. Pensumlitteratur brukes i stor grad som utgangspunkt for arbeid i emnet. IKT inngår i undervisning og læring, i basisgruppesammenheng og ved forelesninger.
Arbeidsomfang
Det forventes en studieinnsats i emnet på minimum 20 timer pr uke inkludert undervisning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Muntlige framlegg i basisgrupper. Framleggene (PP-presentasjoner) skal leveres i høgskolens læringsplattform. Se semesterplanen for detaljer.
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: A - F.
Intern sensor.
Evaluering av emnet
Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig individuell studentevaluering ved semesterslutt (EVA3).
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 04. april 2014.
Dahl, H. A.; Klar, Ferdig, Gå (2005) m / arbeidsbok.
Dahl, H.A. and E. Rinvik. Menneskets funksjonelle anatomi. Oslo.: Cappelen akademisk forl., 2014
Sveen, Ole; Anatomi; Eget kompendium
Bahr, Prøis, Mæhlum; Idrettsskader, Gazzette bok, 2014 Fagbokforlaget i samarbeid med Olympiatoppen.
O.Sveen1, A.Skaug1, T.Raastad1 (2014). 'Administration of an antioxidant multi vitamin/mineral supplement reduced training induced increases in VO2max in well trained subjects'. Sports Med.Phys.Fitness 54 (1):63-69, 2014.
Paulsen G, Cumming K, Holden G, Hallen J, Ronnestad B, Sveen O, Skaug A, Paur I, Bastani N, Ostgaard H, Buer C, Midttun M, Freuchen F, Wiig H, Ulseth E, Garthe I, Blomhoff R, Benestad H and Raastad T. Vitamin C and E supplementation hampers cellular adaptation to endurance training in humans: a double-blind randomized control trial. Journal of Physiology, February 2014 DOI: 10.1113/jphysiol.2013.267419