LBRLE10115 Introduksjon til livssyn, filosofi, hinduisme, buddhisme og islam (1-7) (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Mette Ramstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Religion, livssyn og etikk 1 i grunnskolelærerutdanning 1-7 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Grunskolelærerutdanningens 3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har kunnskap om

  • religioner og livssyn i faget: mangfold og ulike retninger, trosinnhold og oppfatninger, praksis, etikk og estetiske uttrykk, med vekt på hinduisme, buddhisme, og islam, og på disse religionenes plass i Norge. 
  • hva religiøse seremonier og høytider har å si for barn med vekt på hinduisme, buddhisme og islam
  • religionshistorie innen hinduisme, buddhisme og islam med vekt på eldre tid
  • hellige tekster: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger, med vekt på hellige tekster i hinduisme, buddhisme og islam
  • vestlig filosofihistorie med vekt på antikken, særlig menneskesyn og etikk, og om filosofering med barn
  • humanisme som livssyn i historisk kontekst og som filosofisk perspektiv i ulike varianter i bryting med andre menneskesyn gjennom historien
  • sentrale arbeidsmåter og vurderingsformer i faget i forhold til de aktuelle trinnene
  • barns gudsbegrep, religiøse forestellinger og opplevelser
  • reglement for fritak på religiøst og livssynsmessig grunnlag
  • grunnskolefagets historie i hovedtrekk, grunngivelse, innhold og formål
  • diskusjonene rundt kognitiv forvirring i møte med religiøst og annet kulturelt mangfold


Ferdigheter
Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
  • sette seg inn i barna sine tanker og forestellinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med de om dette
  • samtale med barn om forhold som oppstår i forbindelse med vanskelige livssituasjoner
  • bruke sentrale arbeidsmåter i RLE med vekt på arbeidet med høytider, fortellinger og estetiske uttrykk
  • samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
  • gjennomføre tilpasset opplæring i RLE, blant annet med hensyn til elever med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
  • legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i undervisningen
  • kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
  • reflektere kritisk over innholdet i faget og over verdimålsetningene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
  • bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisningen

Generell kompetanse
Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
  • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn

Innhold

Introduksjon til religioner og livssyn består av følgende hovedtemaer:

  • Introduksjon til religionene hinduisme, buddhisme, og islam
  • Introduskjon til livssynet humanisme
  • Introduksjon til eldre filosofihistorie
  • RLE som undervisningsfag i grunnskolen med følgende undertema:
  • Fagdidiaktikk
  • Begynneropplæring
  • Grunnleggende ferdigheter
  • Integrering av praksis
  • Tilpasset opplæring
  • Flerkulturelle perspektiv
  • Vurdering
  • Forskningsbasert undervisning

Undervisnings- og læringsformer

Studentene kommer til å møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, ekskursjon i gruppe, arbeid i grupper og arbeid med oppgaver i klassen.

Utgifter knyttet til studietur må studentene påkoste selv, se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er minst 20 timer inkludert undervisning.

Praksis

3 uker praksis i semesteret. Se nærmere informasjon i studieplan for
Grunnskolelærerutdanning 1- 7 og Plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Gruppearbeid: Utvikling av stasjonsbasert undervisningsopplegg knyttet til temaet filosofi og humanisme. Gruppene presentere sitt arbeid for lærer og medstudenter. Det settes av 15 minutter til presentasjonen. Lærer gir muntlig tilbakemelding.

  2. Gruppearbeid med muntlig presentasjon av et faglig tema innenfor emnet på hinduisme, buddhisme, eller islam med relevans for KRLE i skolen. Arbeidet skal være forskningsbasert og belyse det flerkulturelle perspektivet. Muntlig tilbakemelding fra lærer om arbeidet er godkjent. Etter presentasjonen lastes arbeidet opp i høgskolens læringsplattform.

  3. Obligatorisk deltakelse i deler av undervisningen, se spesifisering i semesterplan for nærmere informasjon.
    Sykmelding gir rett til tilpassede oppgaver ved fravær.

Ved sykefravær på de obligatoriske dagene gruppene har presentasjoner (arbeidskrav), må studentene gi en individuell muntlig presentasjon til klassen på annet tidspunkt på utsatt frist. Eventuelt levere skriftlige kommentarer via læringsplattformen på presentasjoner fra andre grupper, lastet opp i læringsplattformen, som student har hatt fravær fra.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen

Eksamen

Muntlig individuell eksamen av 30 minutters varighet.

Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterregel: A-F.
Én intern og én ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Fagansvarlig lærer har ansvar for at studentene utfører evaluering av emnet RLE 101.
Resultater fra evalueringen og forslag til justeringer følges opp sammen med studentenes representanter i faget RLE.

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 9. juni 2016.
Kompendium selges i bokhandel Remmen.

Religionspedagogikk, fagdidaktikk og RLE-faget
Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk. 2015. Oslo: Utdanningsdirektoratet. http://www.udir.no/kl06/RLE1-02

Melhus, K. og Winje, G. (2009). Å regne i RLE, kap. 12 ss. 173-184 I: J. Fauskanger, R. Mosvold & E. Reikerås (Red.), Å regne i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget (Kompendium)

Neegaard, G. (Red.) (2006). Logos og Dharma: Religioner, livssyn og etikk. Bergen: Fagbokforlaget, s 17-40 (Kompendium)

Sødal, H. K. (Red.) 2009. Religions og livssynsdidaktikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kap. 2, 4, 5, 6.

Winje, G. (2009). Å være digital i religion, livssyn og etikk (RLE), I: Hildegunn Otnes (Red.), Å være digital i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget. s. 67-80, (Kompendium)

Winje, G. (2005). Estetiske arbeidsmåter i KRL (8s). Hentet fra http://geirwinje.no/onewebmedia/estetiske%20arbeidsmater.pdf

Winje, G. (2006). Metodisk arbeid med religionenes musikk i KRL (8s). Hentet fra
http://geirwinje.no/onewebmedia/metodikk-musikk-religion.pdf

Livssyn, filosofi og fagdidaktikk
Aadnanes, P. M. (2012). Livssyn. 4. utg. Oslo: Universitetsforlaget. s. 130-160 (Kompendium)

Andreassen, Bengt-Ove (2012). Religionsdidaktikk. En innføring. Oslo: Universitetsforlaget. s. 133-143 (Kompendium)

Eidhamar, L., G. (red.) (2004). Religioner og livssyn. Kristiansand: Høyskoleforlaget. s. 22-57

Bondevik, H. og I. Bolstad. 2003. Tenkepauser. Filosofi og vitenskapsteori. Oslo: Akribe forlag. s. 21-56 (Kompendium)

Eidhamar, L. G; Leer-Salvesen. P. og Hølen, V. (2007). Den andre. Etikk og filosofi i skolen. Kristiansand: Høyskoleforlaget. s. 13-24, 277-298.

Lingås, L. G. 2008. Troen på livet vårt, menneskets verd. I: O. Leirvik & Røthing, Å. (Red.), Verdier. Oslo: Universitetsforlaget s. 159-177 (Kompendium)

Schjelderup, A. Olsholt, Ø. & Børresen, B. (1999). Den filosofiske samtalen. I: A. Schjelderup, Ø. Olsholt & B. Børresen (Red.). Filosofi i skolen. Oslo: Tano Aschehoug. s. 61-76 (Kompendium)

Hinduisme, Buddhisme, Islam og fagdidaktikk
Eidhamar, L.G. (Red.) (2004). Religioner og livssyn. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Ss. 10-21, 109-315, 378-385.

Grimmitt, Michael, Julie Grove, John Hull, Louise Spencer. 1991. Ganesha, ss.30-43
I: A gift to the child: religious education in the primary school. London: Simon & Schuster (Kompendium)

Kildesamling: til kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering (1999). Bind 1.
Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter.
Utvalgte fortellinger, tekster og bilder fra Islam ved Einar Thomassen
Hentet fra
http://www.nb.no/nbsok/nb/a2dae951e15d393ee8725e60a3129ee7?lang=no#0

Kildesamling: til kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering (1999). Bind 2.
Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter.
Utvalgte fortellinger, tekster og bilder fra Hinduismen og Buddhismen ved Jacobsen og Thelle.
Hentet fra
http://www.nb.no/nbsok/nb/bb4bc9e2165b3fb48af787592cdd5887?lang=no#0

Nicolaisen, T. (2014). Rom og reiser i RLE. Innspill til pluralistisk og gjestfri RLE-didaktikk.
Prisme. 65, (1), 17-27 (Kompendium)

Nicolaisen, Tove (2013). Pluralistisk religionsundervisning og egengjøring som ideal. Hva kan vi lære av erfaringene til barn med hindubakgrunn? Nordidactica (2) Hentet fra http://www.kau.se/nordidactica

Winje, G. (2010). Høytidsmarkering i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Ss.16-19, 24-33,78- 93, 94- 120, 121-137.

Østberg, S. (2003). Muslim i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. Ss. 33-165.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:49:07