LBNOR10417 Litteraturhistorie og -formidling på tvers av medier (1-7) (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Maja Michelsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Norsk 2 for grunnskolelærerutdanning 1-7 (240 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emne Norsk 101 (15 stp) og Norsk 102 (15 stp) eller tilsvarende.

Undervisningssemester

5. semester (høst) i Grunnskolelærerutdanningen 1-7 (240 studiepoeng).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har kunnskaper om litteraturteori
  • har litteraturhistorisk oversikt
  • har kunnskaper om sentrale verk i nordisk fiksjonslitteratur med hovedvekt på litteratur for barn og unge i fortid og samtid
  • har kunnskaper om strukturer i og oppbygning av multimodale tekster og har innsikt i litteraturformidling på tvers av medier
  • har kunnskaper om multimodale teksters plass i skolen og det moderne samfunnet
  • har innsikt i den faglige debatten om litterær kanon, dannelse og literacy

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan tolke skjønnlitterære tekster
  • kan sette sentrale nordiske tekster inn i en historisk, kulturhistorisk og sosial kontekst
  • kan veilede elever i litteraturforståelse
  • kan lese og analysere multimodale tekster og digitalisert litteratur
  • kan sammenlikne tekster laget for barn med hensyn til innhold, form og funksjon
  • kan legge til rette for litteraturundervisning på trinn 1-7

Generell kompetanse
Kandidaten

  • har innsikt i norskfagets idégrunnlag og historie
  • har innsikt i nyere norskfaglig forskning
  • har et kritisk blikk på norskfagets innhold
  • har forståelse for norskfagets plass i skolens samfunnsoppdrag og kan se faget i et større dannelsesperspektiv
  • kan rettlede elever i arbeidet med tekste slik at de kan utvikle seg selv, skaffe seg kunnskap og forberede seg for aktiv deltaking i samfunnet
  • utvikler identiteten sin som norsklærer

Innhold

NOR104 er konsentrert om disse fagområdene:

  • tekstlesing i et litteraturteoretisk og kulturhistorisk perspektiv
  • tolking og analyse av multimodale tekster og digitalisert litteratur
  • fagdidaktikk knyttet til skjønnlitteratur, med hovedvekt på barnelitteratur
  • litteraturformidling på tvers av medier

Undervisnings- og læringsformer

Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesinger, arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid, og lærestoffet skal bygge på anerkjent forskningsbasert kunnskap. I lærerutdanninga spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon knyttet mot emnets læringsutbytte.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 5. semester. Se nærmere informasjon i Plan for praksis (1-7).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene får i NOR104 ett arbeidskrav i løpet av semesteret.

  1. Skriftlig oppgave om skjønnlitteratur eller multimodale tekster (målform: nynorsk)

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:

Deleksamen 1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 3 dager
Hjemmeeksamen over tre dager av fagartikkeltypen med et kritisk, reflekterende og analytisk innhold knyttet til en eller flere av tekstene i studiet.

Deleksamen 2. Individuell skriftlig skoleeksamen, 4 timer
En skoleeksamen på 4 timer, der studentene blir prøvd i kunnskapsstoff fra pensumet.
Tillatte hjelpemidler: ordbok/ordliste, både bokmål og nynorsk samt Kunnskapsløftet generell del og læreplan for norsk.

Målformene på de to deleksamenene er valgfri, men èn må være på nynorsk og èn på bokmål.

Karakterregel: A–F på begge deleksamenene.
Intern og ekstern sensor.

Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F. Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av deleksamenene kan denne tas på nytt.

Evaluering av emnet

Studentene får anledning til å delta i evaluering av emnet (EVA3). Resultatene behandles av studieleder og av faglærerne som er knyttet til emnet.

Litteratur

Pensumliste (oppdatert 19.05.17)
Artikler/tekster som er merket (K) vil bli tilgjengelig i kompendium. Artikler og bøker som er merket «digitalt tilgjengelig/tilgjengelig som e-bok», kan leses gratis fra norske IP-adresser.

Teori:
Andersen, Per Thomas (2012). Norsk litteraturhistorie (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. (utdrag, ca. 300 sider)

Berge, Kjell Lars (2017). Det gamle norskfaget er dødt - leve det nye norskfaget! I: Norsklæreren. Nr. 1, s.27-34  (8 sider) (K)

Bjerke, Christian og Johansen, Ronny (2017) Leseoppdragelse og leseopplevelse i begynneropplæringen. I: Bjerke, Christian og Johansen, Ronny. Begynneropplæring i norskfaget. Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 137-151 (15 sider) (K)

Blikstad-Balas, Marte (2016). Literacy i den digitaliserte hverdagen. I: Blikstad-Balas, Marte. Literacy i skolen. Oslo: Universitetsforlaget, s. 49-66 (17 sider) (K) 

Mørk, Kjersti Lersbryggen (2011). Terror i tvillingtårnene - dystopi og ironi? 9/11 i Darlah og En terrorist i senga. I: Nordic Journal of ChildLit Aesthetics, Vol. 2, 2011 DOI: 10.3402/blft.v2i0.5839 (digitalt tilgjengelig)

Skardhamar, Anne-Kari (2007). Kunsten å lese skjønnlitteratur. Oslo: Universitetsforlaget. (218 sider)

Tønnessen, Elise S. (red.) (2014). Jakten på fortellinger. Barne- og ungdomslitteratur på tvers av medier. Oslo: Universitetsforlaget. (300 sider)

Barne- og ungdomslitteratur:
Boyne, John (2006). Gutten i den stripete pysjamasen. Oslo: Damm. (Oversatt av Tore Aurstad)

Harstad, Johan (2008). Darlah - 172 timer på månen. Oslo: Cappelen Damm.

Hopp, Zinken (1948). Trollkrittet. Bergen: Vigmostad og Bjørke.

Oscar K. (2011). Shakespeare: Hamlet. Dansklærerforeningens forlag. (NB: må leses på dansk)

Scott, Gabriel (1938). De Vergeløse. Det norsk språk- og litteraturselskap, 2011 (tilgjengelig som e-bok)

Strid, Jakob Martin (1999). Mustafas kiosk og andre rim for børn. København: Forlaget politisk revy.

Zwilgmeyer, Dikken (1896). Morsomme dage. (tilgjengelig som e-bok)

Aalbu, Ragnar & Uri, Helene (2006). Perler for svin. (2. oppl 2016). Bergen: Mangschou.

Lydbøker, interaktive bildebøker og spillapplikasjoner for barn:

Lydbok: Rørvik, Bjørn og Per Dybvik (2010). Reven og Grisungen. Samleutgave (inneholder Rebusløpet, Konglesugeren og Kumatpakkene). Oslo: Cappelen Damm.

Spillapplikasjon: Pettson's Inventions. (Spillapplikasjon basert Gubben og katten av Sven Nordquist). Filimundus AB.

Interaktiv bildebok: Kjenner du Pippi Langstrømpe. (Interaktiv bildebok/spillapplikasjon basert på Kjenner du Pippi Langstrømpe av Astrid Lindgren). Oslo: Cappelen Damm.

Noveller/korttekster og eventyr

Andersen, H. C. - utvalgte eventyr (K)

Christensen, Lars Saabye (1992). Idealtid. I: Ingens. Oslo: Cappelen Damm (K)

Prøysen, Alf (2015). Den vesle bygda som glømte at det var jul. I: Tre julefortellinger. Bokklubben. (K)

Rishøy, Ingrid (2007). Jimmy sa. I: La stå. Oslo: Gyldendal (K)

Skjønnlitteratur for voksne:
Hamsun, Knut (1890). Sult (tilgjengelig som e-bok)

Ibsen, Henrik (1867). Peer Gynt (tilgjengelig som e-bok)

Vesaas, Tarjei (1963). Isslottet (tilgjengelig som e-bok)
 
Islendingesaga:

Soga om Gisle Sursson (tilgjengelig som e-bok) 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:50:17