LBLDSTM15 Språk, tekst og matematikk (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Marion Elisenberg
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Progresjonskravene for barnehagelærerutdanningen må være innfridd.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barns matematiske utvikling, barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv,
- har kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner og moderne tekst- og mediekulturer
- har kunnskap om betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold
- har kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn, og matematikk som verktøy for systematisk utforsking og tenking
- har kunnskap om lekens betydning for språk- og matematikklæring
- har kjennskap til samisk fortellertradisjon

Ferdigheter
Studenten
- kan observere, legge til rette for, kartlegge og følge opp barns språk- og matematikkutvikling
- er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer utvikling og læring i arbeid med barnehagens innhold
- kan organisere et inkluderende og stimulerende læringsmiljø for matematisk og språklig utforsking, fortelling og høytlesing og sikre kvalitet og kulturelt mangfold i barnehagens tekstformidling
- kan veilede og inspirere barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangrer, matematiske problem, symboler og sammenhenger

Generell kompetanse
Studenten
- kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med språk, tekst og matematikk
- kan kommunisere og drøfte faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- forholder seg aktivt til samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk
- mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
- kan bruke IKT som pedagogisk verktøy i arbeidet med kunnskapsområdet

Innhold

  • Muntlig språkutvikling, generell begrepslæring og språkets betydning for læring av  matematikk
  • Skriftspråkutvikling og skriftspråkstimulering, overgang barnehage-skole
  • Flerspråklighet
  • Ulike typer samtaler med barn
  • Improvisasjon som arbeidsmåte
  • Helhetlig observasjon og vurdering/bruk av kartleggingsverktøy
  • Barnelitterære tekster
  • Høytlesing, litterær samtale og muntlig fortelling
  • Tall og barns utvikling av tallforståelse
  • Begynnende regning og gryende forståelse for symboler og tallsystemer
  • Måling og romforståelse
  • Tilrettelegging og bruk av barnehagens fysiske miljø og materiell som leketøy, konstruksjonsmateriell, bøker, spill, IKT-verktøy
  • Barn som problemløsere og pedagogrollen i problemløsningsaktivitet
  • Lek- og læringsteori som er aktuell for kunnskapsområdet

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning vil foregå på ulike måter, blant annet: forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser, veiledning, case-relaterte øvelser, loggskriving og selvstudium. Studentene skal også gi tilbakemelding på hverandres arbeidskrav. IKT er et verktøy i arbeidet med emnet, og studentene skal også bruke biblioteket.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er minimum 25 timer pr uke inkludert undervisning, i samlingsuker mer.

Praksis

15 dagers praksis i en av HiØs partnerbarnehager.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

1. Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse.
    Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.
2. Gjennomført og bestått praksis
3. Prosjekt knyttet til praksis med muntlig fremføring
4. Skriftlig, individuell matematikkoppgave.
5. Tre tekster levert i høgskolens læringsplattform.

Studenten får tilbakemelding fra faglærer om arbeidskravene er godkjent/ikke godkjent. Dersom arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få en ny mulighet til å rette opp dette. Dette med unntak av arbeidskrav nr. 1.

Arbeidskrav skal være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig skoleeksamen 6 timer.

Hjelpemidler: kalkulator

Karakterregel: A-F.

Intern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturen er sist oppdatert 22. august 2017.

Teoribøker:
Carlsen M. Wathne U. Blomgren G. 2017 (3. utgave): Matematikk for barnehagelærere. Kristiansand: Høyskoleforlaget (utgis 10. august)

Høigård, Anne 2013: Barns språkutvikling muntlig og skriftlig. Oslo: Universitetsforlaget

Kibsgaard, Sonja og Olaf Husby 2014: Norsk som andrespråk. Barnehage og barnetrinn. Oslo: Universitetsforlaget.

Mjør, Ingeborg og Birkeland, Tone 2012: Barnelitteratur. Sjangrar og teksttypar. Oslo: LNU/Cappelen

Nakken, Anne Hj. Og Thiel, Oliver 2016: Matematikkens kjerne. Fagbokforlaget

Kompendium (er å få kjøpt i bokhandelen):
Alvestad, Torgeir 2015: «Forhandling, relasjon og interaksjon i yngre barns vennskap» i Øksnes og Greve (red.): Barndom i barnehagen: Vennskap. Oslo: Cappelen Damm akademisk

Arntzen, Ragnar/Hjelde, Arnstein 2012: «Det var en gang en tospråklig gutt som skulle begynne på skolen. Språkvurdering og språkstimulering» i Norsk pedagogisk tidsskrift.

Berge, Anita 2015: «Grøsset i eventyret» i Berge: Kunsten å skremme barn. Gode grøss fra vugge til småskole. Oslo: Universitetsforlaget

Giæver, Katrine 2014: «Samhandling på en likeverdig arena» i Giæver: Inkluderende språkfellesskap i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget

Johannesen, Nina og Torunn Wøien 2005: «Matematikk i barnehagen - hvordan kan vi gjøre det?» i Norsk Pedagogisk Tidsskrift 5/2005.

Kulset, Nora B. 2015: «Musikken i språket - språket i musikken» i Kulset Musikk og andrespråk. Norsktilegnelse for små barn med annet morsmål. Oslo: Universitetsforlaget

Penne, Sylvi 2001: «Å bli en som leser litteratur» i Penne: Norsk som identitetsfag. Oslo: Universitetsforlaget.

Sandvik, M. og Spurkland, M. 2009: «Hvorfor bruke litteratur i språkstimulering» i Sandvik og Spurkland: Lær meg norsk før skolestart! Språkstimulering og dokumentasjon i den flerkulturelle barnehagen. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag

Steinsholt, Kjetil 2016: «Det improviserende mennesket» i Steinsholt og Silje Alise Ness (red.): Motstrøms - åpninger i retning av en levende pedagogikk. Bergen: Fagbokforlaget

Primærlitteratur:
Barnepoesi
Et utvalg fra nyere og eldre tid (legges på høgskolens læringsplattform).

Eventyr
Et (selvvalgt) utvalg som inkluderer folkeeventyr, kunsteventyr, eventyr fra en annen kultur, f.eks. samisk. Velg gjerne eventyr som blir omtalt i undervisningen.

Bildebøker
Anna Backe-Wiig: Don Fridtjof
Stian Hole: Garmanns sommer
Gro Dahle/Svein Nyhus: Sinna Mann
I tillegg: En valgfri bildebok

Fortellingsbøker for barn
Maria Parr: Vaffelhjarte
Lindgren, Astrid: Brødrene Løvehjerte

Anbefalt til videre lesing: (listen blir supplert underveis)
Gjervan. M. (red.) 2006: Temahefte om språklig og kulturelt mangfold. Oslo: Kunnskapsdepartementet

Juuso, Randi og Inga Margrethe Eira Bjørn: Temahefte om samisk kultur i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddc

Kjelaas, Irmelin 2009: «Trollet bodde i vann med fart i» - om stimulering av ord og begrepskompetanse hos flerspråklige førskolebarn». Noa. Tidsskrift for norsk som andrespråk. Norsktilegnelse for små barn med annet morsmål (25-2)

Wagner, Åse Kari H., Strömqvist, Sven og Uppstad, Per Henning 2008: Strömqist og Uppstad: Det flerspråklige mennesket. En grunnbok om skriftspråklæring. (Kap. 2 er særlig aktuelt) Bergen: Fagbokforlaget (LNU)

Temaheftet Antall, rom og form:
http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/temahefte/Temahefte%20om%20antall%20rom%20og%20form.pdf

Udir: Språk er mer enn prat. http://www.udir.no/Barnehage/Stotteressurser/Sprak/sprakveileder/

Udir: Temahefte for språk og språkmiljø. http://www.udir.no/Upload/barnehage/Pedagogikk/Temahefter/Temahefte%20_om_spr%c3%a5kmiljo_og_sprakstimulering_i_barnehagen_bokm%c3%a5l_web.pdf?epslanguage=no

E-post fagansvarlig: marion.elisenberg@hiof.no

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:49:05