LUMMI40611 Masteroppgave (Vår 2016–Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
40
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i mangfold og inkludering i pedagogisk virksomhet (120 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Følgende emner må være bestått før innlevering av mastergradsoppgaven:

  • LUMMI40111 Mangfold og inkludering som politikk og forskningsfelt i nasjonalt og internasjonalt perspektiv (15 studiepoeng)
  • LUMMI40211 Inkluderings- og ekskluderingsprosesser i pedagogisk virksomhet (15 studiepoeng)
  • LUMMI40313 Identitet, språk og læring (15 studiepoeng)
  • LUMMI40411 Mangfold, konflikt og fellesskap (15 studiepoeng)
  • LUMMI40511 Vitenskapsteori og forskningsmetode (20 studiepoeng)

Undervisningssemester

6. - 8. semester (vår, høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten skal gjennom mastergradsoppgaven vise forståelse, refleksjon og kunnskap om feltet mangfold og inkludering i pedagogisk virksomhet. Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten tilegne seg vitenskapelig kompetanse for kritisk vurdering av pedagogisk forskning og for selv å kunne gjennomføre forskning. Arbeidet med mastergradsoppgaven skal dyktiggjøre studentene til å kunne se hvordan - og med hvilke begrensninger, pedagogiske problemer kan belyses forskningsmessig.

Innhold

Mastergradsoppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid med relevans til fagområdet mangfold og inkludering. Emnet skal omfatte planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt og rapportering av dette gjennom en mastergradsoppgave hvor studenten viser innsikt i aktuell forskning, teorier og metoder med relevans til oppgavens problemstilling. Oppgaven kan omfatte en empirisk undersøkelse eller være et rent teoretisk arbeid. Mastergradsoppgaven kan også knyttes til et faglig utviklingsarbeid og/eller et evalueringsprosjekt.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidet med masteroppgaven vil henge sammen med emnet Vitenskapsteori og forskningsmetode og innledes med 3 - 4 oppgaveseminar. I oppgaveseminaret skal studentene presentere pågående arbeid med utforming av mastergradsoppgaven, samt få erfaringer med å være respondent for sine medstudenter. Hver student får tildelt veileder og har rett til 15 timer veiledning. I løpet av arbeidet med mastergradsoppgaven vil det bli avholdt obligatoriske seminar der studentene presenterer sine prosjekter.

Praksis

Ingen praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- Det er obligatorisk deltakelse på oppgaveseminar (80 %).
- Studentene skal holde en presentasjon av eget arbeid i utformingsprosessen, presentere sitt prosjekt og en gang være respondent på andres arbeid.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, skriftlig mastergradsoppgave og muntlig høring (ca. 40 minutter)
Masteroppgaven skal ha et omfang på 80–90 sider. Muntlig høring som kan være justerende på bakgrunn av karakter på mastergradsoppgaven. Mastergradsoppgaven må være vurdert til bestått før det avholdes muntlig høring.

Det gis en samlet karakter i emnet.

Karakterregel A – F.
Det benyttes intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).


Litteratur

Selvvalgt pensum med en minimumsramme på 3000 sider. Litteraturen godkjennes av veileder.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:50:12