LUMBP40514 Kropp, kjønn og materialitet (Vår 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlige:
-
- Bente Ulla
- Bente Ulla
- Ninni Sandvik
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år).
Undervisningssemester
Emnet undervises i 4. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Etter gjennomført emne har kandidaten kunnskap om:
- ulike filosofiske, psykologiske og sosiologiske tilnærminger til kropp og kjønn som konstituerende i pedagogiske prosesser som involverer barn under tre år
- ulike filosofiske, psykologiske og sosiologiske tilnærminger til materialitet som konstituerende i pedagogiske prosesser som involverer barn under tre år
Ferdigheter
Etter gjennomført emne kan kandidaten:
- identifisere og analysere kropp, kjønn og materialitet som deler av pedagogiske prosesser der barn under tre år er involvert
- formulere relevante problemstillinger og metodiske tilnærminger knyttet til kropp, kjønn og materialitet
Generell kompetanse
Etter gjennomført emne kan kandidaten:
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om kropp, kjønn og materialitet, for å analysere arbeidsoppgaver og læringsprosjekter med barn under tre år
- formidle selvstendig arbeid innen emnet
- kommunisere skriftlig og muntlig om problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor emnet
Innhold
Emnet har følgende tema:
- kropp og kjønn som identitet og utvikling
- kropp og kjønn som interaksjon og relasjon
- kropp, kjønn, makt og etikk
- kropp, kjønn og materialitet som fenomener
- ulike typer materialitet: rom, artefakter
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres med tre samlinger á tre dager hver, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00. I tillegg arrangeres Småbarnsvitenskapelig forum to ganger pr semester, på ettermiddag/kveld i forbindelse med to av samlingene totalt i semesteret.
I emnet legges det i stor grad opp til undersøkende og problembaserte læringsformer, med forelesninger/etterlesninger, gruppearbeid/workshop, selvstudium, ett masterseminar, ett småbarnsvitenskapelig forum og individuell veiledning. Digitale læringsplattformer benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Individuell muntlig presentasjon og drøfting av en selvvalgt dokumentasjon (praksisfortelling, fotografi, artefakt, tekstutsnitt eller lignende) tilknyttet emnet. Omfang: ca. 30 minutter. Studenten skal presentere dokumentasjonen på masterseminar.
- Det er krav om minimum 80 % deltakelse på samling/forum.
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen i gruppe.
Eksamen består i at kandidatene gruppevis muntlig presenterer og drøfter selvvalgt tema fra emnet med en påfølgende samtale/diskusjon der kandidatene prøves i emnets øvrige pensum. Omfang: ca. 45 minutter.
Intern og ekstern sensur. Det gis en samlet karakter for gruppen, der karakterskalaen A-F benyttes.
Ny og utsatt eksamen kan først gjennomføres ved neste ordinære eksamensavvikling.
Evaluering av emnet
Studentene evaluerer emnet muntlig ved hver studiesamling. Ved emnets slutt leverer studentene en skriftlig evaluering.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 14.01.2016.
Bengtson, J. & Løkken, G. (2004). Maurice Merleau-Ponty: Kroppens verdslighet og verdens kroppslighet. I K. Steinsholt & L. Løvlie (Red). Pedagogikkens mange ansikter. Pedagogikkens idehistorie fra antikken til det postmoderne (s. 556- 570). Oslo: Universitetsforlaget. [Tilgjengelig i Fronter]
Duncan, J. & Bartle, C. (2014). Normalising the Breast: early childhood services battling the bottle and the breast. Contemporary Issues in Early Childhood, 15(1), 18-28. [Tilgjengelig i Fronter]
Emilsson, I.L. (2011). Sand, småbarn och intra-aktiv lek. Karlstad University, Faculty of Arts and Education, Department of Education. [Tilgjengelig i Fronter]
Hultman, K. (2011). Barn, linjaler och andra aktörer. Posthumanistiska perspektiv på subjektskapande och materialitet i förskola/skole (Doktorgradsavhandling). Stockholms universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik. [Tilgjengelig i Fronter]
Hämeenniemi, M. (2011). Att sätta könsnormer i gungning I: H. Lenz Taguchi, L. Bodén & K. Ohrlander (Red.). En rosa pedagogik: jämställdhetspedagogiska utmaningar (s. 101-112). Stockholm: Liber. [Tilgjengelig i Fronter]
Kolle, T. & Nyhus, M.R. (2013). "Tenk om Emilie het Emilie?". En rapport fra Østfold om pedagogisk likestillingsarbeid i barnehagen. Halden: Høgskolen i Østfold. [Tilgjengelig i Fronter]
Kimerud, A. T. (2011). Konstruksjoner om barns seksualitet. I A. M. Otterstad & J. Rhedding-Jones (Red.). Barnehagepedagogiske diskurser (s. 172- 184). Oslo: Universitetsforlaget. [Tilgjengelig i Fronter]
Lenz Taguchi, H. (2011). Jämställdhetspedagogiska trender och en introduktion till en rosa pedagogik. I H. Lenz Taguchi, L. Bodén & K. Ohrlander (Red.). En rosa pedagogik. Jämställdhetspedagogiska Utmaningar (s. 171-191). Stockholm: Liber. [Tilgjengelig i Fronter]
Løkken, G. (2009). The Construction of ‘Toddler’ in Early Childhood Pedagogy. Contemporary Issues in Early Childhood, 10(1). (35-42). [Tilgjengelig i Fronter]
Månsson, A. (2010). Becoming a preschool child: subjectification in toddlers during their introduction to preschool, from a gender perspective. International Journal of Early Childhood, 43(1), (7-22). [Tilgjengelig i Fronter]
Nyhus, M.R. (2013). Ventebølger. Venting og de yngste barnas rom for medvirkning i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. [Bok]
Rossholt, N. (2012). Food as touch/touching the food: the body in-place and out-of-place in preschool. Educational Philosophy and Theory. Vol. 44. [Tilgjengelig i Fronter]
Rossholt, N. (2010). Gråtens mange ansikter – Toner og tempo i barnehagen. Nordic Studies in Education nr. 2. [Tilgjengelig i Fronter]
Ulla, B. (2015). Arrangement av kropp, kraft og kunnskap; ein studie av profesjonsutøvinga til barnehagelæraren [doktorgradsavhandling]. Oslo: Universitetet i Oslo. [Tilgjengelig i Fronter]
Sandvik, N. (2016) (Red.). Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner- «Læring» møter filosofi. Bergen: Fagbokforlaget. [Bok]
Fraser, M. & Greco, M. (2005). Introduction. I M. Fraser & M. Greco (Red.).The body. A reader (s. 1-42). London, New York: Routledge. [Tilgjengelig i Fronter]
Barad, K. (2009). Posthumanist Performativity: Toward an Understanding of How Matter Comes to Matter. I S. Alaimo og S. Hekman (Red.). Material Feminisms. Indiania: University Press. [Tilgjengelig i Fronter]