LUMBP40214 Vitenskapsteori/-filosofi (Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ninni Sandvik
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år).

Undervisningssemester

Emnet undervises 2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Etter gjennomført emne har kandidaten kunnskap om:

  • sentrale vitenskapsteoretiske og filosofiske tradisjoner og posisjoner
  • sammenhenger mellom kunnskapskonstruksjoner, forskning og vitenskapsteori/-filosofi

Ferdigheter
Etter gjennomført emne kan kandidaten:

  • konstruere og vurdere problemstillinger knyttet til krav om validitet, reliabilitet og representasjon
  • konstruere og vurdere forskningsrelaterte problemstillinger knyttet til forskerens posisjonering i forskning på barn under tre år
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike vitenskapelige og filosofiske kilder

Generell kompetanse
Etter gjennomført emne har kandidaten generell kompetanse i:

  • å kjenne til ulike forskningstilnærminger som er spesielt relevante i forhold til pedagogisk arbeid med barn under tre år
  • å vurdere allerede utført småbarnsforskning og selv å formulere og drøfte vitenskapelige perspektiv innen forskningsfeltet

Innhold

Emnet har følgende tema:

  • sentrale vitenskapsteoretiske og filosofiske tradisjoner og posisjoner
  • sammenhenger mellom kunnskapskonstruksjoner, forskning og vitenskapsteori/-filosofi
  • problemstillinger knyttet til krav om validitet, reliabilitet og representasjon
  • problemstillinger knyttet til forskerens posisjonering

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres med fire samlinger á tre dager hver, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00. I tillegg arrangeres Småbarnsvitenskapelig forum to ganger pr semester, på ettermiddag/kveld i forbindelse med to av samlingene.

I emnet legges det i stor grad opp til undersøkende og problembaserte læringsformer, med forelesninger/etterlesninger, gruppearbeid/workshop, selvstudium, masterseminar, småbarnsvitenskapelig forum og gruppe/individuell veiledning. Digitale læringsplattformer benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Studenten leverer et individuelt abstrakt knyttet til et selvvalgt tema innenfor emnet. Omfang: 300 ord.
  • Det er krav om minimum 80 % deltakelse på samling/forum.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Med utgangspunkt i godkjent arbeidskrav utarbeider studenten en individuell fagtekst. Tidsramme 14 dager.

Omfang: ca. 5000 ord, skrifttype: Times New roman, skriftstørrelse 12, halvannen linjeavstand.

Det gis gradert karakter der karakterskalaen A-F benyttes.

Intern og ekstern sensur.

Evaluering av emnet

Studentene evaluerer emnet muntlig ved hver studiesamling. Ved emnets slutt leverer studentene en skriftlig evaluering.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 29.01.2014

Bengtsson, J. (2005): En livsvärldsansats för pedagogisk forskning. I: J. Bengtsson (red.). Med livsvärlden som grund (2. opplag). Lund: Studentlitteratur, 9-58. [49 sider]

Biesta, G. (2011): God utbildning i mätningens tidevarv. Avancerade studier i pedagogik. Stockholm: Liber. [148 sider]

Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2010): Towards the epistemology of the Hand. Studies in Philosophy & Education, 29 (3): 243- 257. [14 sider]

Deleuze, G. (2005): Immanence: A Life. I: Gilles Deleuze Pure Immanence. Essays on a life. New York: Zone Books (25-33). [8 sider]

Elwick, S., Bradley, B. & Sumsion, J. (2012): Infants as Others: uncertainties, difficulties and (im)possibilities in researching infants' lives. I: International Journal of Qualitative Studies in Education. DOI:10.1080/09518398.2012.737043. [18 s]

Foucault, M. (1999): Diskursens orden. Tiltredelsesforelesning holdt ved College de France 2. desember 1970. Oslo: Spartacus. [61 sider]

Holmes, R. & Jones, L. (2013): Limitless provocations of the 'safe', 'secure' and 'healthy' child, International Journal of Qualitative Studies in Education, 26 (1), (75-99). [24 s]

Jackson, A. Y. & Mazzei, L. (2012): THINKING with THEORY in QUALITATIVE RESEARCH. Viewing data across multiple perspectives.  New York: Routledge. [139 sider]

Meyer, S. (2010): Visuell makt. Bilder, blikk og betraktere. Oslo: Universitetsforlaget. [188 sider]

Nyeng, F. (2012): Nøkkelbegreper i forskningsmetode og vitenskapsteori. Bergen: Fagbokforlaget. [183 sider]

Peters, M. A. & Biesta, G. (2009): Derrida, Deconstruction, and the Politics of Pedagogy. New York: Peter Lang Publishing. [150 sider]

Steinsholt, K. & Dobson, S. (red.) (2010): Verden satt ut av spill. Postmoderne pedagogiske perspektiver. Trondheim: Tapir Forlag. [231 sider]

Stormhøj, C. (2006): Poststrukturalismer: videnskabsteori, analysestrategi, kritik. Fredriksberg: Forlaget Studentlitteratur. [185 sider]

Thuren, T. (2009): Vitenskapsteori for nybegynnere. Oslo: Gyldendal. [204 sider]

Vadenbroeck, M., Roets, G. & Roose, R. (2012): Why the evidence-based paradigm in early childhood education and care is anything but evident. European Early Childhood Education Research Journal, 20(4), (537-552). [16 sider]

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:50:11