LBLHSRLE13 Samfunn, religion, livssyn og etikk (Vår 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Alf Rolin
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Barnehagelærerutdanningen skal kvalifisere kandidaten til å utøve barnehagelæreryrket i et samfunn som preges av mangfold og endring. Læringsutbyttet er formulert med utgangspunkt i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning, bachelorgradsnivå.
Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som grunnlag for pedagogisk arbeid i barnehagen og videre kompetanseutvikling og utdanning på mastergradsnivå:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn samt kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter
- samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet samt har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og fremtidig perspektiv
- barns reaksjoner og voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner, samt kunnskap om hvordan man kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser
- kristen tro og kulturarv, om de øvrige verdensreligionene, andre livssyn og filosofi samt etisk teori, grunnlagstenkning og etisk veiledning
- ulike pedagogiske og digitale verktøys betydning for å fremme barns lek og læring og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk
Ferdigheter
Studenten kan
- begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
- formidle kulturenes fortellinger og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager
- samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
- stimulere til demokratiforståelse ved å utøve demokrati i praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål og begrunne sine handlingsvalg
- har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
- kan samarbeide med barns foresatte
- kan samarbeide med og lede barn og personale med ulik bakgrunn og gi etisk veiledning
- har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis
Innhold
- Barnehagens grunnlagsdokumenter:
- Barnehagens særskilte verdigrunnlag
- Barnehagen i et flerkulturelt samfunn
- Kristen tro og kulturarv
- De øvrige verdensreligionene
- Andre livssyn og filosofi
- Etisk grunnlagstenkning og yrkesetikk
- Samfunnsutvikling
- Barn i samfunnsfaglig perspektiv
- Barnehagen som organisasjon
- Ulikhet, klasser og lagdeling
- Barnehagen, staten og kommune
- Barns rett til medvirkning
- Samiske barns kulturer og rettigheter
- Barn i sorg og vanskelige livssituasjoner
- Samarbeide med barnas foreldre/foresatte
- Samarbeide med andre hjelpeinstanser
Mangfoldsperspektiver, pedagogisk ledelse og samiske perspektiver ligger til grunn i alle kunnskapsområder.
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Seminarer
- Gruppe- og plenumsamtaler
- Lærer- og studentledet veiledning
- Skriftlige arbeider, både individuelle oppgaver og gruppearbeid
- Presentasjoner og framlegg med respons, ved både faglærer og studenter
- Tverrfaglige prosjekter
- Bruk av IKT i oppgaver og prosjekter
- Bruk av bibliotekets ressurser
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 25 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i barnehagelærerutdanningen.
20 dagers praksis i barnehage som ivaretar kunnskapsområdene Samfunn, religion, livssyn og etikk og Natur, helse og bevegelse.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent muntlig eller skriftlig av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Godkjent og bestått praksis.
- Praksisfortelling.
- Fagdidaktisk oppgave i grupper. Veiledning. Muntlig presentasjon.
- Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse.
Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.
IKT kan anvendes som kilde og presentasjonsform.
Dersom arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få én ny mulighet til å rette opp dette. Dette med unntak av arbeidskrav nr. 4.
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen 5 timer.
Eksamen består av oppgaver som omhandler både enkelte målområder og sammenhenger mellom målområder.
Tillatte hjelpemidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Leveres ut på eksamensdagen.
Eksamensbesvarelsene vurderes av intern og ekstern sensor etter gradert karakterskala fra A-F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtveisevaluering
- underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteratur publiseres før oppstart i januar.