LUSAM10113 Historie, samfunnskunnskap og geografi 1 (5-10) (Høst 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Steinar Wennevold
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Samfunnsfag for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).
Undervisningssemester
Grunnskolelærerutdanningens 7. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Hentet fra Nasjonale retningslinjer for grunnskolelæreutdanningen 5.-10. trinn.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
- kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 5.-10. trinn
- har kunnskap om sosialisering og identitetsutvikling i barne- og ungdomsårene
- har kunnskap om nasjonal og internasjonal politikk, rettsvesen og økonomi
- har kunnskap om barns og unges rettigheter, demokrati, politiske og økonomiske deltakelse
- har kunnskap om klima, miljø, ressurs og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge, Sápmi og verden fra antikken til i dag
- har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
- har kunnskap om arbeidsliv og verdiskaping
- har kjennskap til sentrale samfunnsfaglige kilder i faget og kritisk vurdering av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
- kan beskrive og analysere livsformer og levekår i ulike deler av verden
- kan fremme elevenes evne til nyskapning og kreativitet i arbeidet med samfunnsfaglige spørsmål
- kan arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen, ulike behov og kulturell og språklig bakgrunn
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
- kan lede elever i selvstendig arbeid innenfor fagets rammer
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
Innhold
Emnet omfatter temaer fra geografi, historie og samfunnskunnskap. Alle temaene omfatter fagdidaktiske aspekter.
Temaene er:
Hva er samfunnsfag?
Lange linjer i norsk samfunns- og statsutvikling
Vær og klima
De norske landskapene blir dannet
Kart og kartanalyse. Det er obligatorisk deltakelse på hele kartkurset.
Grunnleggende ferdigheter, vurdering, tilpasset opplæring, flekulturelle og samiske perspektiv er integrert i temaene.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er normalt organisert over to ukentlige økter. I tillegg må studentene beregne noen ekskursjoner. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap.
De ulike læringsformene i emnet er:
- forelesninger
- faglig og didaktisk refleksjon
- gruppearbeid
- seminar/fremlegg
- metodiske øvelser/analyse
- ekskursjoner
- aktiv bruk av IKT/medier
Arbeidsomfang
Det forutsettes at studentene tilegner seg nødvendige kunnskaper, ferdigheter og faglig innsikt ved selvstudium.
Det er beregnet at studenter som følger studiet arbeider med lærestoffet i selvstudium 24 timer i uken, i tillegg til 16 undervisningstimer som er timeplanlagt. Til sammen 40 timer per uke. Studenten må ta aktivt ansvar for egen læring.
Praksis
Praksis inngår i emnet og erfaringer fra praksis brukes inn i undervisningen. Se nærmere informasjon i Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
- Deltakelse på obligatoriske ekskursjoner
- Fagartikkel
- Kartkurs
- Refleksjonsnotat knyttet til emnet.
Fagartikkel og refleksjonsnotat belyser deler av områdene grunnleggende ferdigheter, vurdering, tilpasset opplæring, flekulturelle og samiske perspektiv.
Eksamen
Individuell skriftlig 6 timers skoleeksamen.
Ingen hjelpemidler.
Det brukes gradert karakterskala; A-F.
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Emneansvarlig har ansvar for at studentene gjennomfører en emneevaluering (EVA3). Resultatene behandles av lærerne i emnet i samarbeid med studieleder. Tilbakemeldinger gis studentene i et møte.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 26. september 2016.
Sulebak, Jan R. (2007) Landformer og prosesser. Bergen, Fagbokforlaget. (391 sider).
Klemsdal, Tormod (2002) Landformene i Østfold. Natur i Østfold 21 (2/1) side 7-31 (24 sider)
Wennevold, Steinar (2015) Vær og klima. Halden, Høgskolen i Østfold. Kapittel 1 – 6. (65 sider).
Wennevold, Steinar (2011) Praktiske øvinger med værfenomener. Halden, Høgskolen i Østfold. (25 sider).
Wennevold, Steinar (2013) Uten geografi er du fortapt … Geografi fagdidaktikk. Halden, Høgskolen i Østfold. (95 sider).
Mikkelsen, Rolf og Per Jarle Sætre (red.) (2015) Geografididaktikk for klasserommet. En innføringsbok i geografiundervisning for studenter og lærere. 3. utgave. Oslo, Cappelen Damm Akademisk, Kapittel 1,5 og 12. (74 sider).
Hermansen, Hans Petter (Læringsforlaget 2010): Uten 1814 er du fortapt? (for stikkordet: lange linjer i norsk samfunns- og statsutvikling)
Børhaug et al. (2014) Introduksjon til samfunnskunnskap: fagstoff og didaktikk, Oslo: det norsk samlaget, kapitler 1-5, 7, 11, 12, og 13 (240 sider)
Hylland Eriksen, Thomas og Torunn Arntzen Sajjad (2016) Kulturforskjeller i praksis. Perspektiver på det flerkulturelle Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk, kapitler 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, og 12 (148 sider).